Uusia kasvoja ja kestävää kehitystä – Insinööritieteiden korkeakoulun vuosikatsaus 2019

Korkeakoulun tutkimus ja opetus edistävät kestävää kehitystä. Valmistuneet diplomi-insinöörit ja tekniikan tohtorit työllistyvät erittäin hyvin.
Insinööritieteiden korkeakoulun dekaanin kahvit 31.1.2020
Vuosikatsaus 2019 esiteltiin dekaanin kahveilla 31.1.2020.

Dekaani Gary Marquis esitteli Insinööritieteiden korkeakoulun vuosikatsauksen 2019 Dipolissa järjestetyillä dekaanin kahveilla 31.1.2020. Vuosikatsauksessa tarkasteltiin korkeakoulun toimintaa tunnuslukujen, tilastojen ja huippuhetkien avulla.

Tälle sivulle on koottu uutisia ja tapahtumia vuodelta 2019 – voit ladata esitysmateriaalin kokonaisuudessaan alla olevasta linkistä (vaatii Aalto-kirjautumisen).

Nimityksiä

Vuoden aikana Insinööritieteiden korkeakoulu toivotti tervetulleeksi viisi uutta professoria, jotka vahvistivat jokaisen laitoksen asiantuntijakaartia tutkimusaloillaan.

Junhe Lian

Apulaisprofessori, korkean suorituskyvyn teräkset ja niiden sovellukset

Weiwei Lin

Professori (Associate Professor), rakennetekniikka
 Saija Toivonen

Apulaisprofessori, kiinteistötalous
 Elias Oikarinen

Professori (Associate Professor), kiinteistötalous

Maaria Nordman

Apulaisprofessori, geoinformatiikka

Uusien professorien lisäksi vuoden 2019 nimityksiin kuului jo ennestään tuttuja henkilöitä. Vesi- ja ympäristöalan ansioitunut professori Olli Varis nimitettiin Aalto-professoriksi, kun taas muun muassa Aalto Works -uudistuksen parissa työskentelevästä Panu Sainio nimitettiin korkeakoulun teknologiapäälliköksi.

Insinööritieteiden kasvateista korkeakoulun vuoden alumniksi valittiin opiskeluissaan paikkatietotekniikkaan ja kartografiaan keskittynyt Suomen Varustamot Ry:n toimitusjohtaja Tiina Tuurnala.

Olli Varis nimitetty Aalto-professoriksi

Rakennetun ympäristön laitoksen professori Olli Varis on nimitetty Aalto-professoriksi. Arvonimi myönnetään professoreille, joiden tieteelliset ansiot ovat poikkeuksellisen merkittäviä.

Teknologiapäällikkö Panu Sainio

Panu Sainiosta Insinööritieteiden korkeakoulun teknologiapäällikkö

Sainion vastaa korkeakoulun teknisten palvelujen ja tulevan Aalto Works –korttelin kehittämisestä yhdessä lukuisten kortteliin sijoittuvien toimijoiden ja Aalto-yliopistokiinteistöt Oy:n (ACREn) kanssa.

Tiina Tuurnala Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun Vuoden alumni 2019

”Nykyinen tehtäväni on mahtava näköalapaikka, jossa voin yhdessä muiden toimijoiden kanssa tehdä työtä kohti nollapäästöistä merenkulkua.”

Lue juttu
Tiina Tuurnala, Alumna of the Year 2019, School of Engineering
YK kestävän kehityksen tavoitteet (UN SDGs) Insinööritieteiden korkeakoulussa
Insinööritieteiden korkeakoulun toiminnan kannalta viisi keskeisintä kestävän kehityksen tavoitetta.

Kestävän kehityksen tavoitteet

Aalto-yliopisto sitoutui ensimmäisenä yliopistona Suomessa edistämään YK:n kestävän kehityksen tavoitteita  osana opetusta, tutkimusta, innovaatiotoimintaa ja kampuskehitystä.

Kevään 2019 professoriseminaarissa tunnistettiin viisi kestävän kehityksen tavoitetta, joiden toteutumiseen Insinööritieteiden korkeakoulun opetuksella ja tutkimuksella on suurin vaikutus.

YK:n kestävän kehityksen tavoitteet Aalto-yliopistossa
Insinööritieteiden korkeakoulusta valmistuneiden työllisyysaste 2019
Lähteet: TEK (diplomi-insinöörit, 2019) / tohtoriohjelman kysely valmistuneille (2019)

Tunnuslukuja tutkinto-opetuksesta

School of Engineering Dean's List 2014-2019

Yhteensä 197 perustutkinto-opiskelijaa ansaitsi Dean's List -kunniamaininnan opinnoistaan lukuvuonna 2018-2019. Dean's List -kunniamaininta annetaan opiskelijoille, jotka suorittavat lukuvuoden aikana vähintään 60 opintopistettä kurssiarvosanojen keskiarvon ollessa vähintään 4,0.

Valmistuneet tohtorintutkinnot, Insinööritieteiden korkeakoulu 2011-2019

Vuonna 2019 Insinööritieteiden korkeakoulusta valmistui 45 tohtoria.

Muuttuva kampus

Vuoteen 2019 kuului myös paljon muutoksia kampuksen saralla. Puumiehen korttelissa tehtiin vuoden mittaan uudistustöitä niin ulko- kuin sisätiloissa, ja Rakentajanaukio 4:ssä avattiin ihmislähtöisten elinympäristöjen suunnitteluun keskittyvä Living+ Hub.

Annamari Tolonen, Aalto yliopisto, 2018.

Aalto Living+ Hub

Living+ Hub on kohtaamis- ja yhteistyöpaikka ihmislähtöisistä elinympäristöistä kiinnostuneille toimijoille – niin tutkijoille kuin yksityisen ja julkisen sektorin edustajille.

Toimipisteet

Palkintoja ja kohokohtia

Alla pieni valikoima vuoden 2019 parhaista paloista Insinööritieteiden korkeakoulussa.

Kansainvälinen nuoren tutkijan palkinto paloturvallisuustutkija TkT Topi Sikaselle

Aalto-yliopiston alumni Topi Sikanen sai tunnustuksen ansiokkaasta väitöskirjastaan.

IWMA Young Talent Award

Aallon opiskelijoiden autonominen hallinosturi innovaatiokilpailun voittoon

Opiskelijat tekivät tekoälyn avulla tavallisesta hallinosturista robotin.

Innovaatiokilpailun voittanut joukkue.

Fabian Ahvenaisen rahasto palkitsi sillan- ja talonrakennusalan opinnäytteitä

Apurahat jaettiin Rakennustekniikan laitoksella 7.3.2019 pidetyssä Aalto Civil Engineering Day -tilaisuudessa.

Uusia tutkintotodistuskansioita 2019 alkaen

3D-virtualisoinnin pioneerit saivat ensimmäisen Kansallisen avoimen tieteen palkinnon

Professori Hannu Hyypän vetämällä MeMolla on maailman parhaisiin kuuluva 3D-studio ja palo kehittää ja jakaa osaamistaan

Lahti

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
    Yliopisto Julkaistu:

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
    Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
    Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
    Otakaari 1 kyltti Y-siipi
    Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.