Olli Varis nimitetty Aalto-professoriksi

Rakennetun ympäristön laitoksen professori Olli Varis on nimitetty Aalto-professoriksi. Arvonimi myönnetään professoreille, joiden tieteelliset ansiot ovat poikkeuksellisen merkittäviä.
Olli Varis nimitetty Aalto-professoriksi
Provosti Kristiina Mäkelä onnitteluvuorossa. Vasemmalla tuore Aalto-professori Olli Varis. Kuva: Mikko Raskinen, Aalto-yliopisto.

Olli Varis on keskittynyt työssään vesivarojen kestävään käyttöön, käytön ympäristö- ja sosiaalisten vaikutusten arviointiin sekä erilaisiin laskennallisiin mallinnuksiin.

Tunnustus myönnettiin 3. syyskuuta Aalto-yliopiston lukuvuoden avajaisissa, jossa rehtori Ilkka Niemelä kiitti professori Olli Varista hänen monipuolisesta tieteellisestä työstään.

"Professori Varis on vesi- ja ympäristöalan kansainvälisesti tunnettu ja tunnustettu tutkija. Erityisen tunnettu hän on Aasian kasvutalouksien alueella tekemästään tutkimuksesta. Myös hänen perustamansa ja johtamansa Vesi- ja kehitys tutkimusryhmä on erittäin arvostettu maailmalla”, Niemelä sanoi.

”Vesitekniikka on yksi vanhimmista insinöörialoista. Vesien kestävä hoito sekä rakennetussa ympäristössä että luonnossa ei ole vähentynyt merkitykseltään, päinvastoin. Vesi on koko planeettamme verenkierto. Jos vesi likaantuu, vesiekosysteemit kärsivät. Jos hydrologinen kierto häiriintyy esimerkiksi kestämättömän maankäytön tai ilmastomuutoksen seurauksena, on sillä laajakantoiset vaikutukset. Toimivat vesijärjestelmät rakennetussa ympäristössä ovat kestävän yhteiskunnan kulmakivi”, totesi professori Varis puheessaan avajaisseremoniassa.

”Kaikki tarvitsevat vettä ja veden avulla tuotettuja tuotteita, kuten ruokaa. Planeettamme vesivaroihin kohdistuvat paineet kasvavat jatkuvasti ja vauhdilla. Vesiosaajia tarvitaan kaikkialla maailmassa ja heidän on kyettävä ymmärtämään ongelmia laajapohjaisesti, monitieteisesti ja ratkaisuhakuisesti. Aalto-yliopistosta valmistuvat vesiosaajat ovat tieteellisesti vahvoja, mutta kykenevät samalla löytämään ratkaisuja vaativiin ja monitahoisiin ongelmiin”, professori Varis jatkoi.

Olli Variksen työ on ollut yhteiskunnallisesti erittäin merkittävää. Hän on aktiivisesti osallistunut globaalien veteen liittyvien haasteiden ratkomiseen useissa YK:n alaisissa järjestöissä, kuten UNESCOssa. Hänellä on lukuisia luottamustehtäviä Aasian eturivin yliopistoissa, kuten Hongkongin yliopistossa ja Southern University of Science and Technologyssa Kiinassa. Varikselle on myönnetty Distinguished Adjunct -professuuri Asian Institute of Technologyssa Thaimaassa.

Suomessa Professori Varis on vaikuttanut laajalti myös tiedeyhteisön ulkopuolella, ja toiminut muun muassa Korkeimman hallinto-oikeuden ympäristöasiantuntijaneuvoksena vuosina 2006–2015.

Olli Varis valmistui tekniikan tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 1991. Hän on työskennellyt Aalto-yliopistossa ja sen edeltäjässä Teknillisessä korkeakoulussa jo vuodesta 1983 lähtien ensin tutkijana ja vuodesta 2008 lähtien professorina alanaan vesitalous. Vuonna 2015 Varis nimitettiin Matti Pursula professuuriin. Lisäksi hän on toiminut tutkimuksen ja innovaatioiden varadekaanina Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulussa vuosina 2013–2018.

Varis on julkaissut yli 120 vertaisarvioitua artikkelia ja hänen julkaisujaan on siteerattu noin 3 000 kertaa. Olli Variksen töitä on julkaistu 14 eri kielellä. Hän on myös ansioitunut opettaja. Hän on ohjannut 10 väitöskirjaa ja johtanut Aalto-yliopiston Sustainable Global Technologies ‑koulutuskokonaisuutta vuodesta 2007 alkaen.

Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Alex Henn
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Alexander Henn sai Suomen Luonnonvarain Tutkimussäätiön väitöskirjapalkinnon

Alexander Henn kehitti ligniinille kaksi uutta sovellusta, jotka luovat mahdollisuuksia metsäteollisuuden sivuvirtojen arvonnousulle. Tutkimus edistää suomalaisen puumateriaalin lisäarvoista hyödyntämistä bio- ja kiertotalouden periaatteiden mukaisesti.
Professor Riikka Puurunen, Catalysis Research group, Aalto Open Science Award, Honorary mention
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kunniamaininta – Professori Riikka Puurunen edistää esimerkillään kestävää avointa tiedettä

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kunniamaininnan saanutta professori Riikka Puurusta.