Aallon opiskelijoiden autonominen hallinosturi innovaatiokilpailun voittoon

Opiskelijat tekivät tekoälyn avulla tavallisesta hallinosturista robotin. Autonominen nosturi suunnittelee itselleen parhaimman reitin, jota pitkin se siirtää suuria esineitä halutulta alueelta toiselle. Anturin avulla nosturi havaitsee ja väistää varastossa yleiset esteet, kuten ihmiset, ajoneuvot, isot koneet, seinät ja varastohyllyt.
Innovaatiokilpailun voittanut joukkue.
Kuvassa voittajajoukkue: Joonas Pulkkinen (vas.), Janne Salovaara, Kaarle Patomäki, Sampo Simolin, Mikko Lähteenmäki ja Joakim Högnäsbacka. Kuva: Eeva Anundi.

Tekniikan opiskelijoille järjestetyn innovaatiokilpailun voitti tänä vuonna ylivoimaisesti Aalto-yliopiston opiskelijoiden suunnittelema autonominen hallinosturi. Se kartoittaa laserskannerin (LiDAR) avulla ympäristönsä, muodostaa siitä kartan, suunnittelee siihen parhaan mahdollisen reitin ja nostaa halutun esineen määränpäähän ilman törmäyksiä. Käytännössä opiskelijat tekivät siis tavallisesta hallinosturista robotin.

”Oli hienoa, että saimme luotua ohjelmistoon älyä niin, että nosturi pystyy väistelemään kaikkia esteitä”, iloitsee voittajatiimin jäsen Janne Salovaara. Salovaara opiskelee viidettä vuotta Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulussa. ”Meillä oli loppujen lopuksi aika monimutkainen idea, jonka saimme toimimaan hyvin. Ja vielä aika lyhyessä ajassa.”

Anturiteknologiaan erikoistuneen SICK Finlandin toimitusjohtaja Ari Rämö on samaa mieltä, että voittajatiimin tuotos on poikkeuksellisen hieno. Innovaatiossa oli käytetty kilpailijoille annettua tuotetta erittäin hyvin, ja lisäksi laitettu se liikkumaan ja pyörimään. Myös sovelluksesta tulevan datan käsittely oli tehty hienosti.

Tekijätiimiin kuuluivat Arnab Chattopadhyay, Joakim Högnäsbacka, Mikko Lähteenmäki, Kaarle Patomäki, Joonas Pulkkinen, Janne Salovaara, Sampo Simolin ja ohjaavina opettajina Panu Kiviluoma ja Timo Oksanen.

Toisen palkinnon sai Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kehittämä sovellus, jonka avulla voidaan valvoa tunnelinsuun liikettä ja parantaa sen turvallisuutta. Kolmanneksi sijoittui oululaisopiskelijoiden kehittämä helikopterin laskeutumisavustin. Lisäksi Tampereen ja Vaasan ammattikorkeakoulun tiimeille myönnettiin kunnamaininta.

Lisätietoja kilpailusta ja innovaatioista:

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: