Uusi tasa-arvoa koskeva seminaarisarja Making Waves on alkamassa

New series starts October 1st
Aalto logo by the the shore

Aalto-yliopiston teknillisen fysiikan laitoksen tutkijoista koostuva ttiimi on aloittamassa Making Waves -seminaarisarjan, jonka tavoitteena on rohkaista keskustelua sukupuolten välisestä tasa-arvosta Aalto-yliopistossa ja laajemmin tiedemaailmassa.

Hanketta tukee Perustieteiden korkeakoulun yhdenvertaisuusrahasto ja sitä koordinoivat Stavrina Dimosthenous, Milica Todorović ja Ondrej Krejci teknillisen fysiikan laitokselta. Sen tavoitteena on kiinnittää huomiota tekniikan alojen monimuotoisuuteen ja siihen tosiasiaan, että sukupuolten välinen tasa-arvo vähenee uralla etenemisen myötä.

”Uskon, että seminaarisarja ja siihen sisältyvät puheenvuorot ja työpajat tulevat motivoimaan osallistujia, innostamaan avointa keskustelua ja toimintaa, jotta asiat alkavat muuttua akateemisessa yhteisössä ja monimuotoisuuden kokemisessa”, sanoo Dimosthenous.

”Sain uskomattoman mahdollisuuden hakea rahoitusta hankkeelle, josta olin haaveillut jo vuosia. Saan koota seminaarisarjaan tekniikan alojen asiantuntijoita hyvin erilaisilla taustoilla.”

Making Waves alkaa Tampereen yliopiston tutkijan Sonja Niirasen puheenvuorolla. Hänen tutkimuksensa keskittyy siihen, kuinka tyttöjen motivaatiota ja innostusta tekniikan aloja kohtaan voi kasvattaa erilaisilla opetusmetodeilla. Hän tulee kertomaan myös hankkeestaan, Equal Career Paths for Women – NOW! (2020–2022), jonka tavoitteena on kannustaa ja edesauttaa tasavertaisia työllistymisen ja urakehittymisen mahdollisuuksia naisille erityisesti tekniikan aloilla. Lisätietoa tapahtumasta löytyy täältä.

Making Waves järjestää kaikkiaan kolme tapahtumaa lukukaudessa. Tapahtumaan voi osallistua Otaniemessä, jos se pystytään järjestämään turvallisesti, mutta tapahtumaan voi aina osallistua myös etänä.

Lisätietoa Making Waves -verkkosivuilla.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
KY United -jalkapallojoukkue, 2024. Kuva: Eemil Kari
Yliopisto Julkaistu:

Jalkapallojoukkue KY United kohtaa sensaatiomaisesti Käpylän Pallon edustusjoukkueen tiistaina 16.4.2024

KY United saa vastaansa Suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla pelaavan KäPan Suomen Cupin 3. kierroksella.