Uudistettu Aalto Ice Tank avattiin

Yhteistyö arktisen tekniikan tutkimuksessa ja opetuksessa on tärkeää sekä yliopistolle että alan yritysten kilpailukyvylle.
Avajaisvieraat pääsivät ensimmäisten joukossa tutustumaan hyiseen ja uudistettuun jääaltaaseen. Kuva Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto.

Peruskorjattu monikäyttöallas, Aalto Ice Tank, avattiin 6.4. yli vuoden kestäneen remontin jälkeen tutkijoiden käyttöön.

Rehtori Tuula Teeri kiitti merkittävän infrastruktuurin uudistuksen rahoittajia, Suomen Akatemiaa ja työ- ja elinkeinoministeriötä, ja painotti yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tärkeydestä Aalto-yliopistolle.

Avajaistilaisuuden kunniavieras ministeri Olli Rehn korosti arktisen tutkimuksen merkitystä Suomelle ja alan yhteistyöverkostojen tärkeyttä. Rehn totesi tulevien liikenneratkaisujen nostavan Otaniemen entistä keskeisemmäksi alueeksi yritysten ja yliopiston yhteistyön kannalta.

Reko-Antti Suojanen, Aker Arcticin toimitusjohtaja, nosti esille Suomen monipuolisen osaamisen arktisen tekniikan tutkimuksen alalla.  Ensimmäinen jääallas perustettiin Suomeen jo vuonna 1969 ja tällä hetkellä maassa on kaksi korkeatasoista jää- ja merenkulkurakenteiden tutkimusallasta.

Tilaisuuden isäntä, Insinööritieteiden korkeakoulun dekaani Gary Marquis totesi, että yhteistyö alan yritysten kanssa takaa tutkimukselle pitkäjänteisyyttä ja tarjoaa yrityksille mahdollisuuden ylläpitää kilpailukykyään.

Avajaisten yhteydessä allekirjoitettiin Aalto-yliopiston ja Meritekniikka ry:n välinen kumppanuussopimus suomalaisen meritekniikan huippuosaamisen säilyttämiseksi ja kehittämiseksi.

Aalto Ice Tank on jäämallikoeallas, jonka pinnalle voidaan valmistaa jäätä. Mallikokeita tarvitaan, kun tutkitaan jäähän, laivoihin ja merirakenteisiin liittyviä fysikaalisia ilmiöitä sekä validoidaan arktiseen meritekniikkaan ja jäämekaniikkaan liittyviä teoreettisia malleja. Tärkeimpiä ajankohtaisia tutkimusteemoja ovat jään ja rakenteen vuorovaikutuksen mallinnus sekä laivojen liikkuminen puristavassa jääkentässä.

Allas rakennettiin 1980-luvun alussa Teknillisen korkeakoulun käyttöön, ja siellä on tehty jääkokeita yli 25 vuoden ajan. Suuri koko  – 40 metriä leveä ja 40 metriä pitkä – tekee siitä ainutlaatuisen maailmassa. Allas on monikäyttöinen, siinä voidaan tehdä myös avovesikokeita. Jääallasta käytetään lisäksi opetukseen sekä kaupalliseen testaukseen.

icetank.aalto.fi

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.