Uudessa pohjoismaisessa yhteishankkeessa tehostetaan tekstiilien kierrätystä

Suurin osa Pohjoismaissa käytetyistä tekstiileistä päätyy sekajätteeksi uudelleenkäytön tai kierrättämisen sijaan. Kaksivuotisessa pohjoismaisessa hankkeessa selvitetään maiden välisiä yhteistyömahdollisuuksia käytettyjen tekstiilien lajittelussa ja käsittelyssä.
Kuva: Eeva Suorlahti
Kuva: Eeva Suorlahti.

Vaatteiden ja kodin tekstiilien kulutus kasvaa Pohjoismaissa. Samaan aikaan yhä enemmän käytettyjä tekstiilejä hävitetään osana kotitalousjätettä. Vain pieni osa tekstiileistä käytetään uudelleen tai kierrätetään - osuus vaihtelee Ruotsin 22% ja Tanskan 46% välillä. Korkeiden käsittelykustannusten vuoksi isoja määriä käytettyjä tekstiilejä kuljetetaan Pohjoismaista muualle lajittelua tai uudelleenkäyttöä varten. On todettu, että tekstiilien elinkaaren kaksinkertaistaminen voisi vähentää niiden aiheuttamaa ilmastovaikutusta 40-50%.

Ympäristöhaasteen ratkaisemiseksi on käynnissä useita aloitteita, jotka tähtäävät kohti tehokkaita käytettyjen tekstiilien keräämis- ja kierrättämismenetelmiä. Yksi tärkeimmistä on Euroopan parlamentin päätös velvoittaa jäsenmaat tekstiilien erilliseen keräämiseen viimeistään vuodesta 2025 alkaen. Suomessa Ympäristöministeriön tavoitteena on laajentaa kaikkea jätekeräystä, varsinkin suoraan kuluttajalta tapahtuvaa keräystä. Tekstiilien osalta kotitalouksia palvelevan keräysjärjestelmän edellytetään olevan toiminnassa vuonna 2023.

Nyt alkavassa yhteispohjoismaisessa SATIN-hankkeessa (Towards a sustainable circular system of textiles in the Nordic region) on mukana tutkimuslaitoksia ja yliopistoja Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta, sekä yli 20 organisaatiota tekstiilikierrätyksen eri vaiheilta. Tavoitteena on kehittää ja testata ratkaisuja tekstiilien keräämisen ja lajittelun ongelmiin. Kaksivuotista hanketta vetää ruotsalainen tie- ja liikennetutkimuslaitos VTI ja sitä rahoittaa Nordic Innovation.

Kohti uusia liiketoimintamahdollisuuksia

Uudessa hankkeessa pyritään kasvattamaan kierrätettyjen tekstiilien osuutta ja tutkimaan mahdollisuuksia yhteispohjoismaiselle lajittelulle. Hankkeessa selvitetään myös parempia tekstiilien keräysmenetelmiä. Käyttö raaka-aineeksi helpottuu, kun kerätyt tekstiilit ovat laadultaan yhtenäisempiä. Näin voidaan löytää myös uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

“Hankkeessa tullaan tekemään tiivistä yhteistyötä eri maiden kesken, jolloin pystytään luomaan syvä ymmärrys tekstiilien kierrätykseen liittyvistä haasteista, rooleista ja menestystekijöistä”, sanoo hankkeen koordinoija, ruotsalaisen VTI-laitoksen tutkija Linea Kjellsdotter Ivert. Aalto-yliopiston tutkijat osallistuvat hankkeeseen kartoittamalla käytettyjen tekstiilien tulevia volyymeja ja niiden tarvitsemaa käsittelykapasiteettia Pohjoismaissa, perustuen maakohtaisiin tilastoihin ja tutkimuksiin. Samalla he keräävät uutta empiiristä tietoa hankkeen osanottajaorganisaatioilta. Yhteistyötä tehdään meneillään olevien hankkeiden, muun muassa kotimaisen Telaketju-hankkeen kanssa.

”Selvitämme mahdollisia yhteistyömuotoja maiden välillä ja tapoja soveltaa edistyneitä toimitusketjun ohjaustapoja kierrätystekstiileihin”, sanoo Research Fellow Riikka Kaipia Aalto-yliopistosta.

Lisätietoa:

Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.
Pöydällä kipsimallin tekovälineitä
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Käsikirja johdattaa keramiikan maailmaan

Keramiikan käsikirja johdattaa lukijan kaikkiin saven kanssa työskentelyyn liittyviin aiheisiin tekstien, kuvien, kuvituksien, animaatioiden ja videoiden avulla.
Aalto ARTSin vuosikatselmuksen aluksi nähtiin Radical Creatives dokumenttielokuva
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vuosikatselmus loi katsauksen viime vuoteen

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vuosikatselmuksessa 13. maaliskuuta peilattiin edellisen vuoden tapahtumia ja kohokohtia. Tilaisuudessa jaettiin myös tunnustuksia vuoden tekijöille ja nimettiin Vuoden alumni.
Kuvassa näkyy Kauppakorkeakoulun työelämäprofessori Iivo Vehviläinen ulkona metsässä.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Taloustieteilijä: Vesivoiman luonnonvaravero toisi tuloja ja parantaisi ympäristön tilaa

Luonnonvaravero olisi keino ohjata ympäristönsuojelusta aiheutuvia kuluja niin, etteivät ne koituisi yksin sähkönkuluttajien kontolle.