Uutiset

Tutkijat yhdistivät kvanttioptiikan ja aarteenmetsästyksen mukaansatempaavaksi peliksi

The Photonic Trail – pelissä opitaan fotoneista, lasereista, kubiteista, kvanttisuperpositiosta ja kvanttilomittumisesta maailmassa, joka on täynnä pahansuopia keijuja, kummituslaivoja ja murisevia kääpiöitä. Näyttely on esillä Otaniemen lukiossa 11.4.–2.5. Voit pelata peliä myös verkossa.
The Photonic Trail

Yksi kansallisen kvantti-instituutin (InstituteQ) ja sen tutkijoiden kehittämän QPlayLearn-alustan tavoitteista on lisätä ymmärrystä kvanttitutkimuksen ja -teknologioiden merkityksestä yhteiskunnassa. Nyt QPlayLearn on luonut yhdessä Quantum Flytrap -tiimin kanssa The Photonic Trail -pelin, joka avaa kvanttioptiikan perusteet hauskalla ja samalla tieteellisesti tarkalla tavalla.

The Photonic Trail -näyttely avaa ovensa 11. huhtikuuta Otaniemen lukiossa ja on siellä auki 2. toukokuuta saakka, arkipäivisin klo 8–16. Näyttely on englanniksi, ja se soveltuu yläkoululaisille ja lukiolaisille.

Kvanttioptiikassa tutkitaan miten valokvantit eli fotonit vuorovaikuttavat atomien ja molekyylien kanssa. The Photonic Trail onkin yhdistelmä fysiikkaa, fantasiaa, tarinankerrontaa ja taidetta.

Mukaansatempaavassa kvanttioptisessa yksinpelissä metsästetään aarretta kuuden eri tehtävän avulla. Pelissä opitaan fotoneista, lasereista, kubiteista, kvanttisuperpositiosta ja kvanttilomittumisesta maailmassa, joka on täynnä pahansuopia keijuja, kummituslaivoja ja murisevia kääpiöitä.

Matka alkaa lumoutuneen valtakunnan syövereistä, missä päämääränä on löytää Hilbertin lapio, muinainen ja taianomainen esine. Sanotaan että hän, joka kantaa Hilbertin lapiota, kykenee matkustamaan mihin tahansa aika-avaruudessa niinkin helposti kuin vain kaivamalla pienen reiän maahan. Huhu myös kertoo, että vain Valon Mestari pystyy löytämään ja hallitsemaan tätä aarretta.

Photonic Trail -polun varrella on esteitä ja haasteita, joiden suorittamiseksi tulee toteuttaa tieteellisiä kokeita virtuaalisessa kvanttioptiikan laboratoriossa. Jokainen oikein suoritettu tehtävä vie askeleen lähemmäs Valon Mestarin tittelin saavuttamista ja Hilbertin lapiota.

Näyttelyn yhteistyökumppaneita ovat Aalto-yliopisto ja Helsingin yliopisto, molemmat osana kansallista kvantti-instituuttia (InstituteQ). Mukana on myös Algorithmiq Oy. Lue lisää aiheesta QPlayLearn-sivustolla.

Jos haluat vierailla luokan kanssa näyttelyssä Otaniemen lukiossa, otathan yhteyttä lukion opettajaan Matti Heikkiseen, [email protected] tai puhelimitse 050 4024077.

Voit pelata peliä myös verkossa osoitteessa https://qplaylearn.com/treasure-hunt

Maininnat

Taiteilija: Sibel Kantola

Konsepti ja tarinat: Radha Pyari Sandhir

Kehitys ja tuotanto: Caterina Foti, Rosario Maniscalco, Sabrina Maniscalco ja QPlayLearn-tiimi

Ota yhteyttä (englanniksi):

Caterina Foti

Postdoctoral Researcher
Caterina Foti

Caterina Foti: Haaveeni on tavoittaa ihmiset vauvasta vaariin ja tuoda kvanttimaailma kaikkien tietoisuuteen

Caterina Foti on mukana kvantti-instituutissa, -alustalla, -näyttelyssä ja -startupissa.

Uutiset
The low-temperature plate inside of the refrigerator. The team attaches their bolometers here. Credit: Aalto University.

Suomen kvanttiosaajat tiivistävät yhteistyötään

Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston ja VTT:n InstituteQ tuo yhteen alan kärkitutkimuksen ja -koulutuksen sekä edistää innovaatioiden syntymistä.

Uutiset
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

On the background, white radiant lines over a black bacground and only hair and shoulder of a person passing by visible
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Rahoitusta energiatehokkaan laskennan ja sarveiskalvon sairauksien varhaisen diagnostiikan kehittämiseen

Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön myöntämä rahoitus kahdelle Aallon tutkimushankkeelle on yhteensä lähes 1,3 miljoonaa euroa.
Moderni onnellisuuden kehokartta on pitkälti samanlainen muinaisen Mesopotamian onnellisuuden kehokartan kanssa – poikkeuksena tästä on maksa, joka hohtaa muinaisilla mesopotamialaisilla silmiin pistävästi. Kuva: Moderni/PNAS: Lauri Nummenmaa et al. 2014, mesopotamialainen: Juha Lahnakoski 2024.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Miltä tunteiden kehokartat näyttivät muinoin ja nyt? Mesopotamiassa onnellisuus hohti paljon vahvemmin maksan alueella

Monitieteinen tutkijatiimi on pyrkinyt laajan tekstiaineiston avulla selvittämään, miten muinaisen Mesopotamian alueen ihmiset kokivat tunteita kehossaan tuhansia vuosia sitten. Analyysi perustuu noin miljoonaan muinaisen akkadin kielen sanaan, jotka ovat peräisin Uus-Assyrian valtakunnasta (934–612 eaa) säilyneiden savitaulujen nuolenpääkirjoituksesta.
Kolme valkoista, taiteltua paperirakennetta eri kokoisina ja muotoisina harmaalla pinnalla.
Yhteistyö, Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Näyttävä origamikartonki uudistaa kasvavia pakkausmarkkinoita

Origamitaitteet mahdollistavat kartongille täysin uusia ominaisuuksia ja tekevät siitä erinomaisen vaihtoehdon muun muassa korvaamaan muovia ja styroksia pakkauksissa. Esteettinen materiaali herättää kiinnostusta myös muotoilijoiden keskuudessa.
Jose Lado.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Euroopan tutkimusneuvostolta jättirahoitus uusien kvanttimateriaalien tutkimukseen

Jose Lado tarkastelee keväällä alkavassa projektissaan materiaaleja, jotka voisivat mahdollistaa niin kutsuttujen topologisten kvanttitietokoneiden valmistamisen.