Caterina Foti: Haaveeni on tavoittaa ihmiset vauvasta vaariin ja tuoda kvanttimaailma kaikkien tietoisuuteen
Caterina Foti on mukana kvantti-instituutissa, -alustalla, -näyttelyssä ja -startupissa.
Yksi kansallisen kvantti-instituutin (InstituteQ) ja sen tutkijoiden kehittämän QPlayLearn-alustan tavoitteista on lisätä ymmärrystä kvanttitutkimuksen ja -teknologioiden merkityksestä yhteiskunnassa. Nyt QPlayLearn on luonut yhdessä Quantum Flytrap -tiimin kanssa The Photonic Trail -pelin, joka avaa kvanttioptiikan perusteet hauskalla ja samalla tieteellisesti tarkalla tavalla.
The Photonic Trail -näyttely avaa ovensa 11. huhtikuuta Otaniemen lukiossa ja on siellä auki 2. toukokuuta saakka, arkipäivisin klo 8–16. Näyttely on englanniksi, ja se soveltuu yläkoululaisille ja lukiolaisille.
Kvanttioptiikassa tutkitaan miten valokvantit eli fotonit vuorovaikuttavat atomien ja molekyylien kanssa. The Photonic Trail onkin yhdistelmä fysiikkaa, fantasiaa, tarinankerrontaa ja taidetta.
Mukaansatempaavassa kvanttioptisessa yksinpelissä metsästetään aarretta kuuden eri tehtävän avulla. Pelissä opitaan fotoneista, lasereista, kubiteista, kvanttisuperpositiosta ja kvanttilomittumisesta maailmassa, joka on täynnä pahansuopia keijuja, kummituslaivoja ja murisevia kääpiöitä.
Matka alkaa lumoutuneen valtakunnan syövereistä, missä päämääränä on löytää Hilbertin lapio, muinainen ja taianomainen esine. Sanotaan että hän, joka kantaa Hilbertin lapiota, kykenee matkustamaan mihin tahansa aika-avaruudessa niinkin helposti kuin vain kaivamalla pienen reiän maahan. Huhu myös kertoo, että vain Valon Mestari pystyy löytämään ja hallitsemaan tätä aarretta.
Photonic Trail -polun varrella on esteitä ja haasteita, joiden suorittamiseksi tulee toteuttaa tieteellisiä kokeita virtuaalisessa kvanttioptiikan laboratoriossa. Jokainen oikein suoritettu tehtävä vie askeleen lähemmäs Valon Mestarin tittelin saavuttamista ja Hilbertin lapiota.
Näyttelyn yhteistyökumppaneita ovat Aalto-yliopisto ja Helsingin yliopisto, molemmat osana kansallista kvantti-instituuttia (InstituteQ). Mukana on myös Algorithmiq Oy. Lue lisää aiheesta QPlayLearn-sivustolla.
Jos haluat vierailla luokan kanssa näyttelyssä Otaniemen lukiossa, otathan yhteyttä lukion opettajaan Matti Heikkiseen, [email protected] tai puhelimitse 050 4024077.
Voit pelata peliä myös verkossa osoitteessa https://qplaylearn.com/treasure-hunt
Taiteilija: Sibel Kantola
Konsepti ja tarinat: Radha Pyari Sandhir
Kehitys ja tuotanto: Caterina Foti, Rosario Maniscalco, Sabrina Maniscalco ja QPlayLearn-tiimi
Caterina Foti on mukana kvantti-instituutissa, -alustalla, -näyttelyssä ja -startupissa.
Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston ja VTT:n InstituteQ tuo yhteen alan kärkitutkimuksen ja -koulutuksen sekä edistää innovaatioiden syntymistä.