Suomen kvanttiosaajat tiivistävät yhteistyötään

Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston ja VTT:n InstituteQ tuo yhteen alan kärkitutkimuksen ja -koulutuksen sekä edistää innovaatioiden syntymistä.
The low-temperature plate inside of the refrigerator. The team attaches their bolometers here. Credit: Aalto University.
Jäähdyttimen sisällä oleva kylmä levy. Iso osa kvanttitutkimuksesta tehdään lähellä absoluuttista nollapistettä, lämpötilan alarajalla. Kuva: Aalto-yliopisto.

Kvanttiteknologia on yksi tulevaisuuden avainteknologioista, ja esimerkiksi McKinsey-konsulttiyhtiön arvion mukaan globaalin kvanttilaskentamarkkinan arvo voi olla jopa triljoona dollaria vuoteen 2035 mennessä.

Nyt Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto ja VTT ovat solmineet yhteistyösopimuksen kvanttitieteen ja -teknologian alalla. IntituteQ:ksi nimetty osaamiskeskittymä kokoaa yhteen kansallisen kvanttiteknologian tutkimuksen, koulutuksen ja kaupallistamisen osaamisen.

Alan johtavien toimijoiden entistä tiiviimpi yhteistyö on edellytys Suomen menestymiselle yhä kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa.

"Meillä on kolme päätavoitetta. Ensinnäkin haluamme koordinoida kansallista tutkimustyötä, toiseksi tarjota parasta mahdollista koulutusta sekä yliopistoissa että teollisuuden koulutusohjelmissa ja kolmanneksi edistää innovaatioiden syntymistä", Aalto-yliopiston professori Jukka Pekola kertoo.

"Alan kasvu ja kehitys vaativat tulevina vuosina merkittävässä määrin lisää erityiskoulutuksen saanutta työvoimaa. Koulutusresurssien yhdistäminen ja kansallinen koordinointi mahdollistavat monipuolisemman koulutustarjonnan, ja sitä kautta osaamisen laajentamisen ja kasvattamisen", kertoo Helsingin yliopiston professori Sabrina Maniscalco.

Aalto-yliopistolla, Helsingin yliopistolla ja VTT:llä on entuudestaan vuosikymmenten kokemus kvanttitieteen ja -teknologian tutkimuksesta, opetuksesta ja kaupallistamisesta.

"Kvanttiteknologia luo eksponentiaalisia ja kestäviä kasvumahdollisuuksia tulevaisuudessa. Haluamme osallistaa ja kutsua yhteistyöstä kiinnostuneet toimijat, niin yritykset kuin instituutiotkin, ympäri Suomea liittymään mukaan ekosysteemiimme. InstituteQ avaa myös globaalin ikkunan suomalaiselle kvanttiosaamiselle ja helpottaa uutta, kansainvälistä yhteistyötä", sanoo VTT:n kvanttiteknologioista vastaava päällikkö Himadri Majumdar.

Kasvava ekosysteemi

Kvanttiteknologia tarkoittaa kvanttifysiikan ainutlaatuisten ilmiöiden soveltamista käytäntöön. Tunnetuin näistä sovelluksista lienee kvanttilaskenta. Kvanttitietokoneiden odotetaan pian pystyvän ratkaisemaan tavallisten tietokoneiden ulottumattomissa olevia ongelmia. Kvanttilaskennasta on hyötyä myös esimerkiksi uusien lääkkeiden suunnittelussa sekä kvanttisalatussa tiedonsiirrossa ja datan tallennuksessa.

Suomalainen kvanttiteknologioiden tutkimus- ja kehittämistoiminta on jo entuudestaan kansainvälisesti tunnettua. Keskeisiä osaamisalueita ovat kvantti-informaatio, uudet kvanttimateriaalit ja erilaiset kvanttilaitteet ja -sensorit, jotka mahdollistavat äärimmäisen herkän mittaamisen ja havaitsemisen. Suomessa rakennetaan myös parhaillaan kvanttitietokonetta VTT:n johtamassa yhteishankkeessa, jossa on mukana myös suomalainen IQM-yritys.

"Suomalaiset yritykset tekevät jo kvanttiteknologian laitteita ja ohjelmistoja sekä tarjoavat asiakkailleen kvanttiteknologiaa hyödyntäviä palveluita. Me haluamme tehdä näiden yritysten kanssa yhteistyötä", kertoo Majumdar.

"Meillä on paljon kotimaisia ja kansainvälisiä opiskelijoita, jotka ovat kiinnostuneita kvanttiteknologian opiskelusta. Tukemalla uusia professuureja ja rakentamalla uutta kansallista koulutusohjelmaa pystymme kasvattamaan Suomessa kvantti-osaamispohjaa, jota tarvitaan jatkossa entistä laajemmin niin teollisuudessa kuin tiedeyhteisöissä", sanoo Maniscalco.

Suomessa on jo entuudestaan vahva kvanttiteknologian toimintaympäristö, johon kuuluvat OtaNano-tutkimusinfrastruktuuri ja QTF-huippuyksikkö.

"Haluamme, että kvantti-instituutti ohjaa nykyisen infrastruktuurin kehittämistä ja samalla synnyttää uusia kvanttihankkeita. Haluamme laajentaa instituuttia siten, että siihen tulee lisää kumppaneita, yhteistyökumppaneita ja sidosryhmiä eri puolilta Suomea niin tutkimuksen kuin teollisuudenkin piiristä. Yhdessä voimme parhaiten hyödyntää tehokasta tutkimusympäristöä ja kehittää sitä edelleen vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin", sanoo Pekola.

Lisätietoja:

Jukka Pekola
Professori
Aalto-yliopisto
puh. 050 344 2697

Sabrina Maniscalco (englanniksi)
Professori
Helsingin yliopisto
puh. 050 366 3922

Himadri Majumdar (englanniksi)
Manager, Quantum
VTT
puh. 040 658 9596

InteraktiiQuantum Garden on interaktiivinen elektroninen valotaideteos, jota koskettamalla teoksen värit muuttuvat. Tummasävyisessä kuvassa kaksi kättä kurkottaa eriväristen valoantureiden päälle.

Kvanttilukutaitoa kaikille

Mikä yhdistää tietokonetta, matkapuhelimia ja GPS-järjestelmää? Entä digikameroita, aurinkopaneeleita ja kuituoptiikkaa? Niiden kaikkien toiminta perustuu kvanttifysiikan ilmiöihin.

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja