Tuotantotalous tieteenalana Suomessa 100 vuotta

Tasavallan presidentti K. J. Ståhlberg nimitti Bernhard Wuollen Teknilliseen korkeakouluun teollisuustalouden ja yleisen koneopin professoriksi 22.9.1922. Wuollen nimitystä voidaan juhlia tuotantotalouden (TUTA) tieteenalan perustamisena Suomessa. Alaa on opiskeltu jo aiemmin useimmissa maailman parhaissa teknillisissä yliopistoissa ja se on noussut merkittäväksi tekniikan alaksi maailmanlaajuisesti.
Bernhard Vuolle
Bernhard Wuolle

Koulutukseltaan Wuolle oli insinööri, joka valmistui Polyteknillisen opiston konetekniikan osastolta vuonna 1900. Hän täydensi taitojaan Berliinin teknillisessä yliopistossa sähkötekniikan opinnoissa. Hän oli siis varsin monipuolinen asiantuntija. Ennen professoriksi nimittämistään Wuolle toimi Rautatiehallituksen ja Valtion Rautateiden pääjohtajana. Hän tähtäsi Suomen rataverkon sähköistämiseen jo 1920-luvulla.

Tuotantotalouden ala on tällä hetkellä yksi niistä tekniikan aloista, jotka tuottavat lukumääräisesti eniten diplomi-insinöörejä Suomessa. Tuotantotalouden ohjelmat ovat suomalaisten yliopistojen halutuimpia tekniikan alojen ohjelmia ja perinteisesti vaikeimpia päästä sisään. Näille ohjelmille on tyypillistä, että ne rakentavat osaamista teollisten järjestelmien tieteellisen tarkastelun varaan ja keskittyvät ratkaisemaan relevantteja johtamisongelmia teollisuuden ja talouselämän eri aloilla.

Aalto-yliopistossa Tuotantotalouden ohjelma keskittyy valittuihin operaatioiden johtamisen, strategisen johtamisen, tuoteinnovaatioiden johtamisen sekä asiantuntijaorganisaatioiden johtamisen kysymyksiin teknologiayrittäjyyden kontekstissa. Ohjelman keskeisenä tavoitteena on kouluttaa teknisesti valveutuneita diplomi-insinöörejä kehittämään uutta teknologiaan perustuvaa liiketoimintaa ja johtamaan teknologiayrityksiä niiden muutoksissa. Oppimistavoitteet korostavat opiskelijoiden kykyä toimia yrittäjähenkisinä ongelmanratkaisijoina, joilla on herkkyyttä kehittää ihmisten välistä vuorovaikutusta ja laajaa näkemystä ymmärtämään teknologiahankkeiden systeemisiä ja monimutkaisia haasteita sekä halua oppia jatkuvasti johtamiseen liittyviä asioita erityisesti insinööritaitoja vaativissa yhteyksissä.

Tuotantotalouden laitos

Tuotantotalouden laitos tutkii ja ohjaa teknologiapohjaisen liiketoiminnan muutosta.

Lisätietoa tuotantotalouden ohjelmasta
Students of Aalto University

Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
KY United -jalkapallojoukkue, 2024. Kuva: Eemil Kari
Yliopisto Julkaistu:

Jalkapallojoukkue KY United kohtaa sensaatiomaisesti Käpylän Pallon edustusjoukkueen tiistaina 16.4.2024

KY United saa vastaansa Suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla pelaavan KäPan Suomen Cupin 3. kierroksella.
Apurahanjakotilaisuus
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Fabian ja Jaakko Ahvenaisen rahasto palkitsi sillan- ja talonrakennusalan osaajia

Vuodelle 2024 myönnettiin yhteensä yhdeksän apurahaa.