Rekisteröidy syksyn datanhallinnan ja avoimen tieteen koulutuksiin

Aalto-yliopisto tarjoaa ilmaista koulutusta tutkimusdatan hallinnasta ja avoimesta tieteestä. Aallon data-agentit ja Research Data Management Network järjestävät kahdesti vuodessa webinaarisarjan, joka kattaa laajan skaalan perusteista erityisaiheisiin. Ilmoittaudu mukaan syksyn koulutuksiin!
RDM & Open Science training

Pysy ajan tasalla muuttuvassa tutkimusympäristössä terävöittämällä osaamistasi tutkimusdatan hallinnassa (RDM) ja avoimessa tieteessä. Webinaarimme ovat avoimia ja maksuttomia myös Aallon ulkopuoliselle osallistujille, eivätkä ne vaadi aihepiirien aiempaa osaamista. Koulutukset ovat ensisijaisesti suunnattu tutkijoille, yliopiston henkilökunnalle ja opiskelijoille, mutta kuka tahansa on tervetullut osallistumaan. Olitpa kokenut tutkija tai vasta urasi alussa, webinaarimme tarjoavat arvokkaita mahdollisuuksia arvioida työtapojasi, oppia uutta ja päivittää jo olemassa olevaa tietoa. Joka koulutuskautena sisällytämme mukaan myös täysin uusia aiheita sekä päivitämme toistuvien koulutusten sisältöjä palautteiden perusteella.

Uusia aiheita tänä syksynä ovat esimerkiksi:

Koko syksyn koulutustarjonta

Monet webinaareistamme tallennetaan, mutta kaikkiin sisältyy aina myös vuorovaikutteisia osuuksia tai kysymys- ja vastausosuus lopussa, joita ei tallenneta yksityisyytesi suojelemiseksi. Osa koulutuksista sisältää jonkin verran Aalto-yliopisto-keskeistä sisältöä, mutta perusperiaatteet pätevät kaikkialla.

Tule osallistumaan keskusteluun – nähdään syksyn koulutuksissa!

Kysymyksiä koulutuksista tai datanhallinnasta voi lähettää tutkimusdatan hallinnan tukiosoitteeseen: [email protected]

Lisätietoa tutkimusdatan hallinnasta ja avoimesta tieteestä Aallossa:

Tutkimusdatan hallinta ja avoin tiede

Tutkimusdatan hyvä hallinta on osa laadukasta tutkimusprosessia ja luo kilpailuetua. Sivu kokoaa Aalto-yliopiston tuen, palvelut ja ohjeet tutkimusdatan hallintaan.

People talking with each other

Avoimen tieteen ja tutkimusdatan hallinnan koulutukset

Tarjoamme kaikille avoimia, ilmaisia koulutuksia tutkimusdatan hallinnasta ja avoimesta tieteestä.

RDM & Open Science Training

Data-agentit

Data-agentit ovat tutkijoita, jotka toimivat tutkimusdatan hallinnan asiantuntijoina laitoksillaan ja kouluissaan.

Viisi henkilöä työskentelee pöydän ympärillä / Unto Rautio

Avoin tiede ja tutkimus

Avoin tiede on merkittävä tapa edistää tiedettä ja tieteen vaikuttavuutta yhteiskunnassa sekä mahdollistaa uudenlaista yhteistyötä ja innovaatioita.

IT portfolio management

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.