Opiskelijaryhmät, tervetuloa virtuaalimatkalle aivokuvantamislaboratorioon

Laboratoriossa voi tutustua etänä esimerkiksi valheenpaljastuskokeeseen ja lämpökamerakuviin. Virtuaalivierailulle ovat tervetulleita muun muassa lukiolaiset, yläkoululaiset ja ammattikorkeakoulujen opiskelijat.
Lämpökamerakuva, Aalto-yliopisto.

”Vuorovaikutus ryhmän kanssa on olennainen osa virtuaalivierailua. Vastaamme kysymyksiin ja vierailun aikana suoritetaan myös leikkimielinen valheenpaljastuskoe. Tosin ”valehtelusta” kertova ihon sähköjohtavuuskäyrä reagoi myös moneen muuhunkin asiaan, kuten nauruun, hengityksen pidättämiseen ja säikähtämiseen”, tutkimusinsinööri Veli-Matti Saarinen sanoo.

Virtuaalilaboratoriossa seurataan etänä myös silmänliikkeitä ja tutkitaan lämpökamerakuvia.

”Monesti vierailijoilta tulee kysymys, että miten tänne pääsee töihin?”, Saarinen sanoo.

”Ja usein kilpaillaan siitä, kuka saa olla koehenkilönä”, tutkimusinsinööri Tuomas Tolvanen lisää.

Korona on keväästä asti estänyt opiskelijaryhmien vierailut Aalto NeuroImaging (ANI) –aivokuvantamislaboratorioihin. Saarisen ja Tolvasen lisäksi ANI:n johtaja Veikko Jousmäki ja AMI-keskuksen(Advanced Magnetic Imaging) teknillinen johtaja Toni Auranen haluavat nyt tarjota virtuaalisia vierailuja tutkimusinfrastruktuurin tiloihin.

”Haluamme toivottaa esimerkiksi Aallon kurssien sekä lukioiden ja yläkoulujen opiskelijaryhmät tervetulleeksi virtuaaliselle matkalle aivotutkimuslaboratorioon”, Veikko Jousmäki sanoo.

Veli-Matti Saarinen vasemmalla ja Tuomas Tolvanen oikealla.
Veli-Matti Saarinen vasemmalla ja Tuomas Tolvanen oikealla. Kuva: Aalto-yliopisto.

Vierailu virtuaalilaboratorioon alkaa AMI-keskuksen esittelyvideolla, jossa kerrotaan muun muassa magneettikuvaukseen käytettävästä MRI-laitteesta, sillä tehtävästä tutkimuksesta ja muista oheislaitteista. Vierailu jatkuu käyttäytymistutkimuksen laboratoriossa (ABL), jossa pidetään reaaliaikainen virtuaalikierros valheenpaljastuksineen ja lämpökamerakuvineen.

Aivokuvantamislaboratoriot sijaitsevat Aalto-yliopiston neurotieteen ja lääketieteellisen tekniikan laitoksella. Aivotutkimuslaboratoriossa on perinteisesti vieraillut monenlaisia ryhmiä Aallon neurotieteen opiskelijoiden lisäksi. Lukion psykologian kokeita käsittävä kurssi ja ammattikorkeakoulun optometrian opinnot ovat luontevia kohtia vierailulle. Myös yläkoulun fysiikan opiskelijoita ja psykologian opettajia on vieraillut aivotutkimuslaboratoriossa. Kaiken kaikkiaan laboratoriossa on vieraillut vuosittain noin 600 henkeä.

Lisätietoa:

Aalto NeuroImaging (ANI) –aivokuvantamislaboratoriot

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.