Uutiset

Opintoihin voi yhdistää myös vanhempainvapaan

Kemian tekniikan opiskelija Hanna Seppäläisen kandivuosiin mahtui sopivan haastavia kursseja, tutkimusavustajan töitä, tapahtumia ja cancan-tanssia. Maisteriopinnot alkavat vauva-arjen keskellä.
Hanna Seppäläinen and her daughter in front of chemical engineering building. Image: Hanna Seppäläinen
Hanna Seppäläinen haki tyttärensä kanssa todistuksen kandidaatintutkinnosta keväällä 2021. Kuva: Oona Mollberg

Mitä opiskelet?

Valmistuin juuri kolmen vuoden opiskelun jälkeen Kemian tekniikan kandidaattiohjelmasta, jossa pääaineenani oli kemian tekniikka ja prosessit. Aloitan pian opinnot kemian tekniikan maisteriohjelmassa biomassan jalostuksen (Biomass Refining) pääaineessa.

Valitsin pääaineen, koska Suomen metsäteollisuus kiinnostaa minua työpaikkana. Ympäristöystävällisempien tuotteiden suunnittelu sekä biomassan tehokas hyödyntäminen tuntuvat merkityksellisiltä kehityskohteilta. Pääainevalintaani vaikutti myös se, että olin opintojen alusta asti tutkimusapulaisena Puumateriaalitieteen- ja tekniikan tutkimusryhmässä Biotuotteiden ja biotekniikan laitoksella.

Miten päädyit opiskelemaan kemian tekniikkaa?

Lähdin opiskelemaan 30-vuotiaana. Aiempi ammattini laboranttina oli oikein mieluisa, mutta takaraivossa kyti ajatus korkeakoulussa opiskelusta. Olin ollut useamman vuoden töissä Stora Enson tehtaalla, jossa valmistettiin aaltopahvia. Koin työni mielenkiintoiseksi ja tärkeäksi, etenkin ekologisemman tulevaisuuden sekä tuotteen hyvän kysynnän vuoksi.

Kävin töiden ohella muutamia lukionkursseja, etenkin kemian ja matematiikan kursseja, jotta sain hyviä arvosanoja ylioppilastodistukseeni. Samalla preppasin tuleviin valintakokeisiin.

Toki minua mietitytti hypätä tuntemattomaan, kun olin tottunut palkkatuloihin ja sen mukaiseen elämään, mutta haave voitti. Tuntui, että sain uuden mahdollisuuden ottaa kaiken ilon irti opiskelijaelämästä ja niin myös tein! Ja löytyipä puolisokin rinnalle sattumalta jo ensimmäisenä opiskelijavuotena.

Mikä on ollut parasta opinnoissasi?

Monikin asia, mutta ensimmäisenä tulee mieleeni haasteellisuus. Pidän kurssien yleisestä vaikeustasosta, joka laittaa oikeasti tekemään töitä mutta ei ole silti mahdoton. Yksi parhaista asioista on opiskelukaverit. Opiskelu yhdessä auttaa jaksamaan, ja kavereiden kanssa vaikeatkin tehtävät ratkeavat.

Ylipäätään opiskelu Aallossa antaa mukavaa rytmiä elämään ja luo innostavan näkökulman tulevaisuuden työmahdollisuuksia kohtaan. Opinnot mahdollistavat pääsyn oman alan tutkimuksen ja kehityksen paraatipaikalle. Professorit muun henkilökunnan ohella ovat olleet erinomainen tuki- ja kontaktiverkosto.

Aalto-yliopisto on opiskelupaikkana hyvin eläväinen – toki korona-aika on ollut poikkeus monien asioiden kohdalla. Aalto tukee opiskelua monin tavoin: olen muun muassa varannut kavereiden kanssa huoneita itseopiskelua ja ryhmätöitä varten Aalto Space -sovelluksen kautta, asentanut koneelleni työasemaympäristön, jonka kautta saan käyttööni useita tarvitsemiani ohjelmia ja tulostanut oppimateriaaleja ilmaiseksi.

Millaista opiskelijaelämä Aalto-yliopistossa on?

Aallossa on mukaansatempaava opiskelijaelämän syke. On nautinnollista käydä ostamassa iso kuppi kahvia ja kiikuttaa se vähän kiireessä pian alkavalle luennolle opiskelijoiden virran mukana. Kansainvälisyys Aallossa on huikeaa niin opiskelijoiden kuin henkilökunnan osalta. Suomessa ei varmaankaan ole montaa yhtä kansainvälistä yliopistoa.

Olen osallistunut aktiivisesti opiskelijarientoihin ja tapahtumiin. Olen esimerkiksi toiminut korkeakouluyhdistys Prosessiteekkarit ry:ssä tapahtumajärjestelyissä auttavana apu-IE:nä sekä valokuvaajana, kuulunut CanCan-tanssiryhmään ja ollut kaksi kertaa vapaaehtoisena työntekijänä Yhteisöjaosto Aavan järjestämissä Aalto Afterparty-tapahtumissa. Osallistuin myös kansainvälisen tekniikan opiskelijoiden yhdistyksen BEST Helsingin toimintaan pari kertaa kierrättäen kansainvälisiä opiskelijavieraita saunarasteilla ympäri Otaniemeä.

Millaisia työkaluja sait opinnoistasi työelämään?

Yhteistyötaidot ovat opintojen aikana kehittyneet ryhmätöiden kautta. Ratkaisujen etsiminen yhdessä ja neuvojen kysyminen hankalassa tilanteessa ovat olleet niin opinnoissa kuin työelämässä tarpeen. Opinnoissa on ollut tarpeen oppia asettamaan tehtäviä tärkeysjärjestykseen sekä aikatauluttamaan omaa tekemistä. Näistä on myös apua työelämässä.

Opintojen aikana olen kuullut mielenkiintoisia uratarinoita, jotka ovat auttaneet suunnittelemaan omia työelämän valintoja etukäteen. Olen myös osallistunut useampaan ekskursioon, joilla on voinut tutustua erilaisiin tehtaisiin ja kartoittaa mahdollisia tulevaisuuden työpaikkoja.

Mitä tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on?

Kolmannen kandivuoden olen ollut äitiys- ja vanhempainvapaalla, joten koitan suunnitella maisteriopintoja ja mahdollisia osa-aikatöitä pienen tytön ehdoilla. Pyrin saamaan diplomi-insinöörin opinnot tavoiteaikataulussa eli kahdessa vuodessa. Haluaisin myös tehdä opintojen ohella jälleen osa-aikatöitä tutkimusryhmässä, jos siihen tulee sopiva tilaisuus.

Valmistumisen jälkeen olisi hienoa päästä suoraan työelämään. Asumme perheen kanssa tällä hetkellä Kouvolassa, ja täältä suunnaltakin löytyy erinomaisia työpaikkoja. Sekään ei ole poissuljettu mahdollisuus, että jatkaisin opintoja maisterivaiheen jälkeen.

Lue lisää

Students studying in groups in the laboratory

Kemian tekniikka, tekniikan kandidaatti ja diplomi-insinööri

Kemiaa on kaikkialla. Sen keskeisiä elementtejä ovat aineiden rakenne, koostumus, ominaisuudet ja reaktiot. Kemian tekniikassa näitä sovelletaan aina nanometreistä laboratoriomittakaavaan ja tehtaan kokoluokasta kansantalouden tasolle.

Koulutustarjonta
CHEM_Esite_suomi

Muuta maailmaa - Opiskele kemian tekniikkaa (ulkoinen linkki)

Tule opiskelemaan alaa, jolla on erinomaiset työllisyysmahdollisuudet

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Henkilö seisoo kädet puuskassa seinän edessä, jolle on heijastettu virtapiirejä esittävä kuva ja katselee tyynen näköisenä poispäin kamerasta.
Mediatiedotteet, Opinnot Julkaistu:

Verkostoyliopisto FITech sai lisäaikaa maksuttomille ICT-kursseille

Tietotekniikan alan kaikille avoimia kursseja jatketaan opetus- ja kulttuuriministeriön päätöksellä vuoden 2023 loppuun.
Student Verneri Hirvonen
Opinnot Julkaistu:

Opiskelija Verneri Hirvonen: ”Opiskelu Aallossa on todella joustavaa”

Verneri on ensimmäinen opiskelija, joka on valmistunut englanninkielisestä Digital Systems and Design -pääaineesta.
Vähähiilinen rakentaminen verkkokurssi kuva creativecommons
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Vähähiilisen rakentamisen suomenkielinen verkkokurssi julkaistu

Aalto-yliopisto on julkaissut avoimen ja ilmaisen vähähiilisen rakentamisen verkkokurssin.
Aalto University / students doing teamwork / photo by Unto Rautio
Opinnot Julkaistu:

Johtajuuden keskeisiä teemoja käsittelevä kurssi alkaa syyskuun lopussa

Leadership and Change Management sivuaineeseen kuuluva kurssi Johtaminen ja Johtajuus alkaa syyskuun lopussa