Miten datan käyttö muuttaa yhteiskuntaa?

KAUTE talksin ja Aalto-yliopiston webinaarissa keskusteltiin, millaisia vaikutuksia teknologisella kehityksellä on yhteiskuntaan ja ketkä voivat vaikuttaa siihen. Keskustelussa nousi esiin tarve ymmärtää syvällisemmin datan ja muiden teknologioiden käytön eettisyyteen ja vastuullisuuteen liittyviä kysymyksiä.
KAUTE talks x Aalto University, photo: Mikko Raskinen

KAUTE talks x Aalto University on KAUTE-säätiön ja Aalto-yliopiston yhdessä toteuttama tapahtumasarja, joka tuo tutkijat ja tutkimuksen soveltajat yhteen keskustelemaan ajankohtaisiin aiheisiin liittyvästä tutkimuksesta ja sen sovelluksista.

Ensimmäinen KAUTE talksin ja Aalto-yliopiston yhteinen webinaari 9. joulukuuta syventyi datavetoiseen tulevaisuuteen. Tilaisuuden juonsi työelämäprofessori Risto Sarvas Aalto-yliopistosta, ja mukana keskustelemassa olivat strategisten kumppanuuksien johtaja Eero Korhonen Googlelta sekä toimitusjohtaja ja perustaja Meeri Haataja tekoäly-startup Saidotista.

Sarvas painotti, että teknologinen kehitys vaikuttaa merkittävästi yhteiskuntaan, ja että teknologia-alalla ja sen sijoittajilla on valtaa tässä kehityksessä. Siksi alan toimijoiden arvot, agendat ja sijoituskriteerit vaikuttavat siihen, millaiseksi tulevaisuutemme rakentuu.

“Ovatko nämä ammattilaiset tietoisia tai kiinnostuneita tästä suorasta ja epäsuorasta vallasta? He eivät välttämättä ajattele, millaista valtaa heillä on yhteiskunnassa”, Sarvas kommentoi.

KAUTE Talks & Aalto University: Data-driven future
Työelämäprofessori Risto Sarvas Aalto-yliopistosta ja toimitusjohtaja Meeri Haataja tekoäly-startup Saidotista.

Data ei ole vielä valmis tuote

Korhonen korosti, että olemme vasta alkuvaiheessa datan hyödyntämisessä ja mahdollisuuksia on vielä paljon käyttämättä. Hän totesi, että data ei ole vielä valmis tuote, vaan pelkkää raakamateriaalia, joka täytyy järjestellä ja muuttaa tiedoksi, jotta sitä voi hyödyntää.

“Ymmärrys datan käytön mahdollisuuksista on leviämässä teknologiasektorilta perinteisemmille aloille, mutta suurin osa yrityksistä ottaa vielä ensimmäisiä askeleita”, Korhonen sanoi.

"Muuttuakseen dataa hyödyntäväksi organisaation täytyy rikkoa siiloja, löytää oikeat työkalut ja osaaminen. Lisäksi tarvitaan johtajuutta viemään muutosta eteenpäin."

Korhosen mukaan dataa voi hyödyntää kaikilla toimialoilla, mutta yhteiskunnassa suurin huomio kohdistuu todennäköisesti energia-alalle, ruoan tuotantoon sekä biotieteisiin.

Vastuullista dataliiketoimintaa

Haataja nosti esiin, että sijoittajien käyttämät vastuullisuuskriteerit eivät vastaa kansalaisten huolia. Ympäristövastuuseen sekä sosiaaliseen ja hallinnolliseen vastuuseen liittyvät kriteerit pitäisi päivittää huomioimaan laajemmin esimerkiksi ihmisten terveyteen, turvallisuuteen ja oikeuksiin sekä muihin yhteiskunnallisiin vaikutuksiin, kuten misinformaatioon, liittyviä tekijöitä.

“Kannustan sijoittajia päivittämään kriteereitään. On tärkeää tiedostaa, ettei kyse ole vain yksityisyydestä tai tietoturvasta, vaan vastuullisen dataliiketoiminnan pitää huomioida monia muitakin näkökulmia”, Haataja sanoi.

Puhujat totesivat, että siirtyessämme kohti datavetoisempaa tulevaisuutta meidän on hyvä tarkastella sen yhteiskunnallisia vaikutuksia useista eri näkökulmista, jotta voidaan varmistaa eettinen ja vastuullinen datan ja muiden teknologioiden käyttö.

Seuraava webinaari 2.2.2021: Monimuotoisuus organisaatioissa

Tiedämme, että innovatiivisimmat ideat syntyvät usein monimuotoisissa tiimeissä. Monimuotoisuuden edistämisen tiellä on kuitenkin vielä monia haasteita. Kuinka monikansalliset yritykset, startupit ja kansalaisjärjestöt ratkovat näitä haasteita? Tule mukaan ottamaan selvää! Keskustelijoina Rebecca Piekkari, kansainvälisen liiketoiminnan Marcus Wallenberg professori Aalto-yliopistosta ja Sami Itani, Adecco Finlandin toimitusjohtaja,

Voit ilmoittautua webinaariin täällä

KAUTE talks x Aalto University on uusi webinaarisarja, joka kokoaa yhteen liike-elämän ja korkeakoulujen edustajia keskustelemaan ja oppimaan aikamme maailmaa muokkaavista ilmiöistä ajatuksia herättävien esitysten avulla. Webinaarit tuotetaan yhteistyössä KAUTE-säätiön kanssa.

Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.