Miniseminaari tutkimusmenetelmien avoimuudesta 15.11.2022

Tampereen yliopisto järjestää kaikille avoimen verkkoseminaarin tutkimusmenetelmien avoimuudesta. Seminaarin tavoitteena on toimia monitieteisenä, matalan kynnyksen tilaisuutena, jossa eri alojen tutkijat voisivat saada käytännön ideoita tutkimusmenetelmien käyttöön. Esitysten väliin on varattu aikaa keskustelulle ja kommenteille.
Aalto BIZ Research

Tutkimusmenetelmien avoimuus on nousemassa avoimen julkaisemisen ja avointen tutkimusaineistojen ohella tärkeäksi osaksi vastuullisen tieteen kokonaisuutta. Mitä avoimilla tutkimusmenetelmillä sitten tarkoitetaan? Miten minä voisin hyötyä tutkimusmenetelmien avoimuudesta? Voisinko itse avata käyttämäni tutkimusmenetelmät?

Osallistu verkkoseminaariin tiistaina 15.11.2022 klo 13.00–15.00.

Ilmoittaudu seminaariin!

Seminaarin ohjelma

13.00–13.10 Menetelmien avoimuuden kansallinen linjaus / johtava asiantuntija Susanna Nykyri, Kirjasto

13.10–13.40 Avoin data ja lähdekoodi kumulatiivisen teknologian ja tieteen kulmakivenä: kokemuksia puheteknologian ja kognitiotieteen näkökulmasta / akatemiatutkija Okko Räsänen, Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta | Tietotekniikka

Tauko

13.45–14.15 Digitaalinen historiantutkimus ja avoin tiede: Kokemuksia DIGIKÄKI-projektista / tutkijatohtori Risto Turunen ja postdoc-tutkija Ilari Taskinen, Yhteiskuntatieteiden tiedekunta | Historia, filosofia ja kirjallisuustiede

14.15–14.45 Tutkimuksen työkalujen jakaminen kasvatustieteissä / tutkimusjohtaja Tiina Soini-Ikonen, Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta | Kasvatustieteet

14.45–14.55 Loppusanat / tietoasiantuntija Anna-Stiina Suur-Uski, Kirjasto

Osallistuminen: Verkossa

Tapahtuman järjestäjä: Tampereen yliopiston Datapalvelu

Avoin tiede Aalto-yliopistossa

Alta löydät Aalto-yliopiston tarjoamaa tietoa ja koulutuksia avoimesta tieteestä ja tutkimusdatan hallinnasta.

Avoin tiede ja tutkimus

Avoin tiede on merkittävä tapa edistää tiedettä ja tieteen vaikuttavuutta yhteiskunnassa sekä mahdollistaa uudenlaista yhteistyötä ja innovaatioita.

Close-up of two students making notes on a research article while reading it.

Tutkimusdatan hallinta ja avoin tiede

Tutkimusdatan hyvä hallinta on osa laadukasta tutkimusprosessia ja luo kilpailuetua. Sivu kokoaa Aalto-yliopiston tuen, palvelut ja ohjeet tutkimusdatan hallintaan.

People talking with each other

Avoimen tieteen ja tutkimusdatan hallinnan koulutukset

Tarjoamme kaikille avoimia, ilmaisia koulutuksia tutkimusdatan hallinnasta ja avoimesta tieteestä.

RDM & Open Science Training

Data-agentit

Data-agentit ovat tutkijoita, jotka toimivat tutkimusdatan hallinnan asiantuntijoina laitoksillaan ja kouluissaan.

Viisi henkilöä työskentelee pöydän ympärillä / Unto Rautio

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle