Metrolla pääsee nyt Otaniemeen

Länsimetro kytkee yliopiston entistä tiiviimmin muuhun pääkaupunkiseutuun.
Opiskelijaorkesteri järjesti matkustajille soitannollisen tervehdyksen.

Uutuuttaan hohtava Aalto-yliopiston metroasema sai ensimmäiset käyttäjänsä varhain lauantaiaamuna 18. marraskuuta. Ensimmäisten metrovuorojen matkustajia tervehdittiin reippaalla torvisoitolla ja kvartettilaululla.

Länsimetro parantaa ja nopeuttaa Otaniemen julkisen liikenteen yhteyksiä, jotka tähän asti ovat olleet bussien varassa.  Asema sijaitsee aivan yliopistoalueen ytimessä ja sinne on kaksi sisäänkäyntiä, toinen Tietotiellä ja toinen Otaniementien länsipuolella vastapäätä Kandidaattikeskusta.  Asemasta tulee vilkas solmukohta, sillä on arvioitu olevan 20 000 käyttäjää päivittäin.

Sata ensimmäistä metrosta asemalle tullutta "kukitettiin" Aalto-yliopiston heijastimella.

”Kampuksemme kehittyy vauhdilla. Aalto-yliopisto on siirtämässä kaikki avaintoimintansa Otaniemeen, ja tätä varten rakennamme uusia tiloja ja palveluja metroaseman viereen ja samalla monia nykyisiä rakennuksia uudistetaan. Otaniemen kampuksesta on kehittymässä kansainvälisesti merkittävä osaamiskeskittymä, joka houkuttelee yhteistyökumppaneita laajasti. Metron myötä tänne on entistä helpompi tulla opiskelemaan, työskentelemään tai viettämään vapaa-aikaa”, sanoo Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä.

Asema sulautuu ympäristöönsä

Kullakin Länsimetron uudella metroasemalla on oma identiteettinsä ja niitä ovat suunnitelleet eri arkkitehdit. Aalto-yliopiston metroaseman ovat suunnitelleet arkkitehtitoimistot ALA Oy ja Esa Piironen Oy. Asema sulautuu hyvin punatiiliseen ympäristöön, sen pinnat ovat mattaa, haptisia ja patinoituja. Tunnelmaa luo corten-teräksinen alakatto, joka polveilee laituritasanteelta ylös aina lippuhalliin asti. Maanpäällisten osien materiaaleihin kuuluvat myös tummaksi patinoitu kupariverhous ja harmaa graniitti.

Metron kyydissä tullut polttariporukka sai nauttia Polyteknikkojen kuoron kvartetin lauluesityksestä.

Metro kulkee tiheään

Metroa ajetaan kahdella linjalla. Toinen linjoista kulkee reitillä Matinkylä–Vuosaari ja toinen reitillä Tapiola–Mellunmäki. Idässä joka toinen juna ajaa Mellunmäkeen ja joka toinen Vuosaareen. Lännessä joka toinen juna kääntyy ympäri Tapiolassa ja joka toinen jatkaa Matinkylään. Ruuhka-aikana metron vuoroväli Aalto-yliopiston asemalla on 2,5 minuuttia ja muina aikoina 4–5 minuuttia.

Bussilinjoissa Otaniemeen ei heti tapahdu muutoksia vaan ne jatkavat kulkuaan nykyiseen malliin tämän vuoden loppuun. Sen jälkeen Länsiväylän bussit siirtyvät ajamaan metron liityntäliikennettä.

Kuvat: Jaakko Kahilaniemi / Aalto-yliopisto

Lisätietoja metroliikenteestä:
hsl.fi

Lisää tästä aiheesta

Raide-Jokeri havainnekuva Ainonaukio, Otaniemi Kuva: Raide-Jokeri
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Moottoriajoneuvojen läpikulku Maarintiellä suljetaan syyskuussa

Maarintiellä tehdään pikaraitiotien rakentamiseen liittyviä töitä. Jalankulun ja pyöräilyn reitit säilyvät työmaan läpi rakentamisen kaikissa vaiheissa, mutta niiden sijainti vaihtelee.
stocker speech
Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Gerfried Stocker: Luovuus vaatii hoitoa

Ars Electronican johtaja tuo esiin, kuinka taiteilijat ovat pääasiantuntijoita ihmisen ja koneen kohtaamispisteessä. Luovuus ei kuitenkaan ole loppumaton raaka-aine.
Aalto University flags. Photo: Aino Huovio
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto vapauttaa pääomaa kiinteistöjen myynnillä

Yliopisto vapauttaa pääomaa yliopiston tutkimukseen, opetukseen, digitalisointiin ja kampuksen kehittämiseen.
Raide-Jokeri havainnekuva Ainonaukio, Otaniemi Kuva: Raide-Jokeri
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Raide-Jokerin rakentaminen alkoi Maarintiellä

Jalankulku ja pyöräilyn reitti siirtyy kesäkuun ensimmäisellä viikolla.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu