Metrolla pääsee nyt Otaniemeen

Länsimetro kytkee yliopiston entistä tiiviimmin muuhun pääkaupunkiseutuun.
Opiskelijaorkesteri järjesti matkustajille soitannollisen tervehdyksen.

Uutuuttaan hohtava Aalto-yliopiston metroasema sai ensimmäiset käyttäjänsä varhain lauantaiaamuna 18. marraskuuta. Ensimmäisten metrovuorojen matkustajia tervehdittiin reippaalla torvisoitolla ja kvartettilaululla.

Länsimetro parantaa ja nopeuttaa Otaniemen julkisen liikenteen yhteyksiä, jotka tähän asti ovat olleet bussien varassa.  Asema sijaitsee aivan yliopistoalueen ytimessä ja sinne on kaksi sisäänkäyntiä, toinen Tietotiellä ja toinen Otaniementien länsipuolella vastapäätä Kandidaattikeskusta.  Asemasta tulee vilkas solmukohta, sillä on arvioitu olevan 20 000 käyttäjää päivittäin.

Sata ensimmäistä metrosta asemalle tullutta "kukitettiin" Aalto-yliopiston heijastimella.

”Kampuksemme kehittyy vauhdilla. Aalto-yliopisto on siirtämässä kaikki avaintoimintansa Otaniemeen, ja tätä varten rakennamme uusia tiloja ja palveluja metroaseman viereen ja samalla monia nykyisiä rakennuksia uudistetaan. Otaniemen kampuksesta on kehittymässä kansainvälisesti merkittävä osaamiskeskittymä, joka houkuttelee yhteistyökumppaneita laajasti. Metron myötä tänne on entistä helpompi tulla opiskelemaan, työskentelemään tai viettämään vapaa-aikaa”, sanoo Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä.

Asema sulautuu ympäristöönsä

Kullakin Länsimetron uudella metroasemalla on oma identiteettinsä ja niitä ovat suunnitelleet eri arkkitehdit. Aalto-yliopiston metroaseman ovat suunnitelleet arkkitehtitoimistot ALA Oy ja Esa Piironen Oy. Asema sulautuu hyvin punatiiliseen ympäristöön, sen pinnat ovat mattaa, haptisia ja patinoituja. Tunnelmaa luo corten-teräksinen alakatto, joka polveilee laituritasanteelta ylös aina lippuhalliin asti. Maanpäällisten osien materiaaleihin kuuluvat myös tummaksi patinoitu kupariverhous ja harmaa graniitti.

Metron kyydissä tullut polttariporukka sai nauttia Polyteknikkojen kuoron kvartetin lauluesityksestä.

Metro kulkee tiheään

Metroa ajetaan kahdella linjalla. Toinen linjoista kulkee reitillä Matinkylä–Vuosaari ja toinen reitillä Tapiola–Mellunmäki. Idässä joka toinen juna ajaa Mellunmäkeen ja joka toinen Vuosaareen. Lännessä joka toinen juna kääntyy ympäri Tapiolassa ja joka toinen jatkaa Matinkylään. Ruuhka-aikana metron vuoroväli Aalto-yliopiston asemalla on 2,5 minuuttia ja muina aikoina 4–5 minuuttia.

Bussilinjoissa Otaniemeen ei heti tapahdu muutoksia vaan ne jatkavat kulkuaan nykyiseen malliin tämän vuoden loppuun. Sen jälkeen Länsiväylän bussit siirtyvät ajamaan metron liityntäliikennettä.

Kuvat: Jaakko Kahilaniemi / Aalto-yliopisto

Lisätietoja metroliikenteestä:
hsl.fi

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Otaparkki julkisivu
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Otaparkki tarjoaa helpon pysäköintimahdollisuuden kampusvieraille

Pysäköintitalo Otaparkki sekä muut kampuksen maksulliset pysäköintipaikat tarjoavat pysäköintimahdollisuuden kampukselle saapuville vieraille.
Aalto University Mechatroic Circus & Jari Vepsäläinen
Kampus Julkaistu:

Aalto-yliopiston laboratoriot muuttuvat Mekatroniikan Sirkukseksi – Tästä on kyse

Mekatroniikan Sirkuksessa pääsee tutustumaan yliopistolla tehtävään tutkimukseen sekä opiskelijoiden omiin projekteihin. Tutkimus tarjoaa ratkaisuja myös ympäristölle.