Nu kommer man till Otnäs med metron

Västmetron knyter universitetet allt fastare till resten av huvudstadsregionen.
Studentorkestrar bjöd passagerarna på en musikalisk välkomsthälsning.

Den skinande nya metrostationen vid Aalto-universitetet fick sina första användare lördagen den 18 november tidigt på morgonen. Passagerarna på de första turerna hälsades välkomna med hurtig hornmusik och kvartettsång.

I och med Västmetron blir kollektivtrafiken till och från Otnäs bättre och snabbare. Hittills har den helt och hållet skötts med bussar. Stationen finns mitt i universitetsområdet och har två ingångar, en på Datavägen och en väster om Otnäsvägen mitt emot Kandidatcentret. Stationen kommer att bli en livlig knutpunkt, och den väntas få 20 000 användare per dag.

De hundra första passagerarna som anlände med metron till stationen belönades med reflexer från Aalto-univeritetet.

”Vårt campusområde utvecklas snabbt. Aalto-universitetet håller på att flytta alla sina nyckelfunktioner till Otnäs, och för detta bygger vi nya lokaler och planerar nya tjänster intill metrostationen. Samtidigt renoverar vi flera av de befintliga byggnaderna. Campusområdet i Otnäs håller på att utvecklas till en betydande kompetenskoncentration som drar till sig samarbetspartner från när och fjärran. Metrotrafiken gör det ännu lättare att komma hit för att studera, arbeta eller tillbringa fritiden”, säger Aalto-universitetets rektor Ilkka Niemelä.

Stationen smälter in i miljön

Västmetrons stationer har alla en egen identitet, och de har planerats av olika arkitekter. Stationen vid Aalto-universitetet har planerats av arkitektbyråerna Arkkitehtitoimisto ALA Oy och Arkkitehtitoimisto Esa Piironen Oy. Den smälter väl in i omgivningen som domineras av rödtegel, och dess ytor är matta, haptiska och patinerade. Som stämningsskapare fungerar undertaket av cortenstål, som vindlar upp från plattformsplanet ända till biljetthallen. Till materialen i de delar som befinner sig ovan jord hör även en mörkpatinerad kopparbeklädnad och grå granit.

Ett sällskap som firade möhippa fick njuta av ett sångframförande av en kvartett från studentkören Polyteknikkojen Kuoro.

Metrotågen går tätt

Det finns två metrolinjer. Den ena går mellan Mattby och Nordsjö, och den andra mellan Hagalund och Mellungsbacka. I öster går vart annat tåg till Mellungsbacka och vartannat till Nordsjö. I väster vänder vart annat tåg om i Hagalund, medan vart annat fortsätter till Mattby. Under rusningstid avgår tågen från stationen vid Aalto-universitetet med 2,5 minuters intervaller och övriga tider med 4–5 minuters intervaller.

I bussturerna till Otnäs sker det inga omedelbara ändringar, utan trafiken fortsätter som hittills till årets slut. Efter det börjar bussarna längs Västerleden mata metrostationerna.

Foton: Jaakko Kahilaniemi / Aalto-universitet

För ytterligare information om metrotrafiken, se
hsl.fi/sv

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otaparkki julkisivu
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.
Photo from the K-floor of the Harald Herlin Learning Centre, students working at desks.
Campus, Forskning och konst, Studier Publicerat:

Renovering i Harald Herlin-lärcentrets K-våning

I Lärcentrets K-våning påbörjas den 5.2.2024 en renovering.
Drone image of Otaniemi campus in early December, light covering of snow everywhere, with low sun shining
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsförfarandet på campusområdet i Otnäs förenhetligas vid årsskiftet

Campusparkeringen omfattas av ett pilotprojekt som inleds 1.1.2024.
Mikko Raskinen
Campus, Universitetet Publicerat:

Skrotcykelinsamlingen är här igen!

Skrotcykelinsamlingen på Otnäs campus har dragit igång igen. Avsikten är att underlätta vardagen för områdets aktiva cyklister och främja en bättre cykelparkeringskultur.