Löytyykö kotoasi vanha, ylimääräinen kännykkä?

Eikä haittaa vaikka puhelin olisi rikki, voit silti tuoda sen IT palvelupisteelle tietoturvallisesti ja helposti uudelleenkierrätettäväksi.
Vanhat kännykät

Oletko kuullut termiä urban mining?

Urban mining tarkoittaa arvokkaiden harvinaisten materiaalien keräämistä talteen muun muassa vanhoista rikkinäisistä laitteista sen sijaan, että niitä louhittaisiin neitseellisestä maaperästä. Jokainen voi olla "urbaani mainari" kierrättämällä esimerksi vanhat ylimääräiset kännykät. Lähes 99% puhelimen materiaaleista on kierrätettävissä, kuten esimerkiksi kulta, hopea, kupari, nikkeli ja koboltti, ja kaikkia näitä voidaan hyödyntää uusien laitteiden valmistuksessa. Lisäksi vanhat kännykät voivat sisältää ongelmajätettä, joten niitä ei saa hävittää sekajätteen mukana.

Tuo siis vanhat puhelimesi ja laturisi Aalto IT:n palvelupisteelle kierrätettäväksi! Palvelupisteeltä ne toimitetaan tietoturvajakeena Kuusakoski Oy:lle, jossa puhelimet puretaan ja jaotellaan kierrätettäviin materiaaleihin.

Ennen kuin tuot kännykän, palauta tehdasasetukset ja poista mahdolliset SIM- ja muistikortit. Jos puhelin on rikki eikä käynnisty, voit tuoda sen sellaisenaan. Palvelupisteeltä saat myös tarvittaessa apua puhelimen tyhjentämiseen ja asetusten nollaamiseen tietoturvallisesti.

Photo: Mikko Raskinen

Uusia tapoja vanhojen kännyköiden hyödyntämiseen sekä niiden kierrätysasteen nostoa pohditaan jatkuvasti. Aalto-yliopiston professori Ari Jokilaakso on muun muassa ehdottanut puhelinten panttijärjestelmää. Lue tästä aiheesta tehty juttu https://yle.fi/uutiset/3-11504339

Kuva Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Puhelinten kierrätyspisteet

IT palvelupiste Kandi (Kandidaattikeskus)
Osoite: Otakaari 1M, huone U133a
Aukioloajat:

• ma - ke ja perjantai klo 9 - 11 sekä 12 - 15
  • torstai klo 9 - 10 sekä 12 - 15

IT palvelupiste Väre (Väre-rakennus)
Osoite: Otaniementie 14, huone R101
Aukioloajat:

• ma - ke ja perjantai klo 9 - 11 sekä 12 - 15
  • torstai klo 9 - 10 sekä 12 - 15

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
KY United -jalkapallojoukkue, 2024. Kuva: Eemil Kari
Yliopisto Julkaistu:

Jalkapallojoukkue KY United kohtaa sensaatiomaisesti Käpylän Pallon edustusjoukkueen tiistaina 16.4.2024

KY United saa vastaansa Suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla pelaavan KäPan Suomen Cupin 3. kierroksella.
Apurahanjakotilaisuus
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Fabian ja Jaakko Ahvenaisen rahasto palkitsi sillan- ja talonrakennusalan osaajia

Vuodelle 2024 myönnettiin yhteensä yhdeksän apurahaa.