Loistavat tulokset kampuksen energiansäästökampanjassa

Vuoden kestänyt Aalto-yhteisön energiansäästökampanja päättyi syyskuun lopussa, ja kunnianhimoisena tavoitteena oli säästää energiaa 15 prosenttia kampanjan aikana. Tätä kohti on menty koko vuosi kampuksen energiankulutuksen ollessa joka kuukausi edellisvuoden vastaavaa pienempi.
Aalto University Campus

Lokakuussa 2022 alkaneen, 12 kuukautta kestäneen energiansäästökampanjan myötä kampuksella on säästetty merkittävä määrä niin sähkö- kuin lämpöenergiaakin. Kokonaisuudessa vuoden aikana päästiin noin 14 prosentin säästöön kampuksen energiankulutuksessa. Megawattitunteina koko vuoden säästö tarkoittaa noin 2694 MWh säästynyttä sähköä ja 8149 MWh säästynyttä lämpöä.

"15 prosentin säästötavoite oli erittäin kunnianhimoinen, ja viime syksynä se tuntui jopa lähes saavuttamattomalta. Tartuimme kuitenkin aktiivisesti toimeen ja lähdimme heti kartoittamaan sekä nopeita toimia että pidempiaikaisia projekteja, joilla säästöjä saadaan. Energian säästön lisäksi tällä on toki myös taloudellinen merkitys energian hinnan suurten vaihtelujen myötä", sanoo Aalto-yliopistokiinteistöjen (ACRE) toimitusjohtaja Ville Jokela.

Saavutettu energiansäästö

Kampanjan aikana joka kuukausi kampuksella kulutettiin vähemmän sähköä ja lämpöä kuin edellisvuoden vastaavana kuukautena. Suurimmat säästövaikutukset on saatu ilmanvaihdon asetusten systemaattisella läpikäynnillä. Konkreettisella tasolla eri rakennusten lämpötiloja yhdenmukaistettiin, ilmanvaihtokoneiden käyntiaikoja säädettiin entistä tarkemmin vuorokausivaihteluun sopivaksi ja lämmöntalteenottojen hyötysuhteita parannettiin.

Lisäksi säästöjä saatiin valaistuksen osalta muun muassa kartoittamalla kampuksen valaistusta eri vuorokaudenaikoina - kokonaisuudessaan kampuksen energiankulutusta tarkasteltiin ja pyrittiin alentamaan myös ilta- ja yöaikoina.

Myös pienistä yksittäisistä toimista oli apua kokonaissäästön saavuttamisessa, ja osa kampanjan aikana suunnitelluista ja aloitetuista toimenpiteistä on sellaisia, että niiden säästöpotentiaali saavutetaan vasta tulevaisuudessa.

Kiitos koko Aalto-yhteisölle

Koko Aalto-yhteisö osallistettiin kampanjaan pyytämällä ideoita, miten energiaa saataisiin parhaiten säästymään. Ehdotettuja energiasyöppöjä saatiin lähes sata kappaletta ja niiden myötä korjaavia toimenpiteitä tehtiin useissa eri taloissa. Yhteisön asenteella ja toiminnalla on muutenkin ollut suuri vaikutus säästöjen saavuttamiseen.

"Haluamme kiittää koko kekseliästä yhteisöämme erinomaisesta tuloksesta ja tsemppaamisesta. Toivottavasti jokainen myös jatkaa kestävien toimintatapojen noudattamista kampanjan jälkeenkin. Ja meille saa aina vinkata uusista energiansäästömahdollisuuksista kampuksella, käymme kaikki ideat ja ehdotukset tarkkaan läpi", Jokela jatkaa.

Vaikka vuoden kestänyt kampanja on nyt tullut päätökseen, eivät säästötoimet kampuksella pääty. Kokonaisuudessaan energiansäästötoimilla tavoitellaan energiankulutuksen pysyvää alempaa tasoa, ja mennään kohti hiilineutraalia kampusta 2030.

Aalto-yliopiston kampus

Yli 80 prosenttia kampuksen energiansäästötavoitteesta saavutettu

Myös kesän aikana kampuksella on saavutettu suuria säästöjä energiankulutuksessa.

Snowy trees on both sides of a snow covered foot path.

Lupaavia tuloksia energiansäästökampanjan vaikutuksista

Koko Otaniemen kampusta koskevat energiansäästötoimenpiteet alkoivat 10.10.2022, samalla otamme osaa Astetta alemmas -kampanjaan.

Three light fixtures lit up on the ceiling of a structure, looks like three beige stripes on a black background, going across from left down corner to right upper corner.

Aalto-yhteisöltä monipuolisesti ideoita ja kysymyksiä energiansäästöstä

Asiantuntijamme vastaavat Aalto-yhteisön kysymyksiin.

Reflections of two people on solar panels. Light blue sky is reflected on the background.

Aalto-yliopisto tavoittelee 15 prosentin energiansäästöä vuodessa

Yliopiston rakennuksiin kohdistuvia toimenpiteiden vaikutuksia seurataan 12 kuukauden ajan, jonka jälkeen sovitaan seuraavat askeleet.

Aalto University's main campus in the winter

Isoja säästöjä kampuksen energiankulutuksessa

Otaniemen kampusta koskevat energiansäästötoimenpiteet alkoivat 10.10.2022, samalla osallistuen Astetta alemmas -kampanjaan.

Kuva ihmisestä kävelemässä kampuksella

63 energiasyöppöä - yhteisön vinkit auttoivat säästämään energiaa kampuksella

Otaniemen kampusta koskevat energiansäästötoimenpiteet alkoivat 10.10.2022. Osallistuimme samalla Astetta alemmas -kampanjaan.

Ilmakuva Tietotie 2 -kiinteistöstä keväällä, näkymässä punatiilisiä rakennuksia.
Kampus Julkaistu:

Senaatti-kiinteistöt ja Aalto-yliopisto allekirjoittivat kiinteistökaupan Otaniemen kampuksella sijaitsevasta kiinteistöstä

Tietotie 2:ssa sijaitseva toimisto- ja laboratoriokiinteistö vahvistaa kampusalueen ytimeen sijoittuvia toimintoja ja palveluita.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.