Yli 80 prosenttia kampuksen energiansäästötavoitteesta saavutettu

Käynnistimme Aalto-yhteisönä koko Otaniemen kampuksen laajuiset energiansäästötoimenpiteet lokakuussa 2022 ja lanseerasimme yhteisen energiansäästötavoitteen. Toimenpiteet ovat tehonneet hyvin, ja kesänkin aikana kampuksella on saavutettu suuria säästöjä energiankulutuksessa. Kokonaisuudessaan olemme saavuttaneet yli 80 prosenttia energiansäästötavoitteesta.
Aalto-yliopiston kampus

Lokakuussa 2022 alkaneen energiansäästökampanjan myötä kampuksella on säästetty jo paljon niin sähkö- kuin lämpöenergiaakin. Elokuun 2023 osalta absoluuttiset kulutusluvut verrattuna vuoden vuoden 2022 elokuuhun ovat sähkön osalta -20,72 prosenttia ja lämmön osalta -9,45 prosenttia. Megawattitunteina tämä tarkoittaa 671 MWh säästynyttä sähköä ja 43 MWh säästynyttä lämpöä.

Taloteknisten toimenpiteiden osalta energiaa on säästynyt esimerkiksi kesäkuukausien pienemmästä jäähdytystarpeesta mutta myös kampuksen käyttäjien toimista; moni on esimerkiksi miettinyt, mitä sähkölaitteita tai muuta energiaa kuluttavaa tarvitsee jättää päälle loman ajaksi ja mitä voi sammuttaa.

Saavutettu energiansäästö

Vielä on loppukirin aika

Virallinen energiansäästökampanjamme päättyy 9.10.2023, jolloin tulee täyteen vuosi kampanjan aloittamisesta. Aalto-yhteisön tavoitteena on vähentää energiankulutusta 15 prosenttia kampanjan aikana. Kokonaisuudessaan energiansäästötoimilla tavoitellaan pysyvää alempaa tasoa, ja mennään kohti hiilineutraalia kampusta 2030.

Koko 15 prosentin vuositavoitteesta on 11 kuukauden (lokakuu 2022-elokuu 2023) aikana saavutettu noin 80 prosenttia.Tavoitteemme on korkea, mutta ei mahdoton: elokuun loppuun mennessä energiaa on säästetty upeat 12,1 prosenttia. Vielä on loppukirin aika.

Auta meitä saavuttamaan yhteinen tavoitteemme!

Jaa parhaat energiansäästövinkkisi ja ideasi alla olevalla lomakkeella. Koska Otaniemen kampuksen kiinteistöt ovat iältään, kooltaan ja käytöltään hyvin monimuotoisia, niin pienetkin muutokset paljon energiaa kuluttavissa kohteissa tuovat merkittäviä säästöjä. Myös kiinteistön käyttäjien toimilla on iso vaikutus etenkin rakennuksissa, joissa on paljon käyttäjiä.

Voit lähettää ideasi nimettömästi Webropol-kyselyn kautta

Lähes reaaliaikaista tietoa kampusrakennusten lämmön, veden ja sähkön kulutuksesta saat aulojen infonäytöiltä.

Snowy trees on both sides of a snow covered foot path.

Lupaavia tuloksia energiansäästökampanjan vaikutuksista

Koko Otaniemen kampusta koskevat energiansäästötoimenpiteet alkoivat 10.10.2022, samalla otamme osaa Astetta alemmas -kampanjaan.

Aalto University's main campus in the winter

Isoja säästöjä kampuksen energiankulutuksessa

Otaniemen kampusta koskevat energiansäästötoimenpiteet alkoivat 10.10.2022, samalla osallistuen Astetta alemmas -kampanjaan.

Kuva ihmisestä kävelemässä kampuksella

63 energiasyöppöä - yhteisön vinkit auttoivat säästämään energiaa kampuksella

Otaniemen kampusta koskevat energiansäästötoimenpiteet alkoivat 10.10.2022. Osallistuimme samalla Astetta alemmas -kampanjaan.

Three light fixtures lit up on the ceiling of a structure, looks like three beige stripes on a black background, going across from left down corner to right upper corner.

Aalto-yhteisöltä monipuolisesti ideoita ja kysymyksiä energiansäästöstä

Asiantuntijamme vastaavat Aalto-yhteisön kysymyksiin.

Reflections of two people on solar panels. Light blue sky is reflected on the background.

Aalto-yliopisto tavoittelee 15 prosentin energiansäästöä vuodessa

Yliopiston rakennuksiin kohdistuvia toimenpiteiden vaikutuksia seurataan 12 kuukauden ajan, jonka jälkeen sovitaan seuraavat askeleet.

Students at the campus

Yliopiston kampuksen sulkeminen olisi tehokkain energiateko? Totta vai tarua: kahdeksan väitettä energiansäästöstä

Selvitimme kahdeksan kampukseen ja koteihin liittyvää väitettä energiansäästöstä.

Ilmakuva Tietotie 2 -kiinteistöstä keväällä, näkymässä punatiilisiä rakennuksia.
Kampus Julkaistu:

Senaatti-kiinteistöt ja Aalto-yliopisto allekirjoittivat kiinteistökaupan Otaniemen kampuksella sijaitsevasta kiinteistöstä

Tietotie 2:ssa sijaitseva toimisto- ja laboratoriokiinteistö vahvistaa kampusalueen ytimeen sijoittuvia toimintoja ja palveluita.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.