Lupaavia tuloksia energiansäästökampanjan vaikutuksista

Käynnistimme Aalto-yhteisönä koko Otaniemen kampuksen laajuiset energiansäästötoimenpiteet 10.10.2022 ja liityimme myös osaksi kansallista Astetta alemmas -energiansäästökampanjaa. Ensimmäisiä tuloksia energiansäästötoimista on nyt saatu.
Snowy trees on both sides of a snow covered foot path.
Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Kampuksen absoluuttiset kulutusluvut loka-marraskuulta 2022 verrattuna loka-marraskuulle 2021 olivat sähkön osalta noin -2,4 prosenttia sekä lämmön osalta noin -11 prosenttia. Energiankulutus kampuksella on siis kaiken kaikkiaan vähentynyt. Energiansäästökampanja käynnistyi maanantaina 10.10.2022.

Tähän mennessä isoimmat rakennuksiin kohdistuneet energiansäästötoimenpiteet ovat olleet ilmanvaihtokoneiden käyntiaikojen optimoinnit sekä valaistuksen ohjausmuutokset, joita jatketaan kattamaan koko kampus talven aikana. Muutamia muitakin energiansäästöselvityksiä ja toimenpiteitä on käynnistetty. Lisäksi yhteisöltä saatuja energiansäästövinkkejä ja kysymyksiä on käsitelty ja soveltuvin osin toteutettu sekä yliopiston eri yksiköissä että ACREssa.

Säällä merkittävä vaikutus energiankulutukseen

Sää vaikuttaa huomattavasti lämmön ja sähkön kulutukseen kampuksella. Huomioitavaa on, että lokakuun keskilämpötila Espoossa on ollut vuosina 2021 ja 2022 lähes sama, marraskuu on tänä vuonna ollut vain hieman edellisvuotta lauhempi. Näin ollen energiansäästö on ollut todellista ja yhteisön yhdessä aikaansaamaa, etenkin lämpöenergian osalta säästöt ovat olleet merkittäviä.

Koko Aalto-yhteisön tavoitteena on vähentää energiankulutusta 15 prosenttia kampanjan alusta seuraavan 12 kuukauden aikana. Energiankulutusta vähentämällä voimme vähentää sähköpulan ja sen myötä mahdollisesti tulevien kiertävien sähkökatkojen todennäköisyyttä.

Osallistu keskusteluun, kysy tai ilmianna energiasyöppö

Mietityttääkö sinua vielä jokin asia kampuksen energiankulutuksessa? Myös kaikki uudet energiansäästövinkit, pienet ja suuret, ovat tervetulleita! Voit jättää viestisi anonyymisti Webropol-lomakkeella tai kirjautuneena verkkokeskusteluun.

Reflections of two people on solar panels. Light blue sky is reflected on the background.

Aalto-yliopisto tavoittelee 15 prosentin energiansäästöä vuodessa

Yliopiston rakennuksiin kohdistuvia toimenpiteiden vaikutuksia seurataan 12 kuukauden ajan, jonka jälkeen sovitaan seuraavat askeleet.

Three light fixtures lit up on the ceiling of a structure, looks like three beige stripes on a black background, going across from left down corner to right upper corner.

Aalto-yhteisöltä monipuolisesti ideoita ja kysymyksiä energiansäästöstä

Asiantuntijamme vastaavat Aalto-yhteisön kysymyksiin.

Väre ja Kauppakorkeakoulu aurinkopaneelit Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Ilmianna energiasyöppö Aalto-yliopiston kampuksella!

Kampuksella on tehty merkittäviä energiansäästötoimia useiden vuosien ajan, mutta nyt tarvitsemme myös sinun apuasi.

No sauna

Kampussaunat toistaiseksi pois käytöstä

Osana energiansäästötoimia Otaniemen kampuksella sijaitsevat saunat ovat toistaiseksi pois käytöstä.

Students at the campus

Yliopiston kampuksen sulkeminen olisi tehokkain energiateko? Totta vai tarua: kahdeksan väitettä energiansäästöstä

Selvitimme kahdeksan kampukseen ja koteihin liittyvää väitettä energiansäästöstä.

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: