Isoja säästöjä kampuksen energiankulutuksessa

Käynnistimme Aalto-yhteisönä koko Otaniemen kampuksen laajuiset energiansäästötoimenpiteet 10.10.2022 ja osallistuimme myös kansalliseen Astetta alemmas -energiansäästökampanjaan. Loppuvuonna 2022 saavutettiin jo isoja säästöjä kampuksen energiankulutuksessa. Jatkamme myös uusien energiansäästötoimien jalkauttamista.
Aalto University's main campus in the winter
Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Lokakuussa 2022 alkaneen energiansäästökampanjan myötä kampuksella on säästetty jo paljon niin sähkö- kuin lämpöenergiaakin. Absoluuttiset kulutusluvut verrattuna vuoden 2022 joulukuuta vuoden 2021 joulukuuhun ovat sähkön osalta -7,15 prosenttia ja lämmön osalta -23,36 prosenttia.

Aalto-yhteisön tavoitteena on vähentää energiankulutusta 15 prosenttia energiansäästökampanjan alusta seuraavan 12 kuukauden aikana. Koko 15 prosentin vuositavoitteesta on loka-joulukuun aikana saavutettu reilu neljäsosa.

Uusia energiansäästötoimia käyttöön

Säästömahdollisuuksia on edelleen löydetty talojen ilmanvaihdosta ja pienistä lämpötilansäädöistä sekä LED-valaistusta lisäämällä. Erityisen tärkeää on kuitenkin huomioida, että koko yhteisön sitoutuminen energiansäästöön kaikessa toiminnassaan tuo tuloksia.

Osana energiansäästötoimia Otaniemen kampuksella olevat autojen lämmitystolpat kytketään pois käytöstä tammikuun aikana. Lämmitystolppia on muutamilla yliopiston rakennusten parkkipaikoilla.

Lämmitystolppien käytöstä poistaminen tuli esiin yhteisön jättämänä omana energiansäästöehdotuksena. Mikäli sinulla on kysyttävää tai esimerkiksi tolpan avain palautettavana, olethan yhteydessä oman talosi talovastaavaan.

Osallistu keskusteluun, kysy tai ilmianna energiasyöppö

Mietityttääkö sinua vielä jokin asia kampuksen energiankulutuksessa? Myös kaikki uudet energiansäästövinkit, pienet ja suuret, ovat tervetulleita! Voit jättää viestisi anonyymisti Webropol-lomakkeella tai kirjautuneena verkkokeskusteluun.

Lisätietoa voit kysyä myös ACREn palautelomakkeen kautta tai osoitteesta [email protected].

Snowy trees on both sides of a snow covered foot path.

Lupaavia tuloksia energiansäästökampanjan vaikutuksista

Koko Otaniemen kampusta koskevat energiansäästötoimenpiteet alkoivat 10.10.2022, samalla otamme osaa Astetta alemmas -kampanjaan.

Reflections of two people on solar panels. Light blue sky is reflected on the background.

Aalto-yliopisto tavoittelee 15 prosentin energiansäästöä vuodessa

Yliopiston rakennuksiin kohdistuvia toimenpiteiden vaikutuksia seurataan 12 kuukauden ajan, jonka jälkeen sovitaan seuraavat askeleet.

Väre ja Kauppakorkeakoulu aurinkopaneelit Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Ilmianna energiasyöppö Aalto-yliopiston kampuksella!

Kampuksella on tehty merkittäviä energiansäästötoimia useiden vuosien ajan, mutta nyt tarvitsemme myös sinun apuasi.

Three light fixtures lit up on the ceiling of a structure, looks like three beige stripes on a black background, going across from left down corner to right upper corner.

Aalto-yhteisöltä monipuolisesti ideoita ja kysymyksiä energiansäästöstä

Asiantuntijamme vastaavat Aalto-yhteisön kysymyksiin.

Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.