63 energiasyöppöä - yhteisön vinkit auttoivat säästämään energiaa kampuksella

Käynnistimme Aalto-yhteisönä koko Otaniemen kampuksen laajuiset energiansäästötoimenpiteet 10.10.2022 ja osallistuimme myös kansalliseen Astetta alemmas -energiansäästökampanjaan. Merkittäviä säästöjä on saavutettu yhdessä koko yhteisön tuella.
Kuva ihmisestä kävelemässä kampuksella

Lokakuussa 2022 alkaneen energiansäästökampanjan myötä kampuksella on säästetty jo paljon niin sähkö- kuin lämpöenergiaakin. Tammikuun osalta absoluuttiset kulutusluvut verrattuna vuoden 2023 tammikuuta vuoden 2022 tammikuuhun ovat sähkön osalta -2,38 prosenttia ja lämmön osalta -17,60 prosenttia.

Aalto-yhteisön tavoitteena on vähentää energiankulutusta 15 prosenttia energiansäästökampanjan alusta seuraavan 12 kuukauden aikana. Koko 15 prosentin vuositavoitteesta on lokakuu 2022-tammikuu 2023 aikana saavutettu hieman alle 40 prosenttia.

Useita energiasyöppöjä ilmiannettu

Pyysimme yhteisöltä vinkkejä kampuksen energiasyöpöistä. Olemme saaneet tähän mennessä 63 vinkkiä, joiden myötä olemme muun muassa kiinnittäneet huomiota huoneiden lämpötiloihin, yhteisten IT-laitteiden asetuksiin, valaistukseen sekä yksittäisiin energiasyöppökohteisiin, joita on korjattu eri puolella kampusta. Viimeisimpänä ideana kampukselle on tulossa tarroja, jotka muistuttavat turhien sähkölatteiden sammuttamisesta sekä fiksusta vedenkäytöstä.

"On ollut mahtavaa nähdä, miten koko yhteisö on saatu mukaan energiansäästökampanjaan. Isoja säästöjä on saatu pienillä muutoksilla sekä järjestelmiin että käyttötapoihin. Tulokset ovat olleet hyviä ja haluammekin kannustaa kaikkia jatkamaan fiksua energiankäyttöä sekä bongaamaan vielä uusiakin energiasyöppöjä",  sanoo Aalto-yliopistokiinteistöjen toimitilajohtaja Kari Haapamäki.

Osallistu keskusteluun, kysy tai ilmianna energiasyöppö

Mietityttääkö sinua vielä jokin asia kampuksen energiankulutuksessa? Myös kaikki uudet energiansäästövinkit, pienet ja suuret, ovat tervetulleita! Voit jättää viestisi anonyymisti Webropol-lomakkeella tai kirjautuneena verkkokeskusteluun.

Snowy trees on both sides of a snow covered foot path.

Lupaavia tuloksia energiansäästökampanjan vaikutuksista

Koko Otaniemen kampusta koskevat energiansäästötoimenpiteet alkoivat 10.10.2022, samalla otamme osaa Astetta alemmas -kampanjaan.

Aalto University's main campus in the winter

Isoja säästöjä kampuksen energiankulutuksessa

Otaniemen kampusta koskevat energiansäästötoimenpiteet alkoivat 10.10.2022, samalla osallistuen Astetta alemmas -kampanjaan.

Three light fixtures lit up on the ceiling of a structure, looks like three beige stripes on a black background, going across from left down corner to right upper corner.

Aalto-yhteisöltä monipuolisesti ideoita ja kysymyksiä energiansäästöstä

Asiantuntijamme vastaavat Aalto-yhteisön kysymyksiin.

Reflections of two people on solar panels. Light blue sky is reflected on the background.

Aalto-yliopisto tavoittelee 15 prosentin energiansäästöä vuodessa

Yliopiston rakennuksiin kohdistuvia toimenpiteiden vaikutuksia seurataan 12 kuukauden ajan, jonka jälkeen sovitaan seuraavat askeleet.

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: