Lasereita, jäätelöä ja erittäin suuri mikroskooppi - Lapset olivat mukana fyysikoiden työpäivässä

Teknillisen fysiikan laitoksen tutkijat tarjosivat lapsille kurkistuksen lasereihin, termodynamiikkaan ja kierroksen kulissien taakse "Lapset mukaan töihin" -päivänä 18. marraskuuta.
Three children with goggles standing with a young researcher at a computer
Luisa (7), Ivar (12) ja Jon (7) Rebecca Heilmannin kanssa optisen pinsetin äärellä.

Perjantai 18. marraskuuta oli "Lapset mukaan töihin" -päivä, Kyseessä oli valtakunnallinen kampanja, johon osallistui 809 suomalaista työnantajaa antaakseen lapsille mahdollisuuden tutustua työelämään yhdessä vanhempiensa kanssa. Päivän järjesti YK ja UNICEF osana Lapsen oikeuksien päivää, jota vietetään joka vuosi 20. marraskuuta.

Lecturer Jami Kinnunen with three children sealing a bag at a table
Jami Kinnunen sinetöimässä jäätelöseosta.

Teknillisen fysiikan laitoksella seitsemänvuotias Jon, seitsemänvuotias Luisa ja kaksitoistavuotias Ivar viettivät vanhempiensa seurassa aamupäivän tutustuen fysiikan eri osa-alueisiin. Päivä alkoi optisten pinsettien esittelyllä, jota isännöi väitöskirjatutkija Rebecca Heilmann laitoksen kvanttidynamiikkaryhmästä. Rebecca kertoi laitteesta ja koejärjestelyistä ja näytti sitten lapsille, miten mikroskooppisia hiukkasia voidaan vangita infrapunavalon avulla. Lapset pääsivät myös tutustumaan Micronova-rakennuksessa sijaitseviin nanolaitteisiin, ennen kuin he jatkoivat matkaa fysiikan laboratorioon.

Two children with pink plastic bags containing ice cream mixture sitting at tables
Luisa ja Jon valmistamassa jäätelöä.

Yliopistonlehtori Jami Kinnunen piti termodynamiikkaan liittyvän kokeellisen esityksen, jossa jokainen lapsi sai valita maun ja tehdä oman jäätelöannoksensa. Tämä tapahtui jäädyttämällä jäätelöseos hitaasti jääpalojen ja suolan avulla käyttäen vain käsiään. Lapsilla oli hauskaa, ja he saivat maistaa lopputulosta heti. "Meidän pitäisi tehdä tätä myös kotona!" Luisa huudahti syödessään jäätelöä suoraan pussista. Kinnunen selitti myös kokeen taustalla toimivan periaatteen eli entropian lisäämisen ja veden jäätymispisteen laskemisen. Hän demonstroi myös päinvastaista vaikutusta käyttäen lämpötyynyä, joka sisälsi asetaattikiteitä, jotka kiteytyessään luovuttivat lämpöä.

Children watching a researcher sitting at a computer in the Low Temperature Laboratory
Mikko Mikkola (oik.) Jonin, Luisan ja brasilialaisen vierailevan professorin Marcelo Marquesin (vas.) kanssa kylmälaboratoriossa.

Aamupäivä päättyi Nanotalon-kierrokseen, jonka piti laboratoriopäällikkö Mikko Mikkola. Hän johdatti ryhmän laboratorioihin, joissa tutkijat tekevät kokeita elävillä soluilla, sitten kierrokselle kylmälaboratoriossa ja esitteli lopuksi myös nanomikroskopiakeskusta.

Lapset tapasivat tutkijoita, jotka olivat juuri tutkimassa piikkimäisiä nanorakenteita sekä Tampereen läheltä kaivettuja 1000 vuotta vanhoja pronssikappaleita. Yksi vaikuttavimmista laitteista oli tehokas kryotransmissioelektronimikroskooppi, joka on osa kansallista OtaNano-tutkimusinfrastruktuuria. Se oli sijoitettu omaan suojahuoneeseensa, jonka kattoon oli ripustettu kuituoptisia valoja laitteen yläpuolelle. "Tämä laite oli tosi hieno ja se on niin kallis", Jon kommentoi jälkeenpäin.

Kierroksen päätyttyä lapsilla oli aikaa sulatella oppimaansa lounaalla kampusravintolassa. Ensi vuonna kaikki toivovat pääsevänsä taas tutustumaan Aalto-yliopiston tieteen ja tekniikan maailmaan, ehkä myös nuorempien sisarustensa kanssa. Vanhemmat olivat kaikki yhtä mieltä siitä, että oli ehdottomasti kannattavaa ja hauskaa ottaa lapset mukaan töihin.

Teknillisen fysiikan laitos kiittää omistautunutta henkilökuntaansa, joka mahdollisti tapahtuman lyhyellä varoitusajalla.

URL kopioitu

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Nimitykset Julkaistu:

Aalto-yliopiston kehitysjohtajaksi on nimitetty Raili Pönni

Raili Pönni on toiminut aiemmin yliopiston suunnittelupäällikkönä ja väliaikaisena kehitysjohtajana.
Potrettikuva Suzanne Innes-Stubbista, hän hymyilee ja katsoo kohti kameraa
Nimitykset, Yliopisto Julkaistu:

Suzanne Innes-Stubb nimitetty johtavaksi työelämäasiantuntijaksi Aalto-yliopiston kauppakorkeakouluun

Yritysjuridiikan asiantuntija Innes-Stubb vahvistaa Kauppakorkeakoulun osaamista vastuullisessa yritystoiminnassa. Hän aloittaa tehtävässä syyskuun alussa.