Kun mikään ei ole mahdotonta – tekniikan ala tarjoaa erilaisia urapolkuja

Tekniikan alalla naisille mikään ei ole mahdotonta, oli Aalto Juniorin järjestämän naistenpäivän tapahtuman viesti yläkoululaisille tytöille. Yli sata osallistujaa pääkaupunkiseudun kouluista pääsi tutustumaan muun muassa Aallon avaruuslaboratorioon.
Aalto Juniorin järjestämä naistenpäivän tapahtuma viesti yläkoululaisille tytöille.
Yläkoululaiset rakensivat työpajassa adenoviruksen.

”Kuinka moni tietää, mitä matriisit ovat”, kysyi apulaisprofessori Pauliina Ilmonen. ”Pian te kaikki tiedätte”, hän hihkaisi innostuneesti, kun yhtäkään kättä ei nouse. Ja matriiseista hän haluaakin puhua, koska omien sanojensa mukaan hän suorastaan rakastaa niitä. Matriiseja hyödynnetään niin virusten kuin syövänkin tutkimuksessa. Kaikkea hänen tutkimuskohteita ei vielä sovelleta, mutta kuka tietää, mihin niitä voi käyttää tulevaisuudessa.

”Silloin kun lauselogiikkaa kehitettiin, tutkijat eivät tienneet, mihin sitä voisi käyttää. Nyt kaikki digilaitteet perustuvat lauselogiikkaan”, mieleenpainuvan innostuneesti esiintynyt Pauliina Ilmonen sanoi.

En aikaisemmin tiennyt, miten paljon eri vaihtoehtoja tekniikan alalla on. Vahvalla matematiikan ja fysiikan osaamisella pärjää.

Sanni, naistenpäivän osallistuja

Tekniikan avulla voi muuttaa maailmaa

”Kannattaa miettiä, mikä on merkityksellistä juuri sinulle ja hakeutua opintoihin sen mukaan”, sanoi Piia Simpanen Teknologiateollisuus ry:stä. Lukiossa häntä kiinnostivat monet asiat. Innostus ongelmaratkaisua ja ihmisiä kohtaan saivat hänet hakeutumaan tekniikan alalle.

”Tekoälynkin aikakaudella ihmistä tarvitaan luovaan ongelmanratkaisuun”, hän totesi ja kannusti yläkoululaisia tyttöjä pohtimaan tekniikkaa tulevaisuuden uravalintana.

Opin tänään, että Aallossa voi yhdistää eri aloja, eikä opiskelu ole vain matematiikkaa, fysiikkaa ja kemiaa.

Saimi, yläkoululainen naistenpäivään osallistuja

Ei suorituspaineita

”Tekniikka, uteliaisuus ja halu oppia vievät minne vaan”, kertoi puolestaan Marita Niemelä Neste Engineering Solutions Oy:stä. Hän neuvoi kuulijoita olemaan oma itsensä ja unohtamaan liiallisen itsekriittisyyden itseään kohtaan. Hän siteerasi Tiktakin laulun sanoja, joissa sanotaan, että meille mikään ei ole mahdotonta.

Päivän aikana yläkoululaiset tutustuivat Kylmälaboratorioon, avaruuslaboratorioon, sähköpajaan ja kiltahuoneisiin. He kuulivat teekkarinaisten ajatuksia tekniikan opiskelusta Aallossa ja rakensivat adenoviruksen pilleistä ja muovikappaleista.

Aallossa on paljon eri osa-alueita, joita voi yhdistää sen mukaan, mikä kiinnostaa.

Agda, yläkoululainen naistenpäivään osallistuja

Two students watching measurements from a computer
Opinnot Julkaistu:

Health Technology Engineering -ohjelma antaa valmiudet kehittää innovatiivisia teknisiä ratkaisuja terveyteen liittyviin ongelmiin

Uudessa maisteriohjelmassa yhdistyvät tekninen osaaminen ja käytännön ymmärrys terveyteen liittyvissä kysymyksissä.
Anton Jantunen Aberdare vuorilla Keniassa.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Anton Jantunen: Työssäni erityisen hyödyllisiä taitoja ovat analyyttisyys ja isojen kokonaisuuksien ja eri asioiden keskinäisten yhteyksien ymmärtäminen

Anton Jantusen polku vei isojen konsulttiyritysten ja startupien kautta töihin Nairobiin YK:n sanitaatioon, hygieniaan ja kuukautisterveyteen keskittyvään rahastoon, missä hän keskittyy innovatiivisten rahoitusmallien kehittämiseen.
Course work for Smart Wearables

Smart Wearables -kurssit opettavat opiskelijoille insinööri- ja muotoilutaitoja

Smart Wearables -kurssien monialaisissa tiimeissä syntyy uskomattoman luovia projekteja, joiden parissa eri alojen opiskelijat pääsevät oppimaan toisiltaan.
Kuva opiskelijoista juttelemassa

Tauolta tutkintoon - Back on track –työpajasarja 8.10. & 29.10.2024

Aallon opintopsykologit ja opinto-ohjaaja järjestävät kahden kerran mittaisen workshopsarjan opintoihin palaaville tai viimeisen vuoden aikana hyvin vähän opiskelleille syksyllä 2024 englanniksi.