Ilmastoyliopisto tarjoaa 9 avointa verkkokurssia kestävyydestä ja ilmastonmuutoksesta

Yksitoista korkeakoulua ovat tuottaneet yhdeksän kestävyys- ja ilmastokurssin sarjan, jolla suomalaiset sivistetään taisteluun ilmastonmuutosta vastaan.
Climate University

Kuinka puhua ilmastonmuutoksesta? Kuinka kestävyysmuutosta johdetaan? Miten kiertotalous toimii? Kuinka opiskelijat ja yritykset voivat yhdessä ratkoa ilmasto- ja kestävyyshaasteita? Ilmastoyliopistoksi (Climate University) ristitty suomalaisten korkeakoulujen verkosto tarjoaa yhdentoista korkeakoulun yhdessä tuottamat kestävyys- ja ilmastokurssit yhdellä sivustolla osoitteessa www.climateuniversity.fi.

Ilmastoyliopiston kurssit ovat kaikille avoimia ja sopivat ilmastonmuutos- ja kestävyysaiheista kiinnostuneille opettajille, korkeakouluopiskelijoille ja jo työelämässä vaikuttaville. Kurssit ovat joko englanniksi tai sekä suomeksi että englanniksi. Käännöksiä on luvassa lisää ja ensimmäistä käännöstä ruotsiksi valmistellaan parhaillaan.

Omin päin tai opintopisteillä

Ilmastoyliopiston yhteistyömallia ja opetuskokonaisuutta on kehitetty kahden vuoden ajan yhdessä kahdeksan yliopiston ja kolmen ammattikorkeakoulun kanssa.

Urakan hedelmät ovat nyt kaikkien saatavilla yhdellä sivustolla. Ilmastoyliopisto nostaa ilmastonmuutos- ja kestävyysopetuksen maailmanlaajuisesti uudelle tasolle etenkin monitieteisellä lähestymistavallaan.

”Kurssiemme sisällöt on hiottu lukuisissa monitieteisissä työpajoissa ja kymmenien eri tutkimusalojen asiantuntijoiden yhteisvoimin”, Helsingin yliopiston ilmakehätieteiden tutkijatohtori Laura Riuttanen kertoo. Hän on vetänyt hanketta, ja Aalto-yliopisto on ollut hankkeessa kumppanina.

Verkkokurssien materiaalit ovat verkossa avoimesti tarjolla ja opiskeltavissa omin päin. Jos kursseista haluaa opintopisteitä, opiskelijan tulee ilmoittautua jonkin verkostoon kuuluvan korkeakoulun tai Avoimen yliopiston järjestämille Ilmastoyliopisto- eli Climate University -kursseille.

Systeemiajattelua ja monitieteisyyttä

Aalto-yliopisto osallistui ilmastonmuutosta systeemisestä näkökulmasta käsittelevän SystemsChange.now-kurssin toteuttamiseen.

”Kurssilla ilmastonmuutos ja systeemiajattelu yhdistetään uudella tavalla. Vain tarkastelemalla ilmastonmuutosta ja kestävyyttä systeemisestä näkökulmasta voimme löytää toimivia ratkaisuja aikamme viheliäiseen ongelmaan. Kurssin tuottamisessa Aalto-yliopisto pääsi myös jakamaan systeemianalyysin osaamistaan muille korkeakouluille”, tutkijatohtori Sanna-Liisa Sihto-Nissilä kertoo.

Tammikuun alussa alkaa kolme useamman yliopiston yhteistyössä toteuttamaa avointa kurssia: SystemsChange.now, Leadership for sustainable change ja Statistical tools for climate and atmospheric science. Kurssien keskeinen ajatus on tuoda eri alojen opiskelijoita yhteen kestävyys- ja ilmastoteemojen äärelle, ja monilla kursseilla tehdään pienryhmätöitä.

"Yhteispohjoismaisella Ilmasto.nyt -kurssillamme samassa ryhmässä voi istua suomalainen kestävyysjohtaja, islantilainen maatalousyliopiston opiskelija, Helsingin yliopiston filosofian maisteri ja Lundin yliopiston fysiikan opiskelija", Laura Riuttanen havainnollistaa.

Ilmastokurssi myös lukioon

Korkeakouluopetuksen lisäksi Ilmastoyliopistosta löytyy lukiolaisille sopiva peruskurssi ilmastonmuutoksesta. Yhteistyössä oli mukana myös Otaniemen lukio, jossa ensimmäinen Lukiolaisen Ilmasto.nyt -kurssi toteutettiin viime keväänä.

"Lukioilla on uudessa opetussuunnitelmassa velvoite korkeakouluyhteistyöhön, ja siihen mielestäni tämä kurssi sopii hyvin. Kurssia voi käyttää sellaisenaan lukiossa, mutta sitä voi myös hyödyntää kurkistuskurssina korkeakouluopintoihin. Kurssin tiimoilta omaan kumppaniyliopistoon voi järjestää tutkijavierailuja ja -haastatteluja tai laboratorio- ja tutkimusasemakäyntejä. Järjestämme myös koulutusta opettajille materiaalin käyttöön lukio-opetuksessa", Laura Riuttanen vinkkaa.

Opettajat niin korkeakouluissa kuin lukioissa saavat hyödyntää Ilmastoyliopiston verkko-opetusmateriaaleja vapaasti. Kaikkiin materiaaleihin sisältyy opettajan opas, jossa neuvotaan, miten opetuksen voi järjestää, miten eri tehtävätyyppejä voi hyödyntää ja miten arvioida suorituksia.

"Verkostoomme mahtuu lisää yliopistoja, ammattikorkeakouluja ja lukioita. CC-BY-SA -lisenssillä voimme luoda tulokaskorkeakoululle oman kurssikopioalustan omine vastuuhenkilöineen."

Monet kurssit myös vedetään yhteistyössä usean korkeakoulun kesken ja useamman eri alan opettajan voimin. Ilmastoyliopisto-verkostoon on tähän mennessä liittynyt jo 18 suomalaista korkeakoulua.

Lisätietoa

Tutkijatohtori Sanna-Liisa Sihto-Nissilä, Perustieteiden korkeakoulu, Aalto-yliopisto

Tutkijatohtori Laura Riuttanen, Ilmakehätieteen keskus, Helsingin yliopisto

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä