Helppoja ja tehokkaita arkipäivän ilmastotekoja

Tietokirjailija ja Creative Sustainability -opiskelija Rinna Saramäki sekä AaltoSDG-sovellus kannustavat kaikkia ilmastotekoihin.
250 ilmastotekoa
Saramäen kirjassa esitetyt ilmastoteot voi toteuttaa sellaisinaan omassa arjessa. Kuva: Emma Sairanen / Aalto Sustainability Hub

Tieto- ja käsityökirjailija Rinna Saramäki julkaisi 250 ilmastotekoa, joilla pelastat maailman -kirjan 2019, ensimmäisenä maisteriopintovuotenaan Creative Sustainability –koulutusohjelmassa (CS). Saramäki haarukoi kustantajansa, Otavan, kanssa ilmastoteot kirjan kantavaksi teemaksi. Hän halusi antaa lukijoille selkeät ohjeet tekojen toteuttamiseen, sekä esittää faktat, joihin tekojen vaikutukset perustuvat.

Saramäen kirjan tärkeimpänä kohderyhmänä ovat ilmastotoimista kiinnostuneet ihmiset, joiden hektinen arki kuitenkin estää taustatietoihin perehtymisen.

”Kun taustoihin ei ehditä pureutua, ihmiset poimivat sattumanvaraisesti tekoja omaan arkeen. Tämä ei välttämättä ole kovin tehokasta”, Saramäki arvioi. Siksi Saramäki onkin kirjassaan pyrkinyt pureskelemaan taustatiedot valmiiksi lukijalle ja tarjoamaan tehokkaiksi havaittuja ilmastotekoja arkeen.

Kirjan julkaisu osui samoihin aikoihin AaltoSDG-sovelluksen kehityksen kanssa. Sovellus tukee Aallon työtä YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden (Sustainable Development Goals, SDGs) saavuttamiseksi ja pyrkii tuomaan SDG:t lähemmäs aaltolaisten arkea.

Sekä Saramäen kirja, että AaltoSDG tarjoavat konkreettisten tekojen lisäksi hyödyllistä tietoa kestävästä kehityksestä.

”Toivoisin, että me opiskelijat veisimme työelämään ilmapiirin, jossa ilmastotekoihin suhtaudutaan uutena normina. Mitä enemmän näitä ilmastotekoihin normaalina välttämättömyytenä suhtautuvia ihmisiä on, sitä helpompi muiden on niihin tarttua”, sanoo Saramäki.

Rinna Saramäki
”Isoilla teoilla on valtavia, pitkäaikaisia vaikutuksia, joten niihin pitää kannustaa, mutta motivaatio ja hyvä mieli säilyvät parhaiten pienien tekojen avulla”, sanoo Saramäki. Kuva: Jonne Räsänen / Otava

Kuinka ilmaston voi ottaa huomioon kotikaranteenissa?

Saramäki uskoo, että kestävämmän elämänmuutoksen toteuttaminen on mahdollista koronaviruspandemian aikana.

”Tilanne on osoittanut laajemmassakin mittakaavassa, että kun on pakko, me pystymme muuttamaan elintapojamme. Esimerkiksi lomalennot ja työmatkat ovat jääneet monelta keväällä tekemättä”, Saramäki sanoo. ”On mahdollista oppia uusia tapoja sekä työelämässä ja vapaa-ajalla.”

Lisäksi vapaa-aika on helppo käyttää ilmastotekoihin osallistumiseen. Esimerkiksi Saramäki osallistui AaltoSDG:n pyöräilyhaasteeseen ja sanoo haasteen toimineen positiivisena muistutuksena pyöräilyn ilmastokädenjäljestä.

“Ruoka on yksi suurimmista päästöjen lähteistä kotitalouksille”, sanoo Saramäki. ”Kokkaamiseen kannattaa ottaa uutta inspiraatiota etsimällä ilmastoystävällisiä reseptejä, joita ei ole ennen ehtinyt kokeilla. On yhtä helppoa syödä ilmastoystävällisesti, kuin ei-ilmastoystävällisesti. Vain siirtymävaihe on vaikea.”

Seuraa Rinna Saramäen ilmastotekovinkkejä Instagramissa @200ilmastotekoa.

Tutustu AaltoSDG-sovelluksen lataamalla se App Storesta tai Google Play –kaupasta.

AaltoSDG-sovellus on Aalto Sustainability Hubin, IT:n, Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan (AYY) ja Aalto-yliopistokiinteistöt Oy:n (Aalto CRE) käsialaa ja se on toteutettu yhteistyössä Geniemin kanssa.

Teksti: Aino Saarelainen, harjoittelija AaltoSDG ja opiskelija CS-maisteriohjelma ja Emma Sairanen, harjoittelija Aalto Sustainability Hub ja opiskelija, Bioteknologian maisteriohjelma

Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Opinnot Julkaistu:

Tutustu Uniten opiskelijaedustajiin Eliakseen, Idaan, Lasseen ja Luísaan

Unite!-yliopistoallianssilla on oma opiskelijayhdistyksensä, SURE!
Pöydällä kipsimallin tekovälineitä
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Käsikirja johdattaa keramiikan maailmaan

Keramiikan käsikirja johdattaa lukijan kaikkiin saven kanssa työskentelyyn liittyviin aiheisiin tekstien, kuvien, kuvituksien, animaatioiden ja videoiden avulla.
Räätälöity opiskelijaprojekti Hiltille, projektiryhmä päätöstapaamisessa
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat auttoivat Hiltiä ymmärtämään sen asiakkaiden taloudellista päätöksentekoa

Hilti (Suomi) Oy ja Kauppakorkeakoulu yhdistivät voimansa selvittääkseen Hiltin työkalupalvelun taloudellisia vaikutuksia sekä kehittääkseen palvelun myyntiprosessia asiakasyritysten talousjohdon kanssa.