Hackathonissa etsitään ratkaisuja koodaripulaan, ilmastonmuutokseen ja töissä jaksamiseen

Tuotantotalouden Prodeko-yhteisön järjestämässä tapahtumassa puhutaan myös rakennusalan vastuullisuudesta, merkityksellisestä liiketoiminnasta ja yritysten nettovaikutuksesta.
Prodeko-seminaari 2018. Kuva: Olli Kiikkilä.

Tuotantotalouden killan Prodekon järjestämän seminaarin pääpuhujia ovat Sitran yliasiamies ja Aalto-yliopiston hallituksen puheenjohtaja Mikko Kosonen, The Upright Projectin toimitusjohtaja Annu Nieminen ja Firan toimitusjohtaja Jussi Aho.

Kosonen tarkastelee puheenvuorossaan merkityksellisen liiketoiminnan kehittymistä viimeisen kymmenen vuoden aikana Sitran näkökulmasta. Nieminen kertoo yrityksensä tavasta mallintaa yritysten yhteiskunnallista nettovaikutusta ja Aho siitä, miten huonosta rakennuskannasta on tullut jo kansanterveydellinen ja -taloudellinen ongelma – ja miten ongelma voidaan ratkaista muutoksella kohti eettisesti kestävää ja läpinäkyvää toimintaa.

Seminaarissa järjestetään myös Prodeko Purpose Hackathon, jossa kehitetään pienryhmissä ratkaisuja ruokahävikkiin, ilmastonmuutokseen, työssä jaksamiseen ja koodaajapulaan. Hackathon-haasteiden takana on kolme startup-yritystä: elintarviketuotteiden poisto- ja jäännöserien kuluttajamyyntiin erikoistunut Fiksu Ruoka, digitaalista psyykkisen terveydenhuollon klinikkaa ylläpitävä Meru Health ja hackathoneja järjestävä Junction, joka levittää koodauksen ilosanomaa.

Seminaarissa kuullaan myös Heikki Koposen puheenvuoro Prodekon elinikäisen oppimisen projekteista ja kursseista. Professori Timo Vuori kertoo siitä, miten Aalto-yliopiston uudessa strategiaprosessissa huomioidaan ekologiset arvot.

Seminaari alkaa klo 12.00 Kandidaattikeskuksen seminaarisalissa U2, Otakaari 1. Seminaarin kaikille avoin osuus päättyy klo 16.15.

Tarkempi aikataulu:

klo 12.15 Jussi Aho: vastuullisuus rakennusliiketoiminnassa
klo 12.45 Annu  Nieminen: yritysten yhteiskunnalliset nettovaikutukset
klo 13.15 Heikki Koponen: elinikäinen oppiminen
klo 15.15 Mikko Kosonen: merkityksellisen liiketoiminnan kehitys
klo 15.45 Timo Vuori: ekologiset arvot Aallon strategiaprosessissa

Prodeko-seminaari on järjestyksessään neljäs, ja tapahtuma toteutetaan yhteistyössä tuotantotalouden laitoksen, Prodekon alumnien ja kiltalaisten kanssa.

Lisätietoja:

Tua Videman
Tuotantotalouden opiskelija
Aalto-yliopisto

Risto Rajala
Professori, tuotantotalouden laitoksen johtaja
Aalto-yliopisto
puh. 040 3538140

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.