”Haastepohjainen oppiminen nousi uudelle tasolle.”

PBL East Africa -hanke on tuonut uusia opetusmuotoja itäafrikkalaisiin kumppaniyliopistoihin.
IDBM-opiskelijat Masahiro Kunieda (vas.), Loi Tran ja Maaria Tiensivu sekä Benjamin Atika Nairobin yliopistosta työstivät ruoan turvallisuuteen liittyvää projektia maaliskuussa Nairobissa. Kuva: Laura Silvanto

Riina Subra on tyytyväinen. Hän vetää Aalto Global Impact -tiimissä PBL East Africa -hanketta, jonka ensimmäinen vuosi on saatu juuri pakettiin. Sen aikana on punottu yhteistyöverkostoa Aallon, Nairobin yliopiston, Dar es Salaamin yliopiston ja Makereren yliopiston välille.

”Haastepohjainen oppiminen nousi uudelle tasolle kaikissa yliopistoissa. Kollegani Nairobista kuvasi tätä haastepohjaisen oppimisen liikkeeksi, johon halutaan kaikki opiskelijat ja tutkimushenkilöstö mukaan”, Riina Subra sanoo.

Toisiaan kannustaen yliopistojen henkilökunta on kehittänyt opetusmuotoja ja käytäntöjä. Myös uusia monialaisia kursseja on toteutettu kaikissa kumppaniyliopistoissa.

”Kurssien projektityöt korostavat yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja vahvaa ankkuroitumista paikallisyhteisöjen tarpeisiin”, Subra kertoo.

Esimerkiksi Nairobissa järjestettiin tänä keväänä ensimmäistä kertaa kurssi, jonka aikana eri alojen opiskelijat laajensivat kampuksen pyöräjärjestelmää. Lisäksi toinen poikkitieteellinen opiskelijatiimi pureutui ruokaturvan kysymyksiin yhdessä Aallon opiskelijoiden kanssa.

Monialaiset maisteriohjelmat ytimessä

PBL East Africa -hankkeella on vahva linkitys Aallon opetuksen ydinosaamiseen ja monitieteisiin maisteriohjelmiin.

”Tämä on ollut kaksisuuntaista oppimista. Olemme voineet jakaa ajatuksia siitä, mikä meillä Aallossa on haastepohjaisessa opetuksessa toiminut. Samalla olemme saaneet paljon meidän kurssillemme ja opiskelijoillemme oleellista sisältöä”, sanoo professori Armi Temmes Kauppakorkeakoulusta.

Temmeksen luotsaama, Creative Sustainability -ohjelman Capstone-kurssin ja Digital Services for Sustainability -kurssin yhteistiimi tutki säätiedon saatavuutta pienviljelijöille Tansaniassa. Opiskelijoille projektista on syntynyt jatkoideoita pro gradu -töihin ja konferenssipapereihin.

Aallon opiskelijoilla on myös seuraavina vuosina mahdollisuuksia yhteistyöhön itäafrikkalaisten yliopistojen opiskelijoiden kanssa. PBL East Africa -hanke jatkuu ulkoministeriön rahoittamana vuoteen 2020 saakka.

Kaikki keväällä 2018 PBL East Africa -hankkeessa mukana olleet opiskelijatiimit esittelevät projektien tuloksia ja oppimaansa Aalto Sustainability Dayn iltapäiväohjelmassa 18. toukokuuta Dipolissa.

SGT-ohjelman opiskelijat kertovat Ugandan kenttätöistä osana studiokurssin päätöstapahtumaa 21. toukokuuta Harald Herlin -oppimiskeskuksessa.

Riina Subra, Senior Manager
Aalto Global Impact

aaltoglobalimpact.org/pbl-east-africa

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä