Dipolista peruskorjataan Aalto-yliopistolle omaleimainen päärakennus

Talosta tulee käyttöliittymä Aalto-yliopistoon, siellä esitellään huippuosaamista ja monialaista yhteistyötä.

Uuden Dipolin aulatiloissa esitellään yliopiston moninaista toimintaa, luonnos. Kuva: ALA Arkkitehdit

Perinteikäs ja persoonallinen Dipoli-rakennus Otaniemessä on vuosien varrella toiminut monien seminaarien, konferenssien, opiskelijatapahtumien ja juhlallisuuksien pitopaikkana. Nyt rakennuksella on edessään mittava peruskorjaus, jossa sen tilat ja tekniikka uusitaan ja toiminta muuttaa muotoaan. Dipolista tehdään Aalto-yliopistolle näyteikkuna ja kaikille avoin portti Otaniemeen. Siitä tulee Aalto-yliopiston omaleimainen päärakennus, jossa työskentelevät muun muassa yliopiston johto ja osa palveluista.

Arkkitehtuurin taidonnäyte

Dipolin ovat suunnitelleet arkkitehdit Reima ja Raili Pietilä ja se valmistui vuonna 1966. Aikanaan hyvin radikaalin talon rakennuttivat silloisen Teknillisen korkeakoulun opiskelijat ja se oli pitkään teekkareiden kulttuuritoiminnan keskus. Aalto-yliopisto on ollut viime vuodet talossa ylioppilaskunnan vuokralaisena ja siellä on toiminut kongressi- ja kokouskeskus. Vuosi sitten Dipolin rakennus siirtyi Aalto-yliopiston omistukseen.

Dipolin nousevakatsomoista auditoriota kutsuttiin alkuaikoina teatterisaliksi ja siellä järjestettiin muun muassa elokuvaesityksiä. Se on Dipolin ainoa tila, jossa alkuperäinen mosaiikkibetonilattia ja kiinteä sisus­tus ovat säilyneet. Kuva NEWRAD-konferenssista kesällä 2014.
Kuva: Aino Huovio

Peruskorjaus alkoi kesäkuussa 2015 ja tavoitteena on, että uusi Dipoli avautuu käyttäjille vuoden 2016 lopussa. Korjauksessa kunnioitetaan Reima ja Raili Pietilän alkuperäisiä suunnitelmia ja rakennuksen uniikkia arkkitehtuuria.

Uuden päärakennuksen sisältöä ideoitiin syksyn 2014 aikana opiskelijoiden, henkilöstön ja sidosryhmien yhteisissä työpajoissa. Ideat on koottu uusiksi konsepteiksi ja palveluiksi konseptiraporttiin. Tämän kehitystyön rinnalla tehtiin peruskorjauksen hankesuunnitelma, rakennushistoriaselvitys sekä kaksi opiskelijaprojektia.

Monimuotoisen ja vuorovaikutteisen yliopistokulttuurin symboli

Monialainen yhteistyö ja yhteiskunnallinen vuorovaikutus ovat Aalto-yliopiston mission ytimessä. Peruskorjauksen jälkeen käyttäjille avautuu uudenlainen monikäyttötalo ja testialusta uusille työnteon ja oppimisen tavoille. Kaikista talon toimisto- ja työskentelytiloista tulee yhteiskäyttöisiä. Dipolista tulee näyttämö opiskelijoiden, yliopiston ja kumppaneiden kohtaamisille ja tapahtumille. Taloon on myös suunnitteilla täysin uudenlainen digitaalinen ympäristö ja navigointijärjestelmä.

– Tarjoamme talon käyttäjille aivan uudenlaisen palvelu- ja tilakokemuksen; yliopiston toiminta näkyy auloissa ja muissa tiloissa monin eri tavoin. Dipolista muotoutuu toimelias Aalto-yliopiston kohtaamispaikka, visioi ohjausryhmää johtanut Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teeri.

Lisätietoja:

Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!