Creative Sustainability -maisteriohjelma mukana kauppakorkeakoulujen parhaat kestävän kehityksen käytännöt kokoavalla Financial Timesin listalla

Kauppakorkeakoulu huomioitiin parhaista kestävän kehityksen käytännöistään opetuksessa ja opiskelijaprojekteissa.
Creative sustainability students brainstorming
Kuva: Creative Sustainability / Abigail Garbett

Liiketoiminnalla on monitahoinen rooli monissa yhteiskunnissa. Se voi tuoda vaurautta ja kehitystä, mutta myös aiheuttaa ympäristön tilan huonontumista ja eriarvoisuutta. Elinkeinoelämän roolia yhteiskunnassa arvioidaan uudelleen yhä enemmän, ja tämä herättää kysymyksen: Voiko kauppa olla hyvää edistävä voima? Tämän ymmärtämiseksi Financial Times on koonnut parhaat käytännöt kestävää kehitystä, yhteiskunnallisia vaikutuksia ja etiikkaa koskevan tutkimuksen ja opetuksen aloilta eri puolilla maailmaa.

Kauppakorkeakoulu mainittiin parhaista käytännöistään kestävän kehityksen sisällyttämisessä opetukseen. Aalto-yliopiston sijoitusta vahvisti erityisesti  Creative Sustainability -maisteriohjelmaan sisältyvä laaja valikoima kestävyyteen liittyviä kursseja. Ohjelmasta vastaavat yhdessä Aallon Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu ja Kemian tekniikan korkeakoulu, jotka tarjoavat omien tieteenalojensa näkökulmia haastaviin kestävyysongelmiin. Opiskelijoilla on mahdollisuus oppia monialaista tiimityötä ja innovointia, ja nämä taidot antavat heille valmiudet tarttua suuriin haasteisiin. Kauppakorkeakoulun Creative Sustainability -kursseja johtavat kestävän liiketoiminnan (Sustainability in Business, SUB) tutkijat ja niissä käsitellään kestävän yrittäjyyden, kehittyvillä markkinoilla tapahtuvan innovoinnin ja energia-alan innovaatioiden kaltaisia aiheita.

Lisäksi Aalto-yliopisto mainittiin opiskelijahankkeiden listalla. Tämä on pitkälti Capstone in Creative Sustainability -kurssin ansiota, joka kaikkien Creative Sustainability -ohjelman opiskelijoiden on suoritettava opintojensa lopussa. Kurssin aikana opiskelijat työskentelevät monialaisissa ryhmissä ja vastaavat kestävän kehityksen haasteisiin todellisissa organisaatioissa. Nämä hankkeet kattavat monenlaisia aiheita uusiutuvasta energiasta ja kiertotaloudesta kestävään maatalouteen ja vedenkäyttöön. Ne voivat myös viedä opiskelijoita moniin eri paikkoihin Helsingin ulkopuolelle, jotta he pääsevät oppimaan erilaisiin konteksteihin. Kurssilla on ollut erityisen vahva yhteys Tansaniassa sijaitsevaan Dar es Salaamin yliopistoon. Viime vuosina Capstone-kurssin opiskelijat ovat matkustaneet Tansaniaan ja luoneet siellä ratkaisuja paikallisille kumppaneille yhdessä tansanialaisten opiskelijoiden kanssa.

Opiskelijahankkeita koskevissa parhaissa käytännöissä mainittiin myös Aalto-yliopiston opiskelijoiden perustama startup-tapahtuma Slush, joka kerää Helsinkiin vuosittain noin 20 000 osallistujaa. Tapahtuma on kasvanut ja siihen sisältyy nykyisin kestävän kehityksen tavoitteita koskeva ohjelmointi, kuten Global Impact Accelerator -ohjelma, jolla tuetaan kehittyvien markkinoiden yrittäjiä.

Kattava listaus Financial Timesin esiin tuomista kauppakorkeakoulujen kestävyyttä koskevista parhaista käytännöistä: https://www.ft.com/content/b6bcfa02-ef37-11e9-ad1e-4367d8281195

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.