Aalto-yliopiston sijoitussalkun tuotto oli 15,5 % vuonna 2019

Pitkäjänteinen ja vastuullinen sijoitustoiminta tukee yliopiston strategiaa tuomalla lisärahoitusta opetukseen ja tutkimukseen. Viime vuonna kertyneestä reaalituotosta käytettiin 4 miljoonaa euroa Aallon toiminnan rahoittamiseen.
Aalto-yliopiston rakennus
Sijoitussalkun markkina-arvo oli vuoden 2019 lopussa 1 142 miljoonaa euroa. Kuva: Tuomas Uusheimo

Aalto-yliopiston sijoitussalkun keskimääräinen vuosituotto on ollut sijoitustoiminnan alusta lukien 5% kulujen jälkeen.  Sijoittaminen aloitettiin vuonna 2010 .

Vuonna 2019 tuotto oli +15,5 %, kun se vuonna 2018 oli -6,0 %. Sijoitussalkun markkina-arvo oli vuoden 2019 lopussa 1 142 miljoonaa euroa (983 miljoonaa euroa vuoden 2018 lopussa). Viime vuonna sijoitussalkun kertyneestä reaalituotosta käytettiin 4 miljoonaa euroa yliopiston toiminnan rahoittamiseen.

Vuoden 2019 lopussa sijoitussalkusta 30% oli korkosijoituksissa, 57 % osakesijoituksissa ja 14 % hajauttavissa strategioissa, joiden osuutta on lisätty vuoden aikana sijoitusstrategian mukaisesti.  Vuoden 2018 lopussa vastaavat luvut olivat 37 %, 52 % ja 11 %.

Vuonna 2019 sekä korko- että osakesijoitusten tuotot olivat erittäin hyviä. Vuoden alussa markkinat palautuivat voimakkaasti edellisvuoden markkinalaskusta, ja vuoden loppua kohden osakemarkkinat nousivat kaikkien aikojen ennätyslukemiin. Keskuspankkien kevyt rahapolitiikka sekä hälventyneet huolet poliittisista riskeistä ja kauppasodasta olivat tärkeimpiä markkinoiden ajureita vuoden aikana. Osakemarkkinoilla nähtiin vuoden aikana muutamia korkeamman volatiliteetin hetkiä, joista kuitenkin palauduttiin nopeasti.

Valtaosa salkun tuottovaikutuksesta tuli osakeriskistä. Myös yrityslaina-, korko- ja valuuttariskin tuottovaikutus oli positiivinen. Hajauttavien strategioiden tuottovaikutus jäi marginaalisesti negatiiviseksi systemaattisten riskipreemiostrategioiden heikon tuoton vuoksi.

Aallon sijoitussalkku

Luvut tilintarkastamattomia.

Lisätietoja:

Sijoitusjohtaja Iivo Paukkeri
Aalto-yliopisto
puh. 050 599 0906

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
KY United -jalkapallojoukkue, 2024. Kuva: Eemil Kari
Yliopisto Julkaistu:

Jalkapallojoukkue KY United kohtaa sensaatiomaisesti Käpylän Pallon edustusjoukkueen tiistaina 16.4.2024

KY United saa vastaansa Suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla pelaavan KäPan Suomen Cupin 3. kierroksella.