Aalto-yliopiston alumnit ja ystävät kokoontuivat New York Cityyn tutustumaan osaketuottojen ennustettavuuteen

Tapaaminen järjestettiin Suomen pääkonsulaatissa New York Cityssä 6. helmikuuta.
Aalto alumni meet and greet in New York 6.2.2023
Aallon alumnien ja ystävien tapaaminen Suomen pääkonsulaatissa New Yorkissa 6.2.2023

Alumnit tekniikan, talouden ja taiteen ja muotoilun aloilta sekä Aalto-yliopiston ja Suomen ystävät kokoontuivat Suomen pääkonsulaatissa New York Cityssä 6. helmikuuta 2023. Kauppakorkeakoulun dekaanin Timo Korkeamäen järjestämä tilaisuus seurasi koulun edellisen dekaanin New Yorkissa vuosina 2016 ja 2018 pitämiä samankaltaisia alumnitapaamisia.

Tapaamisen isäntä, Suomen pääkonsuli, suurlähettiläs Jarmo Sareva, avasi tilaisuuden kertomalla, mitä suomalaisten yritysten on tehtävä menestyäkseen USA:n hyvin monimuotoisilla markkinoilla. Suurlähettiläs Sareva korosti muun muassa henkilökohtaisten suhteiden ja myönteisten vaikutelmien merkitystä yritysten edetessä Yhdysvaltojen markkinoille.

Aalto alumni listening to Jarmo Sareva.
Suomen pääkonsuli, suurlähettiläs Jarmo Sareva avasi tilaisuuden.
Aalto alumni listening to Timo Korkeamäki in New York 6.2.2023
Dekaani Korkeamäki kertoi Aalto-yliopiston kuulumiset.

Dekaani Korkeamäki kertoi Aalto-yliopiston uusimmat uutiset nostaen esiin Aallon eri tutkimusalojen vaikuttavia globaaleja rankingeja, yliopiston elinvoimaista yrittäjyysekosysteemiä ja vahvaa keskittymistä kestävyyskysymyksiin. Hän esitteli myös Kauppakorkeakoulun viimeisimpiä kehityskulkuja, kuten Otaniemeen siirtymisen hyötyjä, korkeakoulun opinto-ohjelmien houkuttelevuutta mahdollisille opiskelijoille sekä kansainvälistä ulottuvuutta. Hän myös kiitti lämpimästi alumneja heidän tuestaan.

Professori Matti Suominen (tällä hetkellä vieraileva professori Whartonissa) piti esityksen hitaasti liikkuvasta pääomasta ja osaketuottojen ennustettavuudesta (Slow-moving Capital and Predictability of Stock Returns). Hän osoitti muun muassa sen, miten osakemarkkinoilla historiallisesti kaikki tuotot ovat kertyneet vain muutaman päivän aikana ennen kuukaudenvaihdetta ja sen jälkeen, johtuen esimerkiksi eläkerahastojen ja muiden laitosten kuukauden lopun maksusykleistä. Tutkimustulokset ovat merkittäviä, sillä pelkästään Yhdysvalloissa eläkerahastot menettävät 30 miljardia Yhdysvaltain dollaria vuodessa siksi, että ne myyvät paljon osakkeita juuri ennen tätä hyvän tuoton jaksoa.

Aalto alumni in New York listening to Matti Suominen 6.2.2023
Professori Matti Suominen piti esityksen hitaasti liikkuvasta pääomasta ja osaketuottojen ennustettavuudesta.

Esitysten jälkeen niistä keskusteltiin vilkkaasti. Osallistujat jakoivat myös useita hyviä ehdotuksia tuleviksi tapahtumiksi ja toimintamuodoiksi Aalto-yliopiston yhteisön rakentamiseksi ulkomailla sekä takaisin antamisen kulttuurin (Culture of Giving Back) kehittämiseksi. Takaisin antaminen on paljon edistyneempää Yhdysvalloissa kuin Suomessa.

Aalto-yliopiston tavoite on rakentaa alumniyhteisöään aktiivisesti maailmanlaajuisesti. Viimeisten kahdeksan vuoden aikana (pandemiaa lukuun ottamatta) Kauppakorkeakoulun dekaani on järjestänyt alumnitapahtumia New Yorkissa, Soulissa, Brysselissä, Singaporessa, Palo Altossa, Lontoossa, Tukholmassa, Stanfordin yliopiston kampuksella ja Moskovassa. Ennen pandemiaa, yliopiston rehtori ja vararehtori tapasivat Aallon alumneja New Yorkissa, San Franciscossa ja Los Angelesissa.

Lisätietoja:
Jonna Söderholm, päällikkö, Ulkoiset suhteet, Kauppakorkeakoulu

Graduation Party 2022

Alumneille

Alumnina olet osa Aalto-yhteisöä. Tervetuloa mukaan kehittymään, osallistumaan ja verkostoitumaan!

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: