Aalto-yliopistolle lisärahoitusta tutkimustulosten hyödyntämiseen

Aalto-yliopiston professori Zhipei Sun johtaa yhtä potentiaalista tieteen eturintamassa olevaa tutkimushanketta.
Professor Zhipei Sun, photo: Niina Norjamäki/Aalto University
Professori Zhipei Sun ja hänen ryhmänsä kehittävät Otaniemen laboratoriossa uusia fotoniikan ja kvanttiteknologian sovelluksia. Kuva: Aalto-yliopisto

Euroopan tutkimusneuvosto (ERC) on jakanut osalle ERC-apurahansaajille Proof of of Concept Grants -apurahoja tutkiakseen eturintamassa olevien tutkimushankkeidensa kaupallista tai yhteiskunnallista potentiaalia. ERC-rahoituksen saaneiden on mahdollista hakea erillistä rahoitusta tutkimuksensa innovaatiopotentiaalin tunnistamiseen ja kaupallistamisen hyödyntämiseen. PoC-rahoitusta voidaan myöntää enintään 150 000 euroa.

Yksi apurahan saajista oli Aalto-yliopiston professori Zhipei Sun, joka edistää vuonna 2018 Millennium-teknologiapalkinnon saaneen suomalaisen atomikerroskasvatusteknologian fotonisia sovelluksia.

”Globaalin tietoliikenteen jatkuva kasvu haastaa palvelinkeskusten teknologiarajoja ja niiden energiankulutusta. Palvelinkeskukset käyttävät jo yli kaksi prosenttia maailmanlaajuisesta sähköstä, ja niiden odotetaan kuluttavan 20 prosenttia vuoteen 2025 mennessä,” hän sanoo.

Tässä projektissa, joka on tarkoitus aloittaa vuonna 2023, professori Sun pyrkii kehittämään atomikerroskasvatettuja valonlähteitä, joiden energiapinta-ala on pieni ja nopeus suurempi, sekä hyödyntämään niiden tehokkuutta tulevissa palvelinkeskussovelluksissa.

"Olen erittäin iloinen saadessani ERC Proof of Concept -apurahan, joka tukee tiimiäni jatkamaan tieteellistä tutkimustamme ja tutkimaan sen innovaatiopotentiaalia."

Proof of Concept (PoC) -apurahakilpailu on avoinna vain ERC:n rahoituksen saajille. He voivat hakea lisärahoitusta käynnissä oleviin tai vasta päättyneisiin tutkimushankkeisiin. Valitut hankkeet kattavat useita eri aloja. Uudet avustukset myönnettiin 16 maassa työskenteleville tutkijoille.

Tietoa ERC:stä
Euroopan unionin vuonna 2007 perustama ERC on Euroopan johtava huippututkimuksen rahoitusorganisaatio. Se rahoittaa luovia tutkijoita, jotka ovat minkä tahansa ikäisiä ja minkä tahansa maan kansalaisia, jotta he voivat toteuttaa hankkeita kaikkialla Euroopassa. ERC tarjoaa neljä pääasiallista apurahaohjelmaa: Starting Grant -apuraha, Consolidator Grant -apuraha, Advanced Grant -apuraha ja Synergy Grant -apuraha. ERC:tä johtaa riippumaton hallintoelin, tieteellinen neuvosto (Scientific Council). ERC:n puheenjohtajana on toiminut Maria Leptin 1.11.2021 alkaen. ERC:n kokonaistalousarvio vuosiksi 2021-2027 on yli 16 miljardia euroa ja se on osa Horisontti Eurooppa -ohjelmaa innovoinnista, tutkimuksesta, kulttuurista, koulutuksesta ja nuorisosta vastaavan Euroopan komission jäsenen Mariya Gabrielin vastuulla.

ERC grant awardees 2019

Aalto-yliopistolle yli 6 miljoonan euron EU-rahoitus

Euroopan tutkimusneuvosto myönsi erittäin kilpaillun ERC Advanced Grant -apurahan kolmelle Aalto-yliopiston professorille.

Professor Zhipei Sun, photo: Niina Norjamäki/Aalto University

Professori Zhipei Sunin tutkimusta johdattaa kiinnostus valoon ja sen mahdollisuuksiin

Aalto-yliopiston professori Zhipei Sun pääsi Clarivate Analytics Highly Cited Researcher -listalle kolmannen kerran. Onnittelut!

Niskanen and Otsuka
Yhteistyö Julkaistu:

Kurkistus funktionaalisten polysakkaridijohdannaisten elektrospinning-tutkimukseen

Meillä oli kunnia isännöidä vierailevaa puhujaa, tutkija Issei Otsukaa Grenoble Alpesin yliopistosta "Kahvia ja tiedettä" -tapahtumassamme. Otsuka vierailee Suomessa Researcher Short Mobility -ohjelmassa, jonka tarkoituksena on edistää Ranskan ja Suomen välisiä tieteellisiä kumppanuuksia.
Ville Miikkulainen

Tutustu meihin: Apulaisprofessori Ville Miikkulainen

Ville Miikkulainen siirtyy professoriksi Aalto-yliopiston yliopistonlehtorin tehtävästä.
Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuun orientaatiopäiville!