Aalto-yliopistolle yli 6 miljoonan euron EU-rahoitus

Euroopan tutkimusneuvosto myönsi erittäin kilpaillun ERC Advanced Grant -apurahan kolmelle Aalto-yliopiston professorille.
ERC grant awardees 2019
Professori Aristides Gionis, professori Kari Astala ja professori Zhipei Sun. Kuva: Aalto-yliopisto

Professorit Kari Astala, Aristides Gionis ja Zhipei Sun ovat saaneet yhteensä 6,3 miljoonan euron apurahan Euroopan tutkimusneuvostolta (ERC) viiden vuoden ajaksi. ERC myöntää Advanced Grant -apurahoja kokeneille ja erityisen ansioituneille tutkijoille poikkeuksellisten ja epätavanomaisten tieteellisten avausten tekoon.

Rahoitetut hankkeet ovat:

QUAMAP (1,33 miljoonaa euroa)

Professori Kari Astala, matematiikan laitos: Developing new mathematical methods for currently unsolvable problems

REBOUND (2,49 miljoonaa euroa)

Professori Aristedes Gionis, tietotekniikan laitos: Designing algorithms to reduce filter bubbles in social media

ATOP (2,44 miljoonaa euroa)

Professori Zhipei Sun, elektroniikan ja nanotekniikan laitos: Creating novel photonic devices by stacking together atomically-thin materials

Somekuplia, näkymättömyysverhoja ja fotoniikan mullistuksia

Professori Kari Astalan hankkeessa tutkitaan matemaattisia menetelmiä ja malleja, joita voidaan käyttää muun muassa tilastollisessa fysiikassa ja materiaalitieteissä. Esimerkiksi kristallikiteiden ominaisuuksia ymmärretään paremmin tutkimalla satunnaisia pintoja ja niiden geometriaa. Pitkälle menevää matemaattista teoriaa tarvitaan myös uudenlaisessa tietokonetomografiassa eli viipalekuvauksessa, jossa käytetään röntgensäteiden sijaan sähköisiä pintavirtoja. Uudet menetelmät voivat myös mahdollistaa rakenteen, jota ei voi pinnalta mitata. Seurauksena voi olla näkymättömyysverho, näkymättömyysviitan kaltainen uusi materiaali.

Professori Aristides Gionis tutkimusryhmineen selvittää, miten sosiaalisen median suljetut käyttäjäyhteisöt muodostuvat sekä kehittää ja analysoi menetelmiä, joilla käyttäjiä kannustetaan huomioimaan koko näkökulmien kirjo. Tutkimusryhmän tarkoituksena on kehittää menetelmiä, joita voi soveltaa laajasti sosiaalisen median kentässä esimerkiksi politiikassa, ajankohtaisissa tapahtumissa tai yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Professori Zhipei Sunin tavoitteena on luoda täysin uusia rakennuspalikoita seuraavan sukupolven fotoniikan ja optoelektroniikan käyttöön. Fotoniikan sovellukset ovat läsnä kaikkialla jokapäiväisessä elämässämme. Niitä ovat esimerkiksi matkapuhelinten ja televisioiden näytöt, digikameroiden valoilmaisimet ja videonauhurit. Toinen fotoniikan merkittävä sovellus on optinen televiestintä.

Kari Astala, professori
puh. 040 7409 436
Nonlinear Partial Differential Equations (NPDE) -tutkimusryhmä

Aristides Gionis, professori
puh. 050 4301 651
Data mining -tutkimusryhmä

Zhipei Sun, professori
puh. 050 4302 820
Photonics-tutkimusryhmä

Ligniinillä käsitelty tuoli
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Biopohjainen puunsuoja päihittää perinteiset synteettiset vaihtoehdot

Myrkyttömästä teollisuuden sivutuotteesta on kehitetty hyvin kulutusta kestävä, auringonvalolta ja tahroilta suojaava puunsuoja.
Scehmatic of a heavy fermion on graphene

Grafeenista loihdittu kvanttimateriaali ilmentää samoja ominaisuuksia kuin harvinaisten maametallien yhdisteet

Uusi tutkimusartikkeli osoittaa, että raskaita fermionimateriaaleja voidaan luoda grafeenista edullisesti ja ilman radioaktiivista säteilyä
The picture shows Derin Kent.

Miten löytää työlle merkitys kriisin jälkeen?

Kriisin keskellä on luonnollista tuntea oma työnsä merkityksettömäksi. Apu löytyy luovuudesta ja vahvasta visiosta, sanoo Warwick Business Schoolin apulaisprofessori Derin Kent.
Työelämäprofessori Janne Seppänen

Työelämäprofessori Janne Seppänen: Energia-alan osaajatarve kasvaa

Ilmastoneutraalin yhteiskunnan tavoittelu aiheuttaa suuren murroksen energiajärjestelmään.