Aalto-yliopisto päätti lukuvuosimaksujen suuruudesta

Kandidaattiohjelmassa ja maisteriohjelmissa noudatetaan yhtenäishinnoittelua.

Lukuvuosimaksut koskevat EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta tulevia kandidaatti- ja maisteriopiskelijoilta, jotka saavat opiskeluoikeuden 1.8.2017 tai sen jälkeen alkavaan vieraskieliseen tutkintokoulutukseen. Yliopiston rehtorin allekirjoittaman päätöksen mukaan englanninkielisessä kandidaattitutkintoon johtavassa International Business BScBA-koulutusohjelmassa lukuvuosimaksu on 12 000 euroa ja maisteritutkintoon johtavissa ohjelmissa 15 000 euroa lukuvuodessa. Aallossa on reilu viisikymmentä maisteriohjelmaa, joiden opetuskieli on englanti sekä yksi englanninkielinen kandidaattiohjelma.

Lukuvuosimaksujen käyttöönotto perustuu yliopistolain muutokseen, joka astui voimaan 1.1.2016. Muutoksen myötä lukuvuosimaksut ovat pakollisia EU-/ETA-alueen ulkopuolisille opiskelijoille, jotka osallistuvat muuhun kuin suomen- tai ruotsinkieliseen tutkintokoulutukseen kandidaatti- ja maisteriohjelmissa. Maksujen periminen on pakollista viimeistään syksystä 2017 alkaen.

Lukuvuosimaksuista saadut rahat käytetään opetuksen ja oppimispalveluiden kehittämiseen, opettajien koulutukseen sekä apurahajärjestelmän rakentamiseen ja ylläpitoon. Lisäksi osa lukuvuosimaksutulosta kanavoidaan apurahoina takaisin opiskelijoille. Lukuvuosimaksujen taso tarkistetaan vuosittain. Mahdolliset tarkistukset koskevat muutoksen jälkeen opintonsa aloittavia.

Lukuvuosimaksuihin liittyvä apurahajärjestelmä

Lukuvuosimaksujen käyttöönoton lisäksi uudistetussa yliopistolaissa edellytetään, että yliopistolla on apurahaohjelma maksulliseen tutkinto-ohjelmaan osallistuvien opiskelijoiden tukemiseksi. Aallossa apuraha muodostuu lukuvuosimaksun maksuhuojennuksesta (waiver). Apurahapäätökset tehdään ohjelmiin valittujen opiskelijoiden akateemisen arvioinnin perusteella. Apurahajärjestelmän yksityiskohdista päätetään myöhemmin. Aaltoon rakennetaan myös kannustinapurahajärjestelmä, joka palkitsee opintojen etenemisestä.

Lisätietoja:

Lukuvuosimaksut ja apurahat

Eija Zitting, oppimispalveluiden päällikkö
p. 050 364 7778

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.