Aalto-universitetet beslutade om storleken på läsårsavgifterna

Kandidat- och magisterprogrammen har en enhetlig prissättning.

Läsårsavgifterna berör kandidat- och magisterstuderande från länder utanför EU- och EES-området och som erhållit studierätt i examensutbildningar på främmande språk som inleds den 1.8.2017 eller därefter. Enligt rektorns beslut är läsårsavgiften 12 000 euro för International Business BScBA-utbildningsprogrammet i S:t Michels, vilket leder till kandidatexamen och 15 000 euro för utbildningsprogram som leder till magisterexamen. Vid Aalto finns dryga femtio magisterprogram med engelska som undervisningsspråk och ett engelskspråkigt kandidatprogram.

Ibruktagandet av läsårsavgifter baserar sig på ändringen av universitetslagen som trädde ikraft den 1.1.2016. I och med ändringen är läsårsavgifter obligatoriska för studerande från länder utanför EU-/EES-området som deltar i andra än finsk- eller svenskspråkiga kandidat- och magisterutbildningsprogram som leder till examen. Avgifterna blir obligatoriska senast från och med hösten 2017.

Intäkterna från läsårsavgifterna används till utveckling av undervisning och lärandetjänsterna, utbildning av lärarna samt till att bygga upp och upprätthålla ett stipendiesystem. Därtill kanaliseras en del av läsårsavgifterna tillbaka till studerandena i form av stipendier. Nivån på läsårsavgifterna granskas årligen. Eventuella granskningar berör dem som inleder sina studier efter förändringen.

Stipendiesystemet i anslutning till läsårsavgifterna

Förutom ibruktagandet av läsårsavgifterna förutsätts det i den reformerade universitetslagen att universitetet inför ett stipendiesystem för att stödja studerande som deltar i avgiftsbelagda utbildningar som leder till examen. Vid Aalto innebär stipendierna en betalningslättnad från läsårsavgiften (waiver). Stipendiebesluten fattas på basis av en akademisk utvärdering av de studerande som valts till programmen. Beslut gällande detaljerna kring stipendiesystemet fattas senare. Vid Aalto införs även ett stipendiesystem som belönar studieframgång.

Tilläggsuppgifter:

Läsårsavgifter och stipendier

Eija Zitting, chef för lärandetjänsterna
tel. 050 364 7778

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.
Kolme opiskelijaa
Studier Publicerat:

Podcast tar sig an elektroteknologernas vardag

I podcasten diskuterar elektroteknikstudenterna sina studier och teknologlivet vid Aalto-universitetet. Första avsnittet är ute nu!