Aalto-yliopisto mukana perustamassa kahta uutta EIT-innovaatioverkostoa

EIT Manufacturing ja EIT Urban Mobility tähtäävät kilpailukykyiseen, kestävän kehityksen yhteiskuntaan.
Urban mobility

Aalto-yliopisto on mukana perustamassa kahta uutta Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutin (EIT)  verkostoa – EIT Manufacturing ja EIT Urban Mobility. EIT myöntää kummallekin verkostolle noin 400 miljoonaa euroa toimintarahaa ensimmäiselle seitsenvuotiskaudelle.

“Innovaatiot, koulutus ja yhteistyö ovat oleellisia tekijöitä pyrittäessä kohti parempaa tulevaisuutta. EIT on tärkeä osa Aalto-yliopiston kansainvälistä ekosysteemiä, ja olemme nyt ilahduttavasti mukana jo kuudessa EIT-verkostossa”, toteaa Janne Laine, Aalto-yliopiston uusi innovaatioista vastaava vararehtori.

”Olemme erittäin innostuneita yhteistyöstä uusissa EIT-verkostoissa, joiden tavoitteena on vastata suuriin yhteiskunnallisiin haasteisiin.  Meillä on useita vahvoja tutkimusryhmiä uusien EIT-verkostojen aloilla” sanoo palvelupäällikkö Marja-Leena Markkula Aalto-yliopiston EIT- ja platform-palveluista.

EIT Urban Mobilityn tavoitteena on viihtyisämpi ja toimivampi kaupunkielämä kehittämällä kestävän kehityksen mukaista älykästä ja turvallista liikkumista kaupungeissa. Verkostossa on mukana 48 yhteistyökumppania: 13 kaupunkia, 17 toimialakumppania sekä 18 yliopistoa ja tutkimuskeskusta Euroopasta ja muualta. Barcelonan yliopisto koordinoi yhteistyötä. Suomesta mukana ovat Aalto-yliopiston lisäksi Helsingin kaupunki sekä Forum Virium Helsinki.

Valmistuksen ja tuotannon innovaatiot tehdään Euroopassa

EIT Manufacturing -verkostossa on mukana 59 tunnettua yritystä, yliopistoa ja tutkimuslaitosta. Tutkimusalue kattaa tuotteen koko elinkaaren ja arvoketjun. Aalto-yliopisto on ainoana toimijana Suomesta mukana verkostossa.

Verkoston tavoitteena on tehdä eurooppalaisesta toimintatavasta globaali malli valmistukseen ja tuotantoon liittyvissä innovaatioissa. Se haluaa edistää teknisten innovaatioiden nopeampaa ja tehokkaampaa käyttöönottoa ja viedä samalla eurooppalaisia arvoja maailmalle.

Verkoston tavoitteena vuoteen 2030 mennessä on muun muassa, että 50 000 ihmisen osaaminen on päivitetty, on syntynyt tuhat uutta start-up-yritystä, markkinoille on tuotu 360 uutta tuotetta ja palvelua, tuotantoyhtiöistä yli 60 prosenttia on omaksunut kestävän kehityksen mukaiset valmistus- ja tuotantomenetelmät, ja että tuotannossa kierrätysmateriaalin käyttöaste on yli 30 prosenttia.

Aalto-yliopisto on mukana kuudessa EIT-innovaatioverkostossa, jotka ovat EIT Digital, EIT Raw Materials, EIT Climate, EIT InnoEnergy, EIT Urban Mobility and EIT Manufacturing.

Lisätietoja:

EIT announces two winning innovation communities in manufacturing and urban mobility: https://eit.europa.eu/newsroom/eit-announces-two-innovation-communities-manufacturing-urban-mobility

EIT Urban Mobility: https://eit.europa.eu/eit-community/eit-urban-mobility

EIT Manufacturing: https://eit.europa.eu/eit-community/eit-manufacturing

EIT Services in Aalto University: https://www.aalto.fi/aalto-eit-services/eit-funding-to-support-european-innovators

Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutti (EIT) tukee yritysten ja koulutus- ja tutkimuslaitosten yhteistyötä innovoinnin ja yrittäjyyden edistämiseksi EU:ssa. EIT on riippumaton EU-elin, jonka tavoite on parantaa Euroopan innovointikykyä tukemalla yrittäjyyttä ja uusia ideoita.

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!