Aalto-1 kohoamassa korkeuksiin

Piensatelliitin lentomalli rakentuu pala palalta hyvin kirjoitetun ohjekirjan avulla.
2_fi.jpg

Aalto-1 selvisi hienosti lämpötyhjiötestistä, jonka tavoitteena oli varmistaa, että satelliitti toimii kiertoradan olosuhteissa.

– Aalto-1 viimeisiä lentomallin osia odotetaan viimeisteltäväksi Otaniemessä, systeemi-insinööri ja tohtorikoulutettava Antti Kestilä toteaa.

Kesä on kulunut opiskelijoilla tiiviisti Otaniemen kampuksella. Väliin on käyty ainakin Ilmatieteen laitoksen Nurmijärven observatorion magneettisessa testilaboratoriossa ja tyhjiökammiotesteissä VTT:n laboratoriotiloissa.

– Teimme viimeisen ison ja merkittävän testin satelliitin testimallille heinäkuussa, jolloin Aalto-1 vietti viikon ajan lämpötyhjiökammiossa VTT:n laboratoriotiloissa, Antti kertoo.

Lämpötyhjiökammiossa satelliitin testimallin toimintaa testattiin avaruudessa vallitsevassa lämpö- ja paineympäristössä. Lämpötilaerot satelliitin sisällä vaihtelivat +50 – -10 celsiusasteen välillä.

– Testi oli kuin simulaatio siitä, mitä avaruudessa on odotettavissa. Lämpötilavaihtelut niin sanotusti auringon puolella ja varjossa ovat hyvin suuria ja tavoitteena oli varmistaa että satelliitin järjestelmät kestävät kiertoradan olosuhteet. Testin lopputulos oli juuri sitä, mitä toivoimme eli pieniä virheitä lukuun ottamatta kaikki toimi niin kuin piti, laatupäällikkö ja tohtorikoulutettava Tuomas Tikka vahvistaa.

Testimallista lentomalliin
Aalto-1 piensatelliitista on tehty useita versioita, joista suurin osa on tallella Otaniemessä. Ensimmäisen version opiskelijat rakensivat viisi vuotta sitten pahvista. Viimeisin testattavana ollut versio on rakennettu siten, että järjestelmät ovat mahdollisimman samankaltaisia lopullisen avaruuteen lähetettävän lentomallin kanssa.

– Eri järjestelmien valmistuksesta on vuosien työn tuloksena kertynyt laajasti dokumentaatiota. Lopulta lentomalli rakentuu kuitenkin 49-sivuisen kokoamisohjeen avulla, joka muistuttaa käytännössä huonekalujen kokoamisohjetta, Antti kertoo viimeisen rakennusvaiheen aloituksesta.

Kunhan viimeiset osat saapuvat Otaniemeen lähiviikkoina, lentomalli kohoaa korkeuksiinsa, eli hieman maitopurkkia suuremmaksi, melko nopealla aikataululla. Lopullinen avaruuteen lähetettävä satelliitti viettää aikaa vielä varmentavissa tärinä- ja tyhjiökammiotesteissä, mutta kevyemmin kuin aikaisemmin.

Lentomallin rakentumista voi seurata Twitterissä twitter.com/aaltoone ja Facebookissa facebook.com/AaltoSatellites

Aalto-1 on opiskelijasatelliittiprojekti, jota vetää Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun radiotieteen ja -tekniikan laitos. Aalto-1 vie avaruuteen testattavaksi merkittävää suomalaista avaruusosaamista. VTT:n kehittämää uudenlaista spektrometrilaitetta käytetään ympäristön kaukokartoittamiseen ja Helsingin yliopiston ja Turun yliopiston opiskelijoiden rakentama säteilymittaria säteilymittauksiin. Aalto-1 testaa myös Ilmatieteen laitoksen kehittämää sähköstaattista plasmajarrua kiertoradan alentamiseksi.

Uutinen: 5.6.2015 Opiskelijoilla tiedossa kiireinen kesä

Uutinen: 9.4.2015 Aalto-1 -satelliitille sopimus laukaisusta

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.