Tutkimus ja taide

Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö

Aalto-yliopisto on sitoutunut noudattamaan tutkimuseettisiä ja hyvän tieteellisen käytännön ohjeita (HTK) ohjeita. Aallon tutkimuseetiikan tukihenkilöiltä löydät apua ja neuvoja hyvään tieteelliseen käytäntöön liittyvissä kysymyksissä. Aalto-yliopiston tutkimuseettisen toimikunnan kautta voi hakea ihmiseen kohdistuvaan tutkimukseen (ei-lääketieteellisten) tutkimuseettistä ennakkoarviota. Tutkimushankkeen eettinen itsearviointi sivu tarjoaa Aallon ohjeita ja palveluita erilaisiin tutkimuseettisiin ja hyvään tieteelliseen käytäntöön liittyviin kysymyksiin.
People working

Tutkimusetiikka Aallossa

Oposeminaari 2018

Tutkimuseettinen toimikunta

Tutkimuseettinen toimikunta huolehtii ihmiseen kohdistuvan ei-lääketieteellisen tutkimuksen eettisen ennakkoarvioinnin järjestämisestä yliopistossa.

People at library

Tutkimuksen hyvien käytäntöjen edistäminen

Tutkimuksen hyvät käytännöt velvoittavat tutkijoita tutkijayhteisön jäsenenä toimittaessa. Hyvät tieteelliset käytännöt (HTK) perustuvat tutkijoiden yhdessä sopimiin sääntöihin (research integrity).Tutkimusetiikan tukihenkilöt löydät tältä sivulta.

Palvelut
Aalto-yliopisto / Harald Herlin -oppimiskeskus / kirjahyllyt / kuva: Tuomas Uusheimo

Tiedevilppien tutkinta Aalto-yliopistossa

Hyvän tieteellisen käytännön ohjeiden loukkaukset, tiedevilppien tutkinta

People

Tutkimushankkeen eettinen itsearviointi – Aalto-yliopiston tuki ja ohjeet

Täällä tarjoamme tukea, linkkejä ja vinkkejä tutkimushankkeen tutkimuseettiseen itsearviointiin

Henkilöstölle – uutisia ja tukea työhösi

Koulutuksia tutkimusetiikasta ja HTK teemasta

Aalto-yliopisto tarjoaa kaikille tohtoriopiskelijoille tutkimusetiikan koulutusta. (linkki alla). Koulutuksia tutkimusetiikasta ja hyvästä tieteellisestä käytännöstä löytyy myös avoin tieteen koulutusvideoista (linkki alla). Voit myös pyytää seminaarin tai koultuksen tutkimusetiikasta tai HTK ohjeista, joko yleisesti tai fokusoiden johonkin teemaan tutkimusryhmällesi/laitokselle/jne. ottamalla yhteyttä tutkimuseettisen toimikunnan sihteeriin.

RDM & Open Science Training

Avoimen tieteen ja tutkimusdatan hallinnan koulutukset

Tarjoamme kaikille avoimia, ilmaisia koulutuksia tutkimusdatan hallinnasta ja avoimesta tieteestä.

People in a library

Tutkimusetiikkakurssi tohtoriopiskelijoille

Väitöskirjatyön tutkimuseettisen perusasiat tohtoriopiskelijoille

Tohtorinkoulutus
Doctoral hats / Aalto University

Materials on research ethics at MyCourses (ulkoinen linkki)

The material supports introductory courses in doctoral studies to familiarize students with the topic of research integrity and ethics, focusing on the practicalities of being a responsible researcher using Aalto guidelines and practices. Login to MyCourses to access the materials.

Hyvän tieteellisen käytännön ohjeistus (HTK-ohje) on uudistunut

Tutkimuseettisen neuvottelukunnan (TENK) antama Hyvän tieteellisen käytännön ohjeistus (HTK-ohje) on uudistunut. Päivitystyö on toteutettu yhteistyössä tutkijoiden ja muiden sidosryhmien kanssa.

documents

Uusi suppea prosessi tutkimuseettiselle lausunnolle

Aalto-yliopistossa on nyt kaksi prosessia tutkimuseettisille lausuntopyynnöille: varsinainen tutkimuseettinen lausunto Aalto-yliopiston tutkimuseettiseltä toimikunnalta ja puheenjohtajan antama päätös ns. suppeassa prosessissa.

UniPID and TENK Release Ethical Guidelines for Global South Academic Partnerships

UniPID ja TENK julkaisivat eettisen ohjeistuksen globaalin etelän kanssa solmittavista akateemisista kumppanuuksista

Kun akateemiset kumppanuudet globaalin etelän kanssa kasvattavat suosiotaan, kysymykset resurssien jakautumisesta, valtadynamiikasta ja siitä, kenen ääntä kuullaan ja arvostetaan, nousevat esiin läpileikkaavasti eri tieteenaloilla.

Annukka Jyrämä

Erityisasiantuntija