Hyvän tieteellisen käytännön ohjeistus (HTK-ohje) on uudistunut

Tutkimuseettisen neuvottelukunnan (TENK) antama Hyvän tieteellisen käytännön ohjeistus (HTK-ohje) on uudistunut. Päivitystyö on toteutettu yhteistyössä tutkijoiden ja muiden sidosryhmien kanssa.

Aalto-yliopisto on sitoutunut noudattamaan hyvän tieteellisen käytännön ja sen loukkausepäilyjen selvittämistä koskevaa, uusittua ohjetta 28.8.2023 alkaen. Kansallisen ohjeen Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa on antanut Tutkimuseettinen neuvottelukunta. Aalto-yliopisto on ollut sitoutunut saman ohjeen edeltävään, vuonna 2012 annettuun versioon ja soveltaa sitä siirtymäohjeiden mukaisesti. Uusittu ohje antaa tietoa hyvän tieteellisen käytännön mukaisesta toiminnasta tutkimuksessa ja tutkimusorganisaatiossa. Lisäksi ohje sisältää menettelyohjeet hyvän tieteellisen käytännön loukkausepäilyjen tutkimisesta.

Tutkijoita uusi ohjeistus sitoo välittömästi. Ohjeeseen sitoutuminen velvoittaa yliopistoa noudattamaan sitä kaikessa tutkimustoiminnassa ja kaikilla tieteenaloilla. Sitoutuminen tarkoittaa siten, että jokaisen yliopistoyhteisön jäsenen (tutkijat, opiskelijat, muu henkilöstö) tulee tuntea hyvän tieteellisen käytännön vaatimukset ja noudattaa niitä. Yliopisto tarjoaa hyvästä tieteellisestä käytännöstä tietoa, koulutusta ja tukea. Hyvän tieteellisen käytännön noudattaminen on osa yliopiston eettisiä periaatteita. Lisätietoja:

Opiskelijoita koskevat uudet ohjeet vahvistetaan vuoden loppuun mennessä Akateemisten asiain komiteassa. Lisätietoja opiskelijoiden ohjeistuksesta:

Aalto-yliopisto vastaa omassa yhteisössään tapahtuneista mahdollisista hyvän tieteellisen käytännön loukkausten selvittämisestä uudistetun ohjeen mukaisesti. Lisätietoja:

Ohjeen keskeiset uudistukset

Päivitystyössä on selkiytetty kansallisen ohjeistuksen yhteneväisyyttä eurooppalaisen käytännön kanssa.

Keskeisimmät päivitettyyn ohjeeseen tehdyt muutokset ovat:

• HTK-prosessin kestoa ja TENKin lausunnon pyytämisaikaa on lyhennetty,
  • tutkimusetiikan tukihenkilöiden toimenkuva on lisätty,
  • hyvän tieteellisen käytännön vastaisen toiminnan luokittelua on yhtenäistetty kansainvälisen käytännön kanssa,
  • HTK-loukkausten tunnistamiseen on liitetty vakavuusasteen arviointi,
  • eurooppalainen suositus HTK-loukkaustutkinnan osapuolten suojelusta on otettu huomioon,
  • tutkijoiden merkityksellisten sidonnaisuuksien ilmoittamisvelvollisuus on lisätty,
  • pro gradu -tasoisiin opinnäytteisiin kohdistuneiden loukkausepäilyjen käsittely on vastuutettu korkeakouluille ja
  • hyvä tieteellinen käytäntö on käännetty englanniksi research integrity.

Linkki pdf-tiedostoon. Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa (tenk.fi)

Niskanen and Otsuka
Yhteistyö Julkaistu:

Kurkistus funktionaalisten polysakkaridijohdannaisten elektrospinning-tutkimukseen

Meillä oli kunnia isännöidä vierailevaa puhujaa, tutkija Issei Otsukaa Grenoble Alpesin yliopistosta "Kahvia ja tiedettä" -tapahtumassamme. Otsuka vierailee Suomessa Researcher Short Mobility -ohjelmassa, jonka tarkoituksena on edistää Ranskan ja Suomen välisiä tieteellisiä kumppanuuksia.
Ville Miikkulainen

Tutustu meihin: Apulaisprofessori Ville Miikkulainen

Ville Miikkulainen siirtyy professoriksi Aalto-yliopiston yliopistonlehtorin tehtävästä.
Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuun orientaatiopäiville!