Lahjoita tulevaisuus

Aalto-yliopisto Junior tuo työpajat kouluihin

Group of school children from Äkäslompolo school
Kuva: Äkäslompolon koulun arkisto

Äkäslompolon koulussa koettiin innostuksen ja oivalluksen hetkiä, kun 5.- ja 6.-luokkalaiset tekivät biomuovia mikrossa, rakensivat tulevaisuuden kestävää kaupunkia ja taittelivat origamista geometrisia kuvioita. Aalto-yliopisto Juniorin virtuaalityöpajat tuovat vaihtelua ja mieluisia oppimishetkiä koulun arkeen. ”On hienoa, että Junior tulee etäyhteyden kautta koululle, sillä täältä Ylläkseltä meidän ei ole mahdollista lähteä yliopistoihin vierailemaan. Toivon, että myös jatkossa etäpajat mahdollistavat osallistumisen syrjäistenkin alueiden kouluille”, Äkäslompolon koulun apulaisrehtori Outi Koli sanoo.

Aalto-yliopisto Junior tarjoaa taidetta, tiedettä, tekniikkaa ja taloutta kaikenikäisille koululaisille. Vuonna 2021 sen maksuttomat virtuaalitoiminnot tavoittivat lähes 18 000 lasta, nuorta ja opettajaa ympäri Suomen. ”Osallistujia oli 150 kunnasta ja suurin osa kouluista oli mukana ensimmäistä kertaa. Virtuaalitoiminta on tavoittanut myös erityisryhmiä, joille omasta koulusta lähteminen on hankalaa”, Aalto-yliopisto Juniorin päällikkö Veli-Matti Ikävalko kertoo.

Gymnasiet Lärkanin kemian opettaja Tanja Häkli iloitsee ruotsinkielisistä virtuaalityöpajoista, joissa lukiolaiset pääsevät tutustumaan yliopistomaailmaan ja siihen, mihin kemiaa konkreettisesti tarvitaan: ”Työpajassa tutkija kertoi, kuinka selluloosasta tehdään tekstiilejä ja videolta näimme tätä valmistusta. Demossa oppilaat saivat seurata, kuinka yksi säie Ioncell-kuitua valmistettiin. Tällaista emme koulun puitteissa pääse tekemään. On myös tärkeää, että oppilaat saavat nuorista kemian tutkijoista esikuvia.”

Aalto-yliopisto Junior on keskeinen osa myös Otaniemen lukion luonnontieteiden ja ohjelmoinnin opetusta. ”Yliopistoyhteistyö tarjoaa huippuhyvät puitteet opetukselle ja välineitä, joita koulussa ei ole. Juniorissa on muun muassa arduino-ohjelmointiin tarvittavaa elektroniikkaa ja laitteita sekä osaavia ohjaajia. Teemaviikkojen etäluennoilla olemme kuulleet satelliiteista, akustiikasta ja vetytaloudesta”, iloitsee Otaniemen lukion opettaja Matti Heikkinen.

Teksti: Marjukka Puolakka

Group of school children from Äkäslompolo school

Aalto-yliopisto Juniorin toimintaa voi nyt tukea lahjoituksin

Tule mukaan luomaan maailmaa, jossa lapset ja nuoret tiedostavat potentiaalinsa ja käsittelevät rohkeasti huomisen ongelmia. Lue lisää