Aalto-yliopisto Juniorille hanke tekoälylukutaidon kehittämiseen
![Nuori nauraa ja katsoo kameraan](/sites/g/files/flghsv161/files/styles/1_6_567w_354h_n/public/2024-03/Aalto_Junior_09_05_2018_22195%20%281%29.jpg?h=43e5235e&itok=nIVD_lI3)
Aalto-yliopiston ja Tampereen yliopiston yhteishanke ”Tekoälytaiturit – Kestävän tulevaisuuden polulla” on suunnattu tekoälyteknologian käyttömahdollisuuksien parempaan ymmärtämiseen opetuksessa. Uusi työkalu tekstin tuottajana koulutehtävissä on monille tuttu, mutta sisältöön liittyvä medialukutaito ja kriittinen ajattelu ovat epäselviä. Tekoälyn tuotokset otetaan helposti osaksi tietorakennetta, ymmärtämättä laajoihin kielimalleihin liittyviä epävarmuuksia. Myös vaikutuksista oppimiseen kannetaan huolta.
Peruskoululaisille suunnattu hanke ottaa kopin tekoälyn oikeaoppisen käytön harjoittelusta. ”Teköälyn tuottamaa informaatiota voisi verrata Googlen hakukonetuloksiin tai Wikipedian tiedon luotettavuuteen”, summaa Veli-Matti Ikävalko Aalto-yliopisto Juniorista. ”Voiko niihin suhtautua täysin kritiikittömästi?” hän kysyy. Tekoälyn rakentama informaatio luodaan avoimessa sosiaalisessa prosessissa, ilman sen suurempaa moderaatiota. Tekoälyn vastaukset voivat olla totta tai puutaheinää. Konettakin voi opettaa harhaan.
Hanke tarjoaa työkaluja oppimiseen
Tekoälytaiturit-hankkeessa kehitetään oppimistehtäviä, työpajoja ja koulutuksia. Kontekstiksi otetaan kestävän kehityksen haasteiden ratkaisut tekoälyn avulla. Oppimistehtävät tukevat laaja-alaista osaamista ja materiaalit sopivat myös opettajien kouluttamiseen. Sisältöjen suunnitteluun osallistuu asiantuntijoita sekä Aalto-yliopistosta kuin Tampereen yliopistosta. Lisäksi kehittämistyötä ohjaavat kentällä toimivat opettajat, kuten Vantaan kaupungin digiopettajien verkosto. Kehittämiseen kuuluu myös tekoälyllä tuotettujen oppimistehtävien arviointi. Arvioinnin kehittämiselle on suuri tarve, jotta todellista oppimista pystytään mittaamaan.
Tekoälytaiturit-hanke alkaa syksyllä 2024 ja on käynnissä vuoden 2025 kevääseen. Suomen kulttuurirahasto jakoi Tiede tutuksi -apurahaa yhteishankkeelle 125 000 euroa.
Lisätietoja: [email protected]
Aalto-yliopisto Junior
Aalto-yliopisto Junior on taidetta, tiedettä, teknologiaa ja taloutta lapsille, nuorille ja opettajille – opetuksen tueksi, omaksi iloksi ja innostuksen lähteeksi.
![Aalto Junior logo](/sites/g/files/flghsv161/files/styles/1_6_288w_180h_d/public/2019-12/musta_kysymys_suomi.png?itok=WR9SILwP)
- Julkaistu:
- Päivitetty:
Lue lisää uutisia
![Professori Maria Sammalkorpi](/sites/g/files/flghsv161/files/styles/2_3_288w_125h_d/public/2024-07/Aalto_University_Maria_Sammalkorpi_10-6-2024_photo_by_Mikko_Raskinen_002.jpg?h=3c516e57&itok=akEFnUgM)
Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi
Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.![Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita](/sites/g/files/flghsv161/files/styles/2_3_288w_125h_d/public/2024-07/Aalto_University_visit_of_HRH_Sirindhorn_Princess_of_Thailand_26-6-2024_photo_by_Mikko_Raskinen_009.jpg?h=41f55a5b&itok=6jpXJz89)
Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa
Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.![bakteereja ohjataan magneettikentän avulla](/sites/g/files/flghsv161/files/styles/2_3_288w_125h_d/public/2024-07/bakteerit.png?h=9eadbaff&itok=i5Vm1LSf)
Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä
Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.![Ahomansikka](/sites/g/files/flghsv161/files/styles/2_3_288w_125h_d/public/2024-07/ahomansikka.jpg?h=69d4e0a4&itok=X8D6Z4Gn)