Game Design and Development - Art and Media, Master of Arts (Art and Design)
Tutkinto:
Hakuaika:
Opetuskieli:
Kesto:
Hakukelpoisuus:
Koulutusala:
Laajuus:
Korkeakoulu:
Lukuvuosimaksut:
Koulutuksen kuvaus
Game Design and Development on kansainvälisesti arvostetun Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun monitieteinen pääaine. Tämä Suomen paras pelisuunnittelun ja pelikehityksen pääaine tarjoaa ainutlaatuisen valikoiman kursseja, joissa tutkitaan pelikehityksen taiteellisia ja teknisiä näkökohtia. Pääaineesta valmistuu näkemyksellisiä ja rohkeita ajattelijoita, joilla riittää intohimoa pelisuunnittelun rajojen rikkomiseen.
Projektipohjaista aktiiviseen oppimiseen (”hands on with minds on”) kannustavaa lähestymistapaa soveltava pääaine kouluttaa vahvan tarkoin valikoidun joukon opiskelijoita erilaista taustoista. Ohjelmaan otetaan minkä tahansa kandidaatin tutkinnon suorittaneita opiskelijoita, joilla on kokemusta pelien kehittämisestä tai muita soveltuvia taitoja. Ohjelmaan on aiemmin hyväksytty mm. ohjelmoijia, 3D-taiteilijoita, animaattoreita, UX-suunnittelijoita, luovia kirjailijoita ja äänisuunnittelijoita – jopa arkkitehtejä ja psykologeja.
Game Design and Development -pääaineesta valmistuvat saavat:
- viimeisimpään tutkimustietoon, teknologiaan ja suunnittelutyökaluihin pohjautuvat laajat tiedot ja taidot. Aktiivista oppimista painottava lähestymistapa antaa opiskelijoille mahdollisuuden syventää osaamistaan ja rakentaa vahvan monitieteisen osaamiskokonaisuuden omien kiinnostusten mukaan.
- syvällistä ymmärrystä peleistä ja pelaajista psykologisesta ja käytöstieteiden näkökulmasta. Osaat analysoida ja suunnitella viihdyttäviä ja kiehtovia pelejä tunteiden ja ajattelun näkökulmasta.
- visionäärisen ja mullistavan ajattelutavan, jolla muuttaa pelien tulevaisuutta. Saat itseluottamusta ja kokemusta muuntaa ainutlaatuinen visiosi todeksi ja kehittää uuden sukupolven pelejä.
- kykyä kantaa vastuuta erilaisista suunnittelupäätöksistä. Osaat tehokkaasti sopeutua ennalta-arvaamattomiin ja muuttuviin tilanteisiin, joita voi tulla eteen pelin suunnittelu- ja kehitysvaiheissa.
- taitoa soveltaa taitojasi luovaan yhteistyöhön, käsitteiden kehittämiseen, suunnitteluun ja toteutukseen. Saat vankat ihmissuhdetaidot, kun teet tiimityötä useiden pelien kehittämisessä. Osaat työskennellä osana monikulttuurisia ja -tieteisiä ryhmiä.
- valmiudet työskennellä pohjoismaisessa peliteollisuudessa. Opintojen aikana tutustut pohjoismaisen peliteollisuuden ainutlaatuiseen, matalan hierarkian työkulttuuriin.
- laajan peliportfolion. Valmistuttuasi sinulla on runsaasti valmiita peliprojekteja, mikä auttaa luomaan uraa peliteollisuudessa tai nostamaan jo alkaneen urasi uudelle tasolle.
Opetuskieli
Pääaineen opetuskieli on englanti.
Lukuvuosimaksut ja apurahat
Tämän ohjelman lukuvuosimaksu on 20 000 euroa lukuvuodessa. Lukuvuosimaksua eivät maksa Euroopan unionin (EU) tai Euroopan talousalueen (ETA) jäsenmaiden kansalaiset eivätkä Sveitsin kansalaiset. Muiden maiden kansalaisten on maksettava lukuvuosimaksu.
Aalto-yliopisto tarjoaa pienen määrän apurahoja, jotka vapauttavat maksuvelvolliset opiskelijat lukuvuosimaksusta. Apurahat voidaan myöntää hakukohteen arvioinnissa parhaiten menestyville hakijoille. Hakijat asetetaan paremmuusjärjestykseen hakukohteen sivulla olevien arviointiperusteiden mukaisesti.
Lisätietoa lukuvuosimaksusta ja apurahoista Aalto-yliopistossa löytyy Lukuvuosimaksut ja apurahat sivulta.
Opintojen rakenne
Taiteen ja median maisteriohjelman Game Design and Development -pääaineopintojen laajuus on 120 opintopistettä. Kaksivuotinen ohjelma koostuu seuraavista osista:
- pääaineopinnot (40–65 op)
- mahdolliset sivuaineopinnot (20–25 op)
- vapaasti valittavat opinnot (25–35 op)
- opinnäyte (30 op)
Ohjelma on rakennettu siten, että opiskelijat voivat räätälöidä opintosuunnitelmansa hyvin pitkälle itse kiinnostuksenkohteidensa mukaan. Pakolliset kurssit antavat laajan näkemyksen pelisuunnittelusta ja luovat perustan kunkin opiskelijan omalle ilmaisutavalle. Vapaavalintaisten kurssien avulla voit täydentää osaamistasi eri aloilla, kuten 3D-animoinnissa, interaktiivisessa kerronnassa, vuorovaikutussuunnittelussa sekä koneoppimisen ja tekoälytyökalujen hyödyntämisessä taiteessa ja suunnittelussa.
Lisäksi voit valita kaikkien Aallon korkeakoulujen kursseja henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaasi. Kannustamme sinua uskaltautumaan mukavuusalueen ulkopuolelle, koska parhaimmat ideat syntyvät usein eri tieteenalojen risteyskohdissa.
Game Design and Development pääaineessa opiskelijat oppivat laajasti eri aiheista kuten tasosuunnittelusta, pelin tasapainosta, pelien käyttäjätutkimuksesta, alan trendeistä ja pelisuunnittelun psykologiasta. Ohjelman laaja opetussuunnitelma sisältää mm. seuraavia kursseja:
- Games Now!
- Game Design
- Advanced Topics in Game Design
- Game Analysis, a.k.a. the Science of Game Design
- Game Project I & II
Opetusmenetelmät
Ohjelma soveltaa aktiivista oppimista, joka on dynaaminen yhdistelmä teoriaa ja käytäntöä. Kehität viestintä- ja neuvottelutaitojasi ja syvennät projektinhallintataitojasi erilaisissa ryhmäprojekteissa. Game Project I & II -kursseilla voit pitchata, suunnitella, kehittää ja julkaista pelejä yhdessä muiden kanssa.
Opetus perustuu pelisuunnittelun ja kehittyvien teknologioiden huippututkimukseen ja -tieteeseen, mistä ovat esimerkkinä alumnivetoiset startup-yritykset, kuten Valo Motion. Ohjelman opettajiin kuuluu pelialan ammattilaisia ja tutkijoita. Lisäksi ohjelmassa vierailee kansainvälisiä huippuosaajia ja puhujia.
Muita opetustapoja ovat säännölliset vierailut peliyrityksiin, peliteollisuuden edustajien ja opiskelijoiden palaute, sekä peliteollisuuden osaajien valinta opinnäytteen ohjaajiksi. Opintojen aikana järjestetään myös useita vierailuja kansainvälisiin pelialan tapahtumiin Suomessa ja ulkomailla.
Lisätietoa koulutuksen sisällöstä löydät opinto-oppaasta kohdasta Opetussuunnitelma
Suuntautumisvaihtoehdot
Game Design and Development -pääaine on monitieteinen ja saat apua opintosuunnitelmasi räätälöintiin taustasi, tavoitteidesi ja kiinnostuksesi perusteella. Opintosuunnitelmaasi voi sisältyä sivuaine mistä tahansa sopivasta aiheesta, kuten yrittäjyydestä, virtuaalitodellisuudesta tai 3D-animaatiosta.
Kansainvälistyminen
Koska suomalainen peliteollisuus on vahvasti kansainvälinen, Game Design and Development -pääaineessa opetettavat aiheet ovat luonteeltaan universaaleja ja globaaleja. Pääaine antaa sinulle valmiudet menestyä huippuasiantuntijana kaikkialla maailmassa. Samalla se keskittyy pohjoismaiseen pelikulttuuriin ja arvoihin kuten moninaisuus, tasa-arvo ja melko matala hierarkia. Koska pääaineessa on runsaasti lahjakkaita opiskelijoita eri puolilta maailmaa, olet myös osa erittäin taitavien opiskelijoiden kansainvälistä yhteisöä.
Lisäksi voit kehittää kansainvälisiä valmiuksiasi seuraavilla tavoilla:
- lukukauden mittainen opiskelijavaihto tai kesäkurssi jossakin Aallon kansainvälisistä kumppanikorkeakouluista ympäri maailmaa
- kesäkurssi ulkomailla
- harjoittelu ulkomailla
- opinnäytteen tekeminen ulkomailla
- ensimmäisen vuoden opiskelijoiden tuutoreina toimiminen.
Aalto-yliopisto on kansainvälinen yliopisto, jonne tulee vuosittain tuhansia tutkinto- ja vaihto-opiskelijoita eri puolilta maailmaa. Opiskelijat pääsevät osaksi monimuotoista Aalto-yhteisöä paitsi opintojensa myös kampuksella järjestettävien tapahtumien, juhlien ja vapaa-ajan toiminnan kautta. Aktiivisten tuutorointiohjelmien ja tukipalveluiden ansiosta kansainväliset opiskelijat pääsevät osaksi pohjoismaista kulttuuria ja tuntevat olonsa kotoisaksi Suomessa.
Jatko-opintomahdollisuudet
Maisteriksi valmistuttuasi voit hakea tohtoriopintoihin esimerkiksi Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakouluun tai muihin suomalaisiin tai ulkomaisiin yliopistoihin.
Uramahdollisuudet
Ohjelmasta valmistuneet opiskelijat ovat arvostettuja työntekijöitä suomalaisissa ja pohjoismaisissa peliyrityksissä sekä muualla maailmassa.
Tyypilliset urapolut voidaan jakaa kolmeen ryhmään:
- pelistudiolla työskenteleminen, esimerkiksi pelisuunnittelijana, pelikuvittajana, ohjelmoijana, tuottajana tai käsikirjoittajana
- yksityisyrittäminen ja yrityksen perustaminen. Parhaat opiskelijapelimme, kuten Pako, Shadow Bug ja Fashion Police Squad ovat saaneet maailmanlaajuista menestystä ja kriitikoiden ylistystä.
- akateeminen urapolku ja tutkimustyö
Tässä mielipiteitä ohjelmastamme muutamilta merkittäviltä suomalaisilta peliyrityksiltä:
“I studied at Aalto University myself more than 20 years ago and now I’m very happy to see programs like Game Design and Development that provide a very relevant basis for working in the game industry. We already have several people here at Remedy who have graduated from this program such as Sebastian Eriksson (Alan Wake 2 Core Engine Lead) and Anne-Marie Grönroos (Alan Wake 2 Lead Mission Designer). Hoping to see many of you visiting our office in Espoo!”
Joonas Tamminen, Remedy Entertainmentin Alan Wake 2 -pelin Executive Producer
“Many of us at Valo Motion have an Aalto University background, with a notable number from our development team having graduated from the exceptional Game Design and Development program at Aalto. We’re eager to organize a live tour and game testing sessions for you during your studies. Take a peek at our office, discover what it’s like to work at Valo Motion, and see what we’re passionate about in our welcome video.
The Finnish gaming industry is full of fascinating companies, and we’re sure you’ll discover exciting opportunities here!”
Raine Kajastila, Valo Motionin toimitusjohtaja
Tutkimuksen painopisteet
Aalto-yliopistossa on useita tutkimusryhmiä, jotka keskittyvät peleihin eri perspektiiveistä. Tutkittavia aloja ovat mm. pelikokemuksen innovointi kehittyvien teknologien avulla, kuntoilupelit, motivaatio ja emootio peleissä, pelien tutkiminen luomuksina (pelisuunnittelun käytännöt) ja pelimekaniikkojen ja pelikerronnan välinen vuoropuhelu. Aallon tutkijat soveltavat ja käyttävät pelejä eri yhteyksissä kuten lääketieteen tekniikassa ja suunnittelussa ja monet opiskelijoistamme ovat löytäneet harjoittelupaikan ja opinnäytetyöpaikan Aallon tutkimusryhmistä.
Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa
Pelisuunnittelu on monitieteinen ala, joka tuo yhteen asiantuntijoita eri taustoista. Ohjelma käyttää monitieteistä lähestymistapaa, joka tukee "T-mallin taitojen" kehittymistä, mikä antaa sinulle sekä erikoistumisen että laajan yleistietämyksen edut. Saat syventää osaamistasi haluamastasi erikoisalasta, mikä edistää luovuutta ja antaa laajan tietopohjan. Kannustamme opiskelijoitamme lähtemään omanlaisille urapoluille, minkä mahdollistaa laaja vapaasti valittavien kurssien valikoima.
Aalto-yliopisto tunnetaan yliopistona, jossa tiede ja taide yhdistyvät tekniikkaan ja talouteen. Eloisa kampus ja laaja valinnanvapaus koko yliopiston kurssivalikoimasta tuovat eri alojen opiskelijoita yhteen. Aallossa on tilaa spontaanille monitieteisyydelle, joka synnyttää uusia ideoita, tuo inspiroituneita ihmisiä yhteen ja saa aikaan ystävyyssuhteita, verkostoja ja silloin tällöin startup-yrityksiä.
Hakukohdekohtaiset arviointiperusteet 2025
Hakijat, jotka täyttävät Aalto-yliopiston maisteriopintoja koskevat yleiset hakukelpoisuusvaatimukset, arvioidaan ja asetetaan paremmuusjärjestykseen hakukohteelle etukäteen määriteltyjen arviointiperusteiden mukaisesti. Hakemukset taiteen ja median maisteriohjelman Game Design and Development -pääaineeseen arvioidaan seuraavien arviointiperusteiden mukaisesti:
Vaihe I
Soveltuvuus | |
Mitä arvioidaan? | Hakijan yleinen soveltuvuus hakukohteeseen taustan, kokemuksen, motivaation ja sitoutumisen opiskeluun perusteella. |
Mitä toivomme hakijalta / valintaperusteet |
|
Osaamisen osoittamisen tapa |
Ensimmäisen vaiheen soveltuvuus arvioidaan esittelyvideoiden* perusteella, jotka tiivistävät olennaiset kohdat CV:stä ja portfoliosta. Parhaiden videoiden lähettäjien CV ja portfolio katsotaan läpi yksityiskohtaisesti. Huomioithan, että pdf-tiedostoon lisätyt linkit saattavat mennä rikki, kun tiedosto käsitellään hakujärjestelmässä. Siksi URL-osoitteiden täytyy näkyä kokonaisuudessaan, jotta arvioijat pääsevät varmasti näkemään materiaalit. Huomioithan lisäksi, että arvioijat eivät voi ladata tai asentaa ohjelmistoja. |
Vaihe II
Soveltuvuus | |
Mitä arvioidaan? | Hakijan kykyä itsenäiseen luovaan työhön ja analyyttiseen ajatteluun ja tulosten viestimiseen. |
Mitä toivomme hakijalta / valintaperusteet |
|
Osaamisen osoittamisen tapa |
Toisen vaiheen tehtävät Tehtäviä muokataan joka vuosi, mutta on oletettavaa, että tehtävä voi olla esim. lautapelin tai korttipelin suunnitteluharjoitus jostakin teemasta ja lyhyt essee. |
Soveltuvuus | |
Mitä arvioidaan? | Hakijan tarkempi soveltuvuus hakukohteeseen, motivaatio ja sitoutuminen opiskeluun / viestintätaidot / toisen vaiheen tehtävät |
Mitä toivomme hakijalta / valintaperusteet |
|
Osaamisen osoittamisen tapa | haastattelu, portfolio |
Hakijat arvioidaan aluksi Aalto-yliopiston yleisten hakukelpoisuusvaatimusten perusteella. Hakijat, jotka täyttävät maisteriopintoja koskevat yleiset hakukelpoisuusvaatimukset, arvioidaan ja asetetaan paremmuusjärjestykseen hakukohteelle etukäteen määriteltyjen arviointiperusteiden mukaisesti.
Yleiset hakukelpoisuusvaatimukset täyttävien hakijoiden valintaprosessi on kaksivaiheinen:
Vaihe I
Ensimmäisessä vaiheessa hakijat arvioidaan seuraavien arviointiperusteiden mukaisesti:
- Soveltuvuus
- vahva ammatillinen kiinnostus pelisuunnittelua ja pelikehitystä kohtaan
- näkemystä uuden median suunnittelusta ja pelitutkimuksesta
- osoitettua osaamista pelisuunnitteluun liittyvällä alalla, kuten kuvataiteissa, ohjelmoinnissa, äänisuunnittelussa tai luovassa kirjoittamisessa.
- sujuvaa englannin kielen suullista ja kirjallista taitoa
Nämä arvioidaan hakijan toimittamien hakuliitteiden perusteella. Liitteisiin kuuluvat esittelyvideo, CV ja portfolio.
Valintaprosessin vaiheeseen II kutsutaan ainoastaan ne hakijat, jotka täyttävät vaatimukset ja jotka arvioitiin parhaiksi vaiheessa I.
Vaihe II
Toisessa vaiheessa käytetään seuraavia arviointiperusteita:
- soveltuvuus/toisen vaiheen tehtävät
- soveltuvuus/haastattelu, portfolio
- vahva ammatillinen kiinnostus pelisuunnittelua ja pelikehitystä kohtaan
- näkemystä uuden median suunnittelusta ja pelitutkimuksesta
- osoitettua osaamista pelisuunnitteluun liittyvällä alalla, kuten kuvataiteissa, ohjelmoinnissa, äänisuunnittelussa tai luovassa kirjoittamisessa.
- sujuvaa englannin kielen suullista ja kirjallista taitoa
Näitä arvioidaan tarkemmin toisen vaiheen ennakkotehtävien ja haastattelun perusteella. Haastattelussa esitetään myös aiempia töitä sisältävä työnäytekansio eli portfolio.
Osa hakijoista kutsutaan toiseen vaiheeseen. Kutsut toiseen vaiheeseen lähetetään hakijoille viimeistään seitsemän päivää ennen sitä.
Toisessa vaiheessa hakijoiden tulee tehdä muutamia ennakkotehtäviä, jotka lähetetään heille ennen haastattelua. Ennakkotehtävien palautus on edellytys haastatteluun pääsemiselle. Jos niitä ei palauteta, haastattelu perutaan. Haastattelussa hakijoiden tulee varautua esittämään aiempia töitä ja projektejaan sisältävä portfolio ja keskustelemaan siitä. Hakijalle esitetään myös muita kysymyksiä.
Lopulliset valinnat tehdään vaiheessa II tehdyn arvion perusteella.
Kaikkien hakijoiden on toimitettava Aalto-yliopiston verkkosivuilla luetellut hakuliitteet: (https://www.aalto.fi/fi/opiskelu-aallossa/haku-maisterikoulutuksiin). Lisäksi tähän hakukohteeseen on toimitettava seuraavat hakukohdekohtaiset liitteet:
Ansioluettelo
Hakemuksen liitteenä tulee olla hakijan ansioluettelo (yhtenä pdf-tiedostona), jossa kerrotaan henkilötiedot, koulutus, työkokemus, näyttelyt, julkaisut ja artikkelit, palkinnot ja apurahat, opintomatkat ja luottamustehtävät.
Esittelyvideo
Hakijan tulee tehdä lyhyt (enintään 2 minuutin mittainen) video, jossa hän kertoo itsestään, taustastaan, kiinnostuksenkohteistaan ja portfolionsa parhaista paloista englanniksi. Video aloitetaan lyhyellä (enintään 20 sekunnin) otoksella, jossa esittelet itsesi suoraan kameraan katsoen. Esittele sen jälkeen esim. suunnittelemiesi pelien pelaamisvideoita tai muuta sellaista sisältöä, joka kertoo taidoistasi. Huomaa, että parhaiden peliprojektiesi lisäksi olemme kiinnostuneita kaikista luovuuden muodoista, joten voit esitellä taitojasi myös muissa taiteen tai luovan työn muodoissa. Jokaisesta videolla näkyvästä projektista on ilmoitettava tai tekstityksen avulla kerrottava selvästi vuosi ja oma roolisi tai osuutesi projektissa, kuten ohjelmointi-, taiteellinen tai suunnitteluvastuu.
Huomaathan, että voit kuvata videon itse älypuhelimella – emme oleta hakijoilta ammattitason videointilaitteita. Videon editointiin on olemassa ilmaisia ohjelmistoja, kuten DaVinci Resolve.
Video tulee lähettää PDF-tiedostoon tallennettuna linkkinä. Anna PDF-tiedoston nimeksi ’Introduction_Video.pdf’. Linkki voi viedä esim. yksityiseen tai piilotettuun YouTube-videoon. Jos video on suojattu salasanalla, salasana on annettava samassa PDF-tiedostossa, jossa linkki on. Varmista, että linkit ovat klikattavissa tai helposti kopioitavissa PDF-tiedostosta.
Vain valintaan osallistuvat arvioijat katsovat videon. Jos tulet valituksi, pyydämme lupaasi jakaa videosi muiden valituksi tulleiden kanssa.
Työnäytekansio (portfolio)
Lataa hakujärjestelmään PDF-tiedosto, jonka olet nimennyt seuraavan periaatteen mukaisesti: Portfolio-sukunimi-etunimi.pdf. (enimmäiskoko 1,0 GB). PDF voi olla joku seuraavista:
- linkki verkkopohjaiseen portfolioon (tämä on ensisijainen tapa)
- Jos sinulla ei ole verkkoportfoliota, voit lähettää perinteisen PDF-portfolion. Liitä mukaan linkkejä videoihin tai pelattaviin peleihin, jos mahdollista.
Jokaisesta portfolioon liitetystä projektista on ilmoitettava selvästi vuosi ja oma roolisi tai osuutesi projektissa.
Verkkopohjainen portfolio on ehdottomasti paras vaihtoehto, koska jos tulet valituksi, pyydämme lupaasi jakaa videosi ja yhteystietosi muiden valituksi tulleiden kanssa. Näin edistämme uusien opiskelijoiden verkostoitumista ja yhteishengen syntymistä.
Hakuliitteiden kieli
Hakuliitteet on toimitettava englanniksi.
Pelien seuraava vallankumous
Kaupallisen peliteollisuuden ulkopuolella elää laaja kirjo erilaista pelikulttuuria, jonka mahdollisuudet ovat miltei rajattomat.
Webinaari | Game Design and Development
Haluatko kuulla, millaista on opiskella Game Design and Development -maisteriohjelmassa? Katso webinaaritallenne, jolla ohjelman edustajat ja opiskelijat kertovat lisää opintojen sisällöstä ja opiskelijaelämästä sekä vastaavat kysymyksiin opinnoista.
Seuraa meitä somessa!
Yhteystiedot
Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun oppimispalvelut
Tämän hakukohteen edellyttämiä hakudokumentteja ja ohjelmassa opiskelemista koskevat kysymykset voi lähettää Aalto ARTSin oppimispalveluihin.
Hakijapalvelut
Hakuprosessia, pakollisia hakudokumentteja ja vaadittua englannin kielitaitoa koskevat kysymykset voi lähettää Aallon hakijapalveluihin.
- Julkaistu:
- Päivitetty: