Hur kan virtuell och förstärkt verklighet användas inom fastighetsbranschen?

I anpassade studentprojekt lär sig de studerande genom att utföra verkliga projekt för företag.
Teacher pointing at a drawing made by two Aalto University students.

Studenterna Elyas Saif (Fastighetsekonomi, Högskolan för teknikvetenskaper) och Leo Josephy (Samverkande industriell design, Högskolan för konst, design och arkitektur) utforskade nya användningsområden för tekniker inom förstärkt och virtuell verklighet inom fastighetsbranschen.

Efter en noggrann marknadsundersökning följde de Nokias kundcentrerade metod och genomförde fler än 10 expertintervjuer med ledare inom alla steg av fastighetslivscykeln – från arkitektur och konstruktion till försäljning och uthyrning.

”Förstärkt verklighet utforskas inom byggandet, men upptaget har varit långsamt”.

Elyas Saif säkrade intervjuer med ledande byggföretag i Finland som NCC och SRV och samlade in mycket information om deras processer.

”Intervjuer med företagsrepresentanter ökade min förmåga att förstå företagskraven avsevärt. Det var riktigt intressant att träffa nya människor från olika branscher och diskutera tillväxttekniker som AR och VR med dem,” säger Said.

Saif och Josephy tillsammans med Mahdi Sayyadi, uppsatsarbetare hos Nokia, fokuserade sitt arbete baserat på arbetsflödet och smärtpunkterna som identifierades i intervjuerna på att utforska hur gränssnitt för förstärkt verklighet kan tillämpas i byggbranschen.

”Förstärkt verklighet utforskas inom byggandet, men upptaget har varit långsamt. Tekniken är fortfarande väldigt omogen. Om vi kan bevisa att projekt kan flyta på mer effektivt så tror vi att företagen kommer vilja ta till sig nya produktanbud. På en byggarbetsplats är tid pengar,” konstaterar Leo Josephy.

Nokia var väldigt nöjda med projektets utfall och imponerade av noggrannheten i studenternas arbete. Petri Niiranen, affärsutvecklingschef vid Nokia, säger: ”Jag var imponerad av Aalto-studenternas professionalism och resultaten som de kunde åstadkomma. De gjorde ett bra arbete i att hitta ett kundbehov och utveckla en lösning för att fylla det.”

”Projektet innefattade ett bra grupparbete. Jag är väldigt glad att vi under en relativt kort tidsperiod lyckades utveckla en affärsidé och lösning från grunden samt vann Nokia ett brett erkännande för projektets utomordentliga prestation,” säger Mahdi Sayyadi.

Jesse Karjalainen, forskare av produktionsekonomi och en av studenternas mentorer, summerar projektet: ”Jag var väldigt nöjd med hela processen. Det var en fantastisk upplevelse att vara en del av att bolla idéer och analysera nya affärsmöjligheter med Nokia och så smarta studenter.”

Projektet om virtuell verklighet med Nokia organiserades av Aaltos Handelshögskola. Handläggare kom från produktionsekonomiprogrammet och studenterna i projektet kom från Högskolan för ingenjörsvetenskaper och från Högskolan för konst, design och arkitektur.

Tommi Vihervaara
Projektspecialist

  • Publicerat:
  • Uppdaterad:
Dela
URL kopierat