Yhteistyö

Kuinka lisätty ja virtuaalitodellisuus toimisi osana kiinteistökauppaa?

Räätälöidyissä opiskelijaprojekteissa opiskelijoilla on tilaisuus oppia uutta osallistumalla yritysten todellisiin projekteihin.
Teacher pointing at a drawing made by two Aalto University students.

Opiskelijat Elyas Saif (Real Estate Economics -maisteriohjelma, perustieteiden korkeakoulu) ja Leo Josephy (Collaborative and Industrial Design -maisteriohjelma, taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu) tutkivat uusia tapoja käyttää lisätyn ja virtuaalitodellisuuden tekniikoita kiinteistötaloudessa.

Tehtyään perusteellisen markkina-analyysin opiskelijat hyödynsivät Nokialle tyypillistä asiakaslähtöisyyttä haastatellen yli kymmenen asiantuntijaa, joihin kuului johtohahmoja kiinteistötalouden koko elinkaaresta; arkkitehtuurista ja rakentamisesta markkinointiin ja vuokraukseen.

”Rakennusalalla tutkitaan kyllä lisätyn todellisuuden käyttöä, mutta teknologian käyttöönotto on ollut hidasta”.

Elyas Saif sai järjestettyä haastattelut Suomen johtavien rakennusalan yritysten, kuten NCC:n ja SRV:n, edustajien kanssa ja sai runsaasti tietoa näiden prosesseista.

”Yhtiöiden edustajien haastattelut kasvattivat merkittävästi kykyäni ymmärtää alan vaatimuksia. Oli erityisen kiintoisaa tavata useiden alojen asiantuntijoita ja keskustella heidän kanssaan kehittyvistä teknologioista, kuten lisätystä ja virtuaalitodellisuudesta,” Saif kertoo.

Haastattelujen avulla tunnistettujen työnkulkujen ja haasteiden perusteella Saif ja Josephy keskittyivät tutkimaan yhdessä Nokialle opinnäytetyötä tekevän Mahdi Sayaadin kanssa, kuinka lisätyn todellisuuden rajapintoja voi hyödyntää rakennusteollisuudessa.

”Rakennusalalla tutkitaan kyllä lisätyn todellisuuden käyttöä, mutta teknologian käyttöönotto on ollut hidasta. Lisätty todellisuus on vielä lapsen kengissä, mutta mikäli pystymme todistamaan sen, että se tekee projekteista sujuvampia, yhtiöt varmasti innostuvat ottamaan uusi tuotteita käyttöön. Rakennustyömaalla aika on rahaa,” huomauttaa Leo Josephy.

Nokia oli erittäin tyytyväinen projektin tulokseen ja vaikuttunut opiskelijoiden työn perusteellisuudesta. Nokialla työskentelevä kehityspäällikkö Petri Niiranen toteaa: ”Aallon opiskelijoiden ammattimaisuus ja heidän tuloksensa tekivät minuun suuren vaikutuksen. Asiakkaan tarpeen tunnistaminen ja ratkaisun kehittäminen olivat heiltä hienoa työtä.”

”Tämän projektin yhteistyö oli upeaa. Olen hyvin tyytyväinen siihen, että onnistuimme suhteellisen lyhyessä ajassa kehittämään liiketoimintaidean ja ratkaisun tyhjästä. Lisäksi Nokia sai laajalti tunnustusta projektissa saavutetuista erinomaisista tuloksista”, sanoo Mahdi Sayaadi.

Tuotantotalouden (Industrial Engineering and Management) ohjelman tutkija Jesse Karjalainen, joka toimi yhtenä opiskelijoiden ohjaajista, tiivistää projektin seuraavasti: ”Olen erittäin tyytyväinen projektin etenemiseen kokonaisuutena. Uusien liiketoimintamahdollisuuksien ideointi ja analysointi Nokian ja pätevien opiskelijoiden kanssa oli hieno kokemus.”

Nokian virtuaalitodellisuusprojektin järjesti Aallon Kauppakorkeakoulu. Projektin ohjaajat olivat tuotantotalouden ohjelmasta ja oppilaat insinööritieteiden korkeakoulusta sekä taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta.

Tommi Vihervaara
projektiasiantuntija