Oasis of Radical Wellbeing

Oasis-bloggen: Hur kan vi bemöta varandra mer öppet, vänligt och respektfullt?

”Vi närmar oss dessa teman med hjälp av fiktiva karaktärer så att berättelserna skulle kunna gälla vem som helst, utan att handla om någon specifik person. I stället för att sätta upp regler ville vi väcka tankar, öppna upp till diskussion och bredda perspektiv”, förklarar Eli Saaresto, som ledde projektet Aalto Safer Space inom ramen för OASIS of Radical Wellbeing.
three caracters talking about their origins
Utdrag ur serie. Riina Pesonen

Projektet Aalto Safer Space föddes i en tvärvetenskaplig arbetsgrupp bestående av tre studerande som ville erbjuda verktyg för att främja inkluderande interaktion bland universitetssamfundets medlemmar. Arbetsgruppen bestod av Riina Pesonen (visuell kommunikation och design) som illustratör, Yasmin Najjar (filmregi) som dramaturg och Eli Saaresto (marknadsföring) som projektledare. Målet var att skapa visuella och informativa illustrationer som är lätta att ta till sig. Materialet kan beskådas både i lokaler på campus och i digital form i sociala medier.

Namnet ”Aalto Safer Space” är en ordlek som kombinerar principerna för tryggare rum med rymden. I serierna behandlas samtycke, gränser, mikroaggressioner, alkoholanvändning och interaktionsfärdigheter på ett allmänt plan. Dessa mångfacetterade frågor behandlas ur ett reflekterande perspektiv snarare än genom att erbjuda objektiva svar.

Serierna har använts i workshoppar på temat tryggare rum vid institutionen för filmkonst och i utbildningar som Aalto-universitetets studentkår har ordnat för kontaktpersoner i trakasserisituationer. Därtill har materialet använts som kursmaterial vid Aalto-universitetets handelshögskola och i kursen A! Peda Intro för undervisningspersonal. Serierna kan också beskådas i gillesrummen, evenemangslokaler och andra lokaler på campus.

Om du vill skriva ut serier för eget bruk kan du öppna filerna längre ner på sidan.

Projektet Aalto Safer Space har genomförts inom ramen för projektet OASIS of Radical Wellbeing på initiativ av Aalto-universitetets ambassadörer för välbefinnande som arbetar för att främja välbefinnande och inkludering inom universitetssamfundet.

Hur kan principerna för tryggare rum främjas

Ladda ner serierna här (på engelska):

Mer om konstnären

Riina Pesonen