Wärtsilä donerar till Aalto

Wärtsiläkoncernen donerar totalt 1,3 miljoner euro till finländska universitet. Den mest betydande donationen ges till Aalto-universitetet.

Wärtsiläkoncernen donerar totalt 1,3 miljoner euro till finländska högskolor och universitet under åren 2016–2017. Wärtsilä vill i synnerhet stödja det tekniska utbildningsområdet och på så sätt främja forskningen vid finländska universitet och stärka Finlands internationella konkurrenskraft.

Den mest betydande donationen ges till det tekniska utbildningsområdet vid Aalto-universitetet. Aalto är ett mångvetenskapligt universitet som förutom teknikområdet verkar inom områdena ekonomi och konst.
- Wärtsilä är en viktig partner för Aalto-universitetet sedan många år tillbaka. Vi har gemensamt utvecklat modern teknik och byggt framtiden på olika sätt. Jag vill rikta ett varmt tack till Wärtsilä för donationen, säger Aalto-universitetets rektor Tuula Teeri.

Bland donationsmottagarna finns också Helsingfors universitet, Svenska Handelshögskolan, Vasa universitet och Åbo Akademi.

Wärtsiläs koncernchef Jaakko Eskola talade i dag vid Vasa universitets läsårsöppnande.
- Wärtsilä vill stödja universitetsutbildningen och öka samarbetet med universiteten och det externa forskarsamhället. Vi har goda erfarenheter av samarbetet med finländska universitet och anser att högklassig universitetsutbildning spelar en viktig roll i upprätthållandet av Finlands konkurrenskraft, sade Jaakko Eskola.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.
Laptop typing
Samarbete, Studier Publicerat:

Kurs om öppna utbildningsresurser för lärare och studenter

Förstå hur man använder material med öppna licenser på ett sätt som är förenligt med upphovsrätten.
Ryhmä ihmisiä työskentelee hackathonissa
Samarbete Publicerat:

Hackatonet Solve the SDGs ordnas igen – nu i Finland och Indien

Hållbarhetshackathon Solve the SDGs, som ordnas av Aalto Ventures Program och Junction, ordnas i år 22–24.3 samtidigt i Finland och Indien.
Kuvassa opiskelijoita kauppakorkeakoulun lukusalissa, Aalto-yliopisto/ Aino Huovio
Samarbete, Pressmeddelanden, Studier, Universitetet Publicerat: