Vetenskap, teknologi, konst och ekonomi möts på den årliga Aalto Festival

Den 8 maj startar den årliga Aalto Festival för presentation av talangfulla prestationer. Detta sker i form av seminarier, fester, föreläsningar och utställningar.
Aalto Festival /Aalto University / Illustration by Anna Muchenikova

Varje år i maj lyfter Aalto-universitetets studerande och akademiska personal projekt som genomförts under året. Det som åstadkommits presenteras på olika sätt, exempelvis som föreläsningar eller utställningar

"Maj är den bästa tiden på året. Det är fantastiskt att se hur det mångsidiga arbete som utförs på universitetet blommar upp", säger Anna Valtonen, vicerektor för konst oc kreativ praxis.

Aalto-universitetets årliga modevisning utvidgas i år till en hel modevecka. Veckan innefattar till exempel Fashion Seminar den 28 maj, och den populära modevisningen, Näytös19, som går av stapeln på Kabelfabriken den 29 maj.

Sustainability Science Days är ett tvådagarsevenemang som ordnas i samarbete med Helsingfors universitet. Upplägget är att under evenemanget närma sig målen för ansvarsfull utveckling genom populära diskussionsträffar och dialoger med forskare där teori möter praktik.

Bland de över 60 evenemangen finns det också plats för Product Design Gala (17 maj), som presenterar produktutvecklingsprojekt som företag och studerande genomfört gemensamt vid Design Factory, och Hook '19 (8 maj) med inriktning på ekosystem och kreativa branscher.

"Det är svårt att få med allt utmärkt arbete som utförs på universitetet i ett enda evenemang. Festivalen borde pågå hela året för att allt detta fantastiska arbete ska kunna presenteras. Maj får fungera som skyltfönster för det som gjorts under ett år och vi hoppas att vi lyckas lyfta fram de bästa bitarna och verkliga topparna", konstaterar Valtonen.

Aalto Festival ordnas i år den 8–31 maj. Hela programmet hittar du på aalto.fi/aaltofestival.

Mer information:
aalto.fi/aaltofestival

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.
Kolme opiskelijaa
Studier Publicerat:

Podcast tar sig an elektroteknologernas vardag

I podcasten diskuterar elektroteknikstudenterna sina studier och teknologlivet vid Aalto-universitetet. Första avsnittet är ute nu!