Våga bryta dina gränser genom att delta i ett internationellt studerandeutbyte

Riku Rantala och "Tunna" Milonoff sade själva att de kom till Aalto-universitetet ”med fredliga avsikter”.
www_madventures_sv.jpg

Duon som drog en stor studerandepublik ville uppmuntra åhörarna till att bredda levnadssfären genom att som utbytesstuderande söka sig till länder utanför Finlands gränser.

- Att delta i studerandeutbytet är den mest värdefulla investering som man någonsin kan göra. De saker som sist och slutligen är betydelsefulla för oss är de som vi upplever och får vara med om och de saker som vi gör tillsammans med andra. Riku och Tunna underströk dessutom att de här sakerna ofta är sådana som innebär att vi överskrider våra egna gränser.

Duon Madventures är van vid att överskrida sina gränser och har ett stort antal äventyr från olika håll i världen bakom sig. Riku och Tunna anser att det alltid är berikande att kliva ur sin egen bekvämlighetszon.

Som tumregler för en internationalisering tog de fram följande fem teser:

1. Generalisera inte, ha inte förutfattade meningar, fråga i stället! Fördomar är ett hinder för att göra saker som kan vara befriande.
  2. Ät lokal mat. Maten är det enklaste sättet att bekanta sig med den lokala kulturen.
  3. Satsa på att möta människan. Att nätverka hör till de viktigaste mellanmänskliga företeelserna.
  4. Våga prata. Skäms inte för din accent. Lär dig nya språk.
  5. Våga bli världsmedborgare. Finland är bara en liten del av världen.

Riku och Tunna höll föreläsningen för sin entusiastiska och frågvisa publik i den fullsatta A-salen på Otsvängen 1 på eftermiddagen fredagen den 4 december.

Foton: Aki-Pekka Sinikoski

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.