Nyheter

URA-stiftelsen beviljade studiestipendium till 19 tävlingsidrottande studerande från Aalto

Stipendiet uppgår till 1 500 eller 3 000 euro för hela läsåret.
Kuvituskuva: SCIn kristallikukat
Bild: Aalto-universitetet / Mikko Raskinen

Stiftelsen för Idrottarnas Yrkesbefrämjande (URA) har delat ut studiestipendium till 209 idrottsutövare för läsåret 2023–2024. Av dem är 19 nuvarande eller tidigare studerande vid Aalto-universitetet. Bland stipendiaterna finns världsmästare och olympiska idrottare, nuvarande elitidrottare och elitidrottare som hunnit sluta från sammanlagt 56 olika grenar och 18 idrottsakademier. I år ansökte rekordmånga, 719 idrottare, om stipendium.

Stiftelsen för Idrottarnas Yrkesbefrämjande grundades 1972 av republikens dåvarande president Urho Kekkonen. Stiftelsens syfte är att stödja elitidrottarnas andra karriär och främja deras utbildning och möjlighet att få ett yrke efter idrottskarriären.

Iris Nihti är en av de studerande vid Aalto som fått stipendium. Hon studerar femte året vid Sustainable Energy Systems and Markets vid Högskolan för elektroteknik. Iris gren är mixed martial arts, och klubben hon representerar är Espoon Kehähait.

”För mig betyder stipendiet verkligen mycket, kostnaden för att tävla är stor. Det här året år tävlade jag tre gånger, två gånger utomlands. Jag betalade själv för resorna. Stipendiet täcker alltså både en del av tävlingskostnaderna och mer vardagliga kostnader. Min bästa bedrift inom grenen är det världsmästerskap för amatörer jag vann i våras”, berättar Iris.

Gratulerar Iris och alla stipendiater!

Se listan över alla studerande/före detta studerande som fått URA-stipendium.

Prisutdelningen ordnades i Haaga-Helia 12.12.2023.

Jyrki Louhi, alumn från Aalto och idrottsledare delade med sig av ekonomisk kunskap till Aaltos tävlingsidrottare

Urhea-mötet samlade 30 studerande till nätverkets höstmöte.

Läs mer om detta evenemang
Aallon Urhea-opiskelijoiden syystapaaminen, 2023. Kuva: Terhi Ollikainen
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Studier Publicerat:

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!